• Ordinär Man

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 14:00:36 följande:

Läs trådstarten. TS tycker sig vara utpekad genom att handläggaren skriver ut personnumret och vill därför ge igen med samma mynt.  

Under trådens gång har hon trasslat in sig i andra resonrmang för att rättfärdiga det hon gör. Men i grunden handlar det om en person som känner sig dåligt behandlad av helt vanlig formalia och vill hämnas. 

Hade hon velat påverka myndighetsutövningen hade hon hört av sig till dem och pratat om saken. Men hon vill inte lösa något. Hon vill visa att hon har makt. 

TS har ingen makt. Eller hur?

Ja, jag tycker också det är lite fånigt beteende av TS. Men återigen. Det har ingen betydelse!@

Handläggarna på våra myndighet är utbildade, har som jobb, har erfarenhet av, och allt möjligt man hitta på, att hantera personer som är besvärliga.

Det kan vara personer, som, kanske av egen förskyllan, förlorar sitt hus, eller får sitt sjukbidrag indraget. 

Här är TS en liten ljum västanfläkt jämfört med vad hotfulla våldsverkare eller rättshaverister kan åstadkomma.

Dessutom när TS har all rätt att veta vem handläggaren är!
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 14:12:09 följande:
    Identiteterna till handläggaren har redan ts. Hon har för-och efternamn samt kontaktuppgifter, vilket är der hom behöver för korrespondansen. Ska hon överklaga behöver inte ens handläggaren för- och efternamn eftersom alla uppgifter kring utredningen är noterade i hennes journal, på hennes personnummer. Handläggarens personnummer är intenödvändig för en överklagan. Inte ens handläggarens för- och efternamn är nödvändigt. 
    Även om handläggarens personnummer inte skrivs ut i beslutet eller i korrespondensen, så behöver TS bara fråga efter det.

Så går det till i det offentliga Sverige, att myndighetsbeslut tas av offentliga handläggare, och att besluten är offentliga och går och kan ifrågasättas. Vi lever inte i DDR.

Att du sitter och mumlar om vilka uppgifter TS kan behöva är fullständigt irrelevant. Handläggarens personnummer är offentligt, och ska ges till TS utan något som helst ifrågasättande.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 14:26:30 följande:
    Ts vet redan vem handläggaren är. 
    DET HAR INGEN BETYDELSE !!!
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 14:34:33 följande:
    Har inte motsatt mig det heller. 

Men det är stor skillnad på att fråga ex handläggaren, som all rätt att säga nej mot att snoka fram ett personnummer för att hämnas. Som ts vill. 

Det är offentligt på samma sätt som övriga så länge man inte har skyddade uppgifter/sekretessmarkering. 
    Fel igen! De får inte neka att lämna ut handläggarens personnummer. De får inte ifrågasätta motivet. De får inte ens fråga varför.

Och återigen! Personnumret är aldrig en del av skyddade personuppgifter. Personnumret är alltid offentligt.

Personnumret för de med skyddade personuppgifter, är det som används för kommunikation. Till exempel när de nu i dagarna ska få sin deklaration. För handläggarna på Skatteverket har alltså inte namn och adress.
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 14:47:13 följande:
    På flera sätt.
    Jag reagerade på att våra personnummer nämndes upprepade gånger i utredningen. Som om man demonstrativt ville visa någonting. Göra någon form av statement. Får inte intryck av att det skulle vara någon färdig mall som är utformad på det viset. Sedan då att man sänder denna utredning med vanlig post hem till oss med den informationen plus en massa annat. Jag vet ju att sådana här utredningar ska omgärdas av sekretess, men behandlar man uppgifter på det viset blir det ju ingen sekretess. Men sen är det även andra saker. Som att man pratar med massor av människor. Inte bara på den skolan för det barn som inkom med orosanmälan utan även på vårt andra barns skola som inte alls varit inblandade. På så vis blir det jättemånga involverade. Personer som inte alls lyder under någon sekretesslagstiftning. Det skapar misstänksamhet och misstro. Personer på den skolan har för oss uppgett att de varit förvånade över att soc inkommit med sådan begäran. Sekretessen blir ett skämt. 

