• Ordinär Man

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Nu kommer jag inte att köpa igenom allt. Kanske det redan avhandlas. Men socialsekreteraren är myndighetspersoner, och du har rätt att veta vilka de är. Vill du veta deras provinser så får du vet.

• Ordinär Man

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

• Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 12:44:03 följande:

Ordnär man: En person som jobbar för.en myndighet behöver inte uppge sitt personnummer till dem som får hjälp eller utreds. Enbart för- och efternamn samt kontaktuppgifter (så förvisso kan vara ett växelnummer)

Att de uppger ts personnummer är för att säkerställa att det är henne och ingen annan. Att de inte blandat samma två klienter. Handläggaren personnummer är irrelevanta för sammanhanget och kan ses som förstärkt hot om ts uppger dem i sin korrespondens. Kan ses, måste inte ses, beror på hur handläggaren reagerar. 

Men det var så själva fan!

Du har fel. Och det gör är dessutom viktigt. Man har ALLTID rätt att få veta identiteten på personen. Myndigheten fattar INTE anonyma beslut. Vi lever inte i DDR!

Har handläggaren skyddade personuppgifter är dennes namn och adress skyddade. Personnumret är däremot alltid offentligt.

Myndigheten får inte se det som ett gott att någon använder sina rättigheter. Ett hot är något annat.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 12:47:10 följande:

Om man har sekretessmarkering/skyddade uppgifter är även personnumret skyddad. 

Dessutom så ska det alltid finns en grund till att man väljer att ta reda på och använda en annans personnummer, och det har person rätt att få veta. 

Fel! Personnumret är INTE skyddat.

Vidare behöver man inte en orsak till att ta reda på personnumret. Prova själv att ringa folkbokföringen, uppge ditt namn och adress, och be om personnummer.

Att handläggarna p på socialtjänsten inte identifierar sig känns lite grumligt. Men det kanske har att göra med att deras allra skyldighet att identifiera sig, har att göra med att ta beslut. Men att kalla in TS till samtal är också ett beslut, så för bör det framgå.

Att de sedan skickar ut sekretessbelagda uppgifter med vanlig post känns väldigt konstigt. Men var de verkligen sekretessbelagda?
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 13:06:17 följande:
    Tack för ett bra och klargörande inlägg. Det är som sagt mycket felaktigheter som florerar här i tråden. 

Det hela har bland annat med rättssäkerhet att göra. Man ska veta vem man har att göra med. Vem som står bakom en utredning och de beslut som fattas. 
    Ja, visst är det så. Notera också att även beslutet att lägga ner undersökningen mot dig är ett myndighetsbeslut, och att det är viktigt att veta vem eller vilka som står bakom det. 

Vi kan vända på det, och göra antagandet att de fattade fel beslut, och det finns skäl att omhänderta dina barn. Då måste hen kunna ställas till ansvar, och inte kunna följa sig bakom någon anonymitet.

Så fungerar det i Sverige. Väldigt mycket är offentligt, och det ska vi vara tacksamma över.

Sen undrar jag om det verkligen var sekretessbelagda uppgifter du fick med vanlig post. Men med det sagt kan de vara känsliga, och att det, om än inte olagligt, är olämpligt att skicka d dem med vanlig post.
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 13:13:22 följande:
    Tack. Du har förstås helt rätt. Ser ut som du använder autocorrect eller liknande funktion när du skriver. Jag förstår dock ändå vad du menar. 🙂

Det du skriver är förstås viktigt. Jag är så trött på olika myndighetspersoner som systematiskt missbrukar sin ställning. Precis som du säger bor vi inte i DDR. Att värna sina rättigheter betyder inte att man hotar någon, eller ska riskera repressalier för att man anses "jobbig". 
    Jo, jag har lite problem med stavning.

Myndighetspersoner brukar inte missbruka sin ställning. Särskilt inte systematiskt.

Däremot kan de börja göra det, om de vill skydda sig för fel de kan ha begått. Fel gör alla, även myndigheter, och där finns risk för att de kan börja missbruka sina befogenheter för att skydda sig själva eller sina kolleger. Har naturligtvis hänt många gånger.

Att de skulle utreda dig är självklart. Och för att utredningen ska blir som bra som möjligt, är det viktigt att de är så öppna som möjligt i kommunikationen.

Om de skulle ifrågasätta varför du vill ha deras personnummer, skulle jag se som ett förtäckt hot från deras sida.
  • Ordinär Man

Kollade upp det hela om att en hög chef skrev under ett beslut.

Ärendet jag känner till, handlade om en kriminell person, med ett våldsamt förflutet, som borde uttalat och realiserat hot.

Här skrev generaldirektören under beslutet.

Så har man gjort i flera fall, för att skydda enskilda handläggare. Men det är alltså undantag, och säkert inte tillämpligt i TS fall.

Och återigen, det är personnumret på handläggaren man får. Har handläggaren skyddade personuppgifter är det endast det man får. Inga namn eller adress.

• Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 13:31:49 följande:
    Så är det ju. Det handlar om förtroende. Jag har inget att dölja, men om jag känner att jag inte kan lita på dem. Att jag saknar förtroende. Att de inte kan stå för vilka de är. Att rättssäkerhet inte kan garanteras. Att sekretess inte kan upprätthållas. 

Hur samarbetsvillig och transparent kommer jag då att bete mig? Jag kommer vilja ge dem så lite som möjligt. Egentligen ingenting alls. Jag kommer bemöta dem med hög misstro. 
    Okej, men hur gick det till? Frågade du efter deras personnummer, eller snokade du reda på det själv?

Nu har jag aldrig har att göra med det sociala. Men naturligtvis med en mängd andra myndigheter. Och jag har alltid blivit korrekt bemött, utom några gånger då de kanske varit nonchalanta eller lite slarviga. Men absolut inget allvarligt.

Varför blev du illa bemött av soc? För att de inte identifierade sig i korrespondensen? För att de skickade känsliga uppgifter i vanlig post? För att du frågade efter identiteter? 

Det här är viktigt, för det kan finnas anledning att få vidare med det.
  • Ordinär Man
    Anonym (tur) skrev 2023-03-12 13:39:09 följande:
    Frågan gällde om man som "hämnd" för att det egna personnumret finns med i korrespondensen själv ska lägga till handläggarens personnummer i sin kommunikation med handläggaren.
    Nej, det handlar om korrekt myndighetsutövning.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 13:47:07 följande:
    Nej, inte i tråden ts startas. Där är det hemaktion. Handläggarens personnummer är förövrigt irrelevant för utredningen av ts och hennes familj. 
    TS motiv har inte med saken att göra. Om TS vill använda uppgifterna i att senare hota, är en annan fråga, som för bedömas då.

Att TS vill skriva ut handläggarens personer kan jag också tycka är lite småaktigt. Men det har ingen betydelse! Soc har ingen som helst rätt att ifrågasätta, eller ens fråga varför, TS vill ha deras identiteter.

Om TS, (Eller någon annan!), vill överklaga beslutet är handläggarens identitet nödvändig.

Sen finns det anledning att bli lite rädd, om du eller kanske till och med Soc, börjar mumla om vad "som hjälper" TS eller inte. Soc ska utreda opartiskt och professionellt.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?