Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 23:46:47 följande:

Jag förstod det också som att just vid rättslig företrädare informeras inte föräldern i förväg. 

Att förhörstekniken av barn på många ställen är bristfällig verkar tyvärr stämma. Men det är som sagt poliser som förhör, inte den rättsliga företrädaren. 

Den rättsliga företrädaren övertar vårdnaden under förhörsprocessen. Ja, det är polisen som förhör, men innan förhöret sker informeras barnet och ges instruktioner, bland annat av denna "rättsliga företrädare". 
    Lika rättssäkert som häxprocesserna på 1600-talet var det någon som skrev i en debattartikel är jag är benägen att hålla med. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-13 08:40:09 följande:
    Undrar vem det är som dribblar. Själva sakfrågan var ju att du tror att en handläggande tjänsteman på en myndighet måste lämna ut sitt personnummer till den som utreds. Vilket är helt fel.
    Personallistor hos kommuner lyder under offentlighetsprincipen. Det innebär att lönekontor är skyldiga att lämna ut uppgifterna om någon begär ut dem. Personnummer, namn och lön är offentliga handlingar. Arbetsgivaren har inte ens rätt att fråga vad frågeställaren ska med uppgifterna till. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-13 09:06:13 följande:
    Så du menar att en dag kom barnet inte hem från skolan och du visste ingenting?

Det hade genomförts ett interimistiskt (tillfälligt) omhändertagande men du var helt ovetande?
    Så du ringer polisen och anmäler ditt barn försvunnen när det inte kommer hem? Men det visade sig att soc "kidnappade" barnet tillfälligt utan att du fick besked om det?
    "Det är ju så de jobbar, de vill inte att man ska veta"

Sure..
    I princip var det så det gick till ja. Enda skillnaden var bara att det var polisen som ringde till mig efteråt. Socialen hörde inte av sig förrän långt senare. Barnet kom hem som vanligt efter skolan. 

Tror inte alla är medvetna om att ens barn kan bli omhändertaget när som helst på vilka boliner som helst, utan att man ens informeras om att man förlorat vårdnaden. Men, det är så det går till. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-13 09:17:30 följande:

TS:

Självklart fick du inte veta något i förväg. Skulle man informera alla föräldrar i förväg att "ditt barn kommer att omhändertas tillfälligt efter skolan slutar idag", då finns det föräldrar som skulle åka och hämta sitt barn i skolan direkt.

Då faller ju hela utredningen.

Men du kanske tycker att det är toppen att föräldrarna till lilla Amina, 9 år, som ska tas till Östafrika för att giftas bort med en släkting, förvarnas så att de kan sticka ändå?

Du fick ju tillbaka vårdanden om ditt barn!

Det är samma sak som att polisen har rätt att anhålla någon på rätt vaga grunder i upp till 3 dygn innan häktningsförhandling i rätten sker.
    Rättssäkerheten för omhändertagna barn verkar ändå vara mer rättssäkert då rättens beslut är inblandat från start.

Vad menar du? Finns ju ingen rättssäkerhet beträffande det här. Det förs ingen förhandling, men blir inte informerad. Man vet ingenting. Man blir inte ens hörd. 