Att ta reda på deras personnummer gjorde jag själv. Det var inte svårt. Har inte begärt ut dem från soc. 
    Nu vet jag inte hur offentlig eller sekretessbelagd en sån här utredning är. Men det ligger i sakens natur att allt inte kan hållas hemligt. Flera personer har intervjuats, och de har av naturliga skäl inte tystnadsplikt.

Sen finns det förstås anledningar till att allt inte ska vara hemligt. Om någon till exempel anser att sig tagit ha fel beslut. 

Att man i någon mån blir lite uthängd för en sån här orosanmälan, är nog tyvärr något man får leva med.

Och med det sagt, är det förstås mycket viktigt, att myndigheten agerar korrekt.
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 15:14:21 följande:
    Utredningen lyder under sekretesslagstiftning. Exakta lagrummet i sociallagstiftningen har jag inte i huvudet, då jag inte själv jobbar med det.
    Att man blir uthängd är jag den första att skriva under på. I praktiken håller de så många personer inblandade att det inte blir någon sekretess. Det här är basic facts för alla oss som jobbat med riktig sekretess.
    Jo, jag har absolut förståelse för att du blir uthängd. Men det måste utreda, och det finns inte heller något annat sätt än att prata med folk. Någon lösning finns det väl inte heller.
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 15:21:28 följande:
    Vilken koll du har😆
    Förmodligen ingen sekretess? Ja du.....kommentarer närmaste överflödiga  😁😁😁😁
    Beslutet däremot är offentligt. Även om jag kan tänka mig att Soc väljer att hålla delar av det hemligt.
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:02:34 följande:
    Vilket beslut pratar du om? Är något offentligt kan inte socialen välja att hålla det hemligt. Då bryter man antingen mot sekretesslagstiftning eller mot offentlighetsprincipen. Jag är rätt säker på att allt som ryms inom journalen omgärdas av sekretess. Skulle det däremot gå så långt som en dom av något slag kan jag tänka mig att den blir offentlig. 
    Beslutet att lägga ner utredningen. 
  • Ordinär Man
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 13:54:17 följande:

Håller med. Hade TS bara velat veta deras personnummer hade hon kunnat höra av sig och fråga om de kunde lämnas ut. Samma gäller hur brev skickats till henne. Hon skulle kunna be dem skicka handlingar med rek istället, men vad jag har sett gör hon inte det heller. 

Av allt att döma vill inte TS ha en lösning på de praktiska problemen. Hon vill hämnas på handläggarna och sätta dit dem på något sätt, visa att hon kan ha makt över dem. TS känner sig förmodligen maktlös, och det förstår jag till 100%, men hon vill lösa det på sätt som hon inte verkar inse förmodligen bara kommer att ge henne och barnet fler problem. 

Man frågar inte om personnumret kan lämnas ut. Man BEGÄR att få personnumret. Eller som TS, ta reda på det själv.

Nej, man ska inte snällt behöva be en myndighet att korrekt hantera sekretessbelagda uppgifter.

Tycker du inte att man ska reagera, om man tycker att en myndighet gör fel? Menar du på allvar, att Soc kan tänkas hämnas på TS, och för sitt barns skull, inte påpeka att de gör fel? 

Vad är det för DDR-värld du vill ha egentligen?
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:33:44 följande:

Ordinär man: Nähä, så det har ingen betydelse att vet (utan personnummer).vem handläggaren är. Vad ska hon då med personnummer till, enligt dig? 

Återigen, det saknar betydelse. Vill TS veta vad handläggaren har för personnummer, ska TS få veta det. Motivet saknar fullständig betydelse. Har vi inte gått igenom det här några gånger nu?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?