Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ert) skrev 2023-03-12 16:52:43 följande:
    Nej, som jag redan skrivit så ger du underliga vibbar på grund av din fixering vid att du ska uppge socialsekreterarnas personnummer. Ingenting annat. 
    Lika underliga vibbar som jag själv får av deras kommunikation. Kanske börjar de fundera och då har jag ju lyckats i mitt uppsåt. Jag begär egentligen inte mer än så. Att de helt enkelt börjar fundera lite kring hur de kommunicerar. Om de uppfattar det som hotfullt så får de stå för dem. Kanske hamnar det dessutom hos Anna Svensson på bygglov istället. Kan ju inte jag rå för då jag bara skriver namn, adress och kommun...
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:56:39 följande:
    Okej. Om vi tar det så här. Handläggare Ture Sventon på Skatteverket tar ett beslut om att skönstaxera Ville Vessla. Tures personnummer måste uppges om Vessla frågar.

Om Omar ringer Folkbokföringen och frågar efter Villes adress. Om det är Ture som råkar sitta på den posten just då, kan jag tänka mig att Ture inte behöver uppge sitt personnummer.

Så fort Ture börjar utreda Ville, har Ville rätt att veta vem som utreder honom.
    Exakt så ligger det till. Vill inte ha något samhälle där folk bara låter sig hunsas, där rättigheter och rättssäkerhet inte tillgodoses. Där folk bara står med mössan i hand.
    EpicF skrev 2023-03-12 17:02:11 följande:
    Då får du skylla dig själv om du inte bemödar att skriva art det ska till Socialtjänsten x Kommun. 
    I det fallet är det ju inte mina uppgifter som sprids. Namn och adress skulle ju räcka. Var det inte så du sa? Har du ändrat dig? Krävs det helt plötsligt mer uppgifter nu? 😁
    EpicF skrev 2023-03-12 17:17:18 följande:
    Nej, det var inte det jag sa. Har öht aldrig nämn något om hur du ska skriva på ett brev till handläggaren. 

Fövrigg så till hört ordet socialtjänsten till adressen. 

Ex Anna Svensson
    Socialtjänsten Äppelbo kommun
    Box 381
    345 23
    De lyder under samma organisationsnummer. 
    Hur de sorterar sin post eller organiserar sin verksamhet är inget som jag vare sig behöver känna till eller lägga mig i. 

Teoretiskt kan de låta vaktmästeriet och socialtjänsten tillhöra samma avdelning. 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 17:08:36 följande:
    Bäst att du ringer det första du gör i morgon!

För att ta ett lite mera praktiskt exempel. Du blir stoppad av polisen i city.

Polis: Hur var det här då?
    EpicF: Eh, bra. Hurså?
    P: Enligt lag griper jag dig för förargelseväckande beteende. Du bär cerise jacka till chockrosa byxor.
    EF: Va!? Vem är du?

Då är polisen skyldig att identifiera sig. Om det nu inte finns särskilda omständigheter, som att du börjar slåss eller något sånt.

På samma vis måste en kronofogde legitimera sig, när han ska utföra en vräkning. Bara för att ta ett annat exempel.

Så du har alltså fullständigt fel.
    Helt riktigt. 
    Så länge man inte är misstänkt för ett brott har man heller ingen skyldighet att uppge sitt personnummer. Utger man sig däremot för att vara polis har man skyldighet att på anmodan uppvisa sådan legitimationshandling som styrker att man är polis. 

Har dessvärre förekommit en del incidenter då det inte riktigt fungerat. Kommer speciellt att tänka på ett fall. Två civilklädda poliser vill av någon anledning ingripa mot en brittisk man. Då de vägrar att uppvisa sina polisleg och mannen (som är fd elidsoldat) dessutom upptäcker att de två "poliserna" är beväpnade så tänder han till. Han avväpnar dem på ett ögonblick och lägger ned bägge två. Han har uppfattat att de är knarkare som försöker råna honom. "Riktig" polis tillkallas och misstaget reds upp. Dessvärre blir han rätt illa behandlad. Tror det upprättas någon anmälan om övervåld. Vill minnas att det även blir ett inslag på ABC i Stockholm. Mannen är bekant till ett av mina syskon, det är därför jag minns det här. Det var länge sedan det skedde. Apropå vikten att kunna styrka vem man är, speciellt då man jobbar med myndighetsutövning. 

Vad anser du om denna händelse faktiskt? 
    Själv tycker jag det är ganska komiskt hur en person ung kille i 20-årsåldern tydligen kan mycket mer än vad två svenska poliser kan. Deras skrämseltaktiken lyckas inte särskilt väl. Själv blir jag bara förbannad på personer som försöker missbruka sin maktställning. Speciellt om man jobbar och representerar en samhällsfunktion och är avlönad med offentliga medel.  

EpicF skrev 2023-03-12 17:54:47 följande:

Ordinär man: Återigen, inte heller myndighetspersoner behöver uppge sitt personnummer. De ska identifiera sig med för- och efternamn ja. 

Krävs lite mer än så. En myndighetsperson ska kunna identifieras. Tjänstenummer ska i vart fall kunna styrkas genom lämplig ID-handling eller dyl. Man ska kunna verifiera att personen är den som denna utger sig för att vara om det handlar om myndighetsutövning. 

Att säga att man heter Anna Svensson eller Kalle Karlsson duger inte.  
    Anonym (Ert) skrev 2023-03-12 17:29:28 följande:
    Det är väl snarare ett kontraproduktivt agerande att uppge deras personnummer om du vill få dem att tänka till.
    Det lär ju finnas en viss risk att du blir avfärdad som otillräknelig och hotfull, och därmed inte får fram ditt "budskap" om hanteringen överhuvudtaget.
    Beror nog alldeles på hur de tänker och resonerar. Hur deras hjärnor kopplar ihop saker och ting är omöjligt att svara på. Kanske reflekterar de inte alls över saken. 

Att ringa och påtala ett missnöje kan även det tolkas som att man bara är en gnällspik, så inte säkert att det heller ger något. 
    EpicF skrev 2023-03-12 18:01:14 följande:
    Jo, det duger som identifikation tillsammans med ett typ av tjänstgjort. Du kan alltid be om att få se en legitimation eller dyligt. 

Men återigen, de behöver inte uppge sina personnummer om du frågar dem. 
    Vilka är de? Poliserna? Nej, det stämmer att de inte behöver uppge. Det fina är att jag inte heller är skyldig att uppge mitt. 

Polisen har inget lagstöd för att stoppa vem som helst på stan och avkräva dem ID-handlingar. Det är metoder som de flesta förknippar med regimer som nazityskland, DDR eller Nordkorea. 
    EpicF skrev 2023-03-12 18:09:19 följande:

Ts: Socialsekreteraren. Det var väl där du utreddes? Eller var det hps polisen? 

Både och. 
    Skolan gör orosanmälan som skickas till socialtjänsten, som i sin tur skickar till polisen. Såväl Polisen som Socialen avslutar sina utredningar utan vidare åtgärd. Rutin har jag fått höra. Kul för dem. 
    Kul också att vissa här i tråden försöker få det till att jag skulle gjort något fel, vilket jag absolut inte gjort. 
    EpicF skrev 2023-03-12 18:18:50 följande:

Ordinär man: Du vet att man som myndhetsperson kan identifiera sig utan att uppge sitt personnummer. 

Ens personnummer är övrigt en värdehandling och anses enligt dataskyddsförordningen vara extra skyddsvärda. 

En värdehandling? Vilken pajas du är. Vet du ens vad en värdehandling är för något? 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?