Vad spelar det för roll att jag fick tillbaka vårdnaden över mitt barn? Poängen är ju att den inte borde dragits in på så lösa boliner. Ponera att jag hade haft inställningen att; "Har ni dragit in vårdnaden så har ni säkert så gott på fötterna att jag inte vill ha tillbaks vårdnaden förrän vi utrett vad som hänt". Vad hade de gjort då? Att hålla på och dra tillbaks och återgälda vårdnaden borde rimligen inte vara något man gör på en handvändning fram och tillbaka. Antingen är jag vårdnadshavare eller så är jag inte det. 
    Jag kan inte vända mig till socialtjänsten och säga, att idag har jag ingen lust att ha vårdnaden över mitt barn, så ni får fixa någon annan. Imorgon däremot vill jag ha vårdnaden för då är jag nog på bättre humör. På Lördag däremot känns det mer tveksamt. Föräldraskap fungerar liksom inte på det viset. 
    EpicF skrev 2023-03-13 10:39:54 följande:
    Ett tips är att läsa din egna länk du la in. Föräldrarna ska få veta att vårdnaden tillfälligt fråntas efter att detta har hänt. Det står i Lag (1999:997) om särskild företrädare för barn och även i länken från Advokat Lundberg. Hon skrev också om hur hon gör, ger festis och frukt, för att trygga barnet. För barnet ska kunna sig trygg vid exemplivis ett polisförhör. Inte för att manipulera barnet. 
    Framgår inte hur rättssäkerheten upprätthålls genom den länk jag lade in. Står inte heller att de inte manipulerar barnet. Eller hur man säkerställer att så inte sker. Då man som vårdnadshavare dessutom inte är vårdnadshavare under processen ges man ju heller ingen insyn. Därmed lämnas det fritt utrymme för tolkning och spekulationer. Man kan i princip hävda att barnet sagt precis vad som helst, men inte heller det går att bemöta.  
    EpicF skrev 2023-03-13 10:42:16 följande:

"Tidsgränserna är korta då barnet ska genomgå åtgärderna utan vårdnadshavarens vetskap och då vårdnadshavaren ska informeras så snart de vidtagits, vilket oftast sker efter polisförhöret"

Nej, man informas inte för men man får information om att vårdnaden tillfälligt fråntagits när ex polisförhör är färdigt.

Då är det så dags...
    Som jag skrev tidigare hade det varit intressant att höra/se reaktionen om man hade tackat nej till att återfå vårdnaden. De utgår bara från att ingen gör så och som förälder vill man ju förstås sitt barns bästa, men känns inte riktigt som att socialtjänst och polis vill det alla gånger. 
    EpicF skrev 2023-03-13 10:53:10 följande:
    Klart du kan. 

Men att ge festis och frukt handlar om att bygga ett förtroende för att barnet ska känna sig trygg. Om du väljer att tolka det negativt så har du all rätt att göra det. 
    Tror du att det blir mer rättssäkerhet genom att muta barnet med sötsaker? Får väl hoppas att de tar över vårdnaden över kommande tandläkarbesök också. Skrattande
    EpicF skrev 2023-03-13 10:56:33 följande:
    Tackar man nej, så hoppas jag att det görs en grundlig utredning som visar på att man är olämplig som förälder och att barnets andra förälder får ensam vårdad om denne är lämplig. Annars att vårdnaden fråntas helt och baret placeras i ett förhoppningsvis bra fosterhem med normala lämpliga fosterförlödrar som kan få vårdnaden. 

Däremot så tror jag det händer. Och jag tror inte man kan säga nej. 
    Du tror att det händer, men att man inte kan säga nej? Hur får du ihop det?Skrattande
    EpicF skrev 2023-03-13 10:59:02 följande:

Ts: Helt ärligt så hoppas jag att de tar ifrån dig ditt barn helt och placerar de med normal funtade lämpliga fosterföräldrar för verkar av tråden att döma inte lämplig som förälder. Du verkar ha bristande föräldrarförmåga. 

Ledsen att göra dig besviken, men socialtjänstens utredning visade på att vi är utmärkta föräldrar med mycket god föräldraförmåga. Utredningen är avslutad och vi har fortfarande vårdnaden. 

Din analysförmåga tycks lämna en hel del övrigt att önska med andra ord. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-13 11:48:42 följande:
    Jo visst kan du ringa Skatteverket för att kolla upp någons personnummer. Det jag invände emot var Ordinär Mans påstående att socialsekreterare har en skyldighet att uppge sitt personnummer om en klient vill ha det.
    Jag vet inte vad de jobbar efter för etiska riktlinjer och bemötandepolicy.
    Att på en direkt fråga vägra att lämna ut det känns dock lite märkligt, då det är offentlig uppgift. Vill någon ha ut informationen är det bara att ringa till lönekontoret. De sitter på personalliggaren med uppgifter om samtliga anställda. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?