Anonym (Lill) skrev 2023-03-13 09:17:30 följande:
TS:
Självklart fick du inte veta något i förväg. Skulle man informera alla föräldrar i förväg att "ditt barn kommer att omhändertas tillfälligt efter skolan slutar idag", då finns det föräldrar som skulle åka och hämta sitt barn i skolan direkt.
Då faller ju hela utredningen.
Men du kanske tycker att det är toppen att föräldrarna till lilla Amina, 9 år, som ska tas till Östafrika för att giftas bort med en släkting, förvarnas så att de kan sticka ändå?
Du fick ju tillbaka vårdanden om ditt barn!
Det är samma sak som att polisen har rätt att anhålla någon på rätt vaga grunder i upp till 3 dygn innan häktningsförhandling i rätten sker.
Rättssäkerheten för omhändertagna barn verkar ändå vara mer rättssäkert då rättens beslut är inblandat från start.
Vad menar du? Finns ju ingen rättssäkerhet beträffande det här. Det förs ingen förhandling, men blir inte informerad. Man vet ingenting. Man blir inte ens hörd.
Vad spelar det för roll att jag fick tillbaka vårdnaden över mitt barn? Poängen är ju att den inte borde dragits in på så lösa boliner. Ponera att jag hade haft inställningen att; "Har ni dragit in vårdnaden så har ni säkert så gott på fötterna att jag inte vill ha tillbaks vårdnaden förrän vi utrett vad som hänt". Vad hade de gjort då? Att hålla på och dra tillbaks och återgälda vårdnaden borde rimligen inte vara något man gör på en handvändning fram och tillbaka. Antingen är jag vårdnadshavare eller så är jag inte det.
Jag kan inte vända mig till socialtjänsten och säga, att idag har jag ingen lust att ha vårdnaden över mitt barn, så ni får fixa någon annan. Imorgon däremot vill jag ha vårdnaden för då är jag nog på bättre humör. På Lördag däremot känns det mer tveksamt. Föräldraskap fungerar liksom inte på det viset.