Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-12 14:12:09 följande:
    Identiteterna till handläggaren har redan ts. Hon har för-och efternamn samt kontaktuppgifter, vilket är der hom behöver för korrespondansen. Ska hon överklaga behöver inte ens handläggaren för- och efternamn eftersom alla uppgifter kring utredningen är noterade i hennes journal, på hennes personnummer. Handläggarens personnummer är intenödvändig för en överklagan. Inte ens handläggarens för- och efternamn är nödvändigt. 
    Det kan jobba flera Anna Svensson på socialkontoret. Däremot bor det bara en "Anna Svensson" i det här huset så att upprepade gånger nämna våra personnummer i utredningen fyller ingen funktion. Det har jag skrivit massor av gånger, men du tar inte till dig. 

Ska det överklagas beslut är det av centralt värde att veta vem som fattat beslut och på vilka grunder. Det måste ju även du förstå. 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 15:06:20 följande:
    Nu vet jag inte hur offentlig eller sekretessbelagd en sån här utredning är. Men det ligger i sakens natur att allt inte kan hållas hemligt. Flera personer har intervjuats, och de har av naturliga skäl inte tystnadsplikt.

Sen finns det förstås anledningar till att allt inte ska vara hemligt. Om någon till exempel anser att sig tagit ha fel beslut. 

Att man i någon mån blir lite uthängd för en sån här orosanmälan, är nog tyvärr något man får leva med.

Och med det sagt, är det förstås mycket viktigt, att myndigheten agerar korrekt.
    Utredningen lyder under sekretesslagstiftning. Exakta lagrummet i sociallagstiftningen har jag inte i huvudet, då jag inte själv jobbar med det.
    Att man blir uthängd är jag den första att skriva under på. I praktiken håller de så många personer inblandade att det inte blir någon sekretess. Det här är basic facts för alla oss som jobbat med riktig sekretess.
    EpicF skrev 2023-03-12 13:36:24 följande:
    Och vad da chefen när du anmälde art de skickat sekretessbelagda uppgifter i vanligt post? 

Förövrigt är det förmodligen ingen sekretess på en utredning. Vilket du säkert fick reda på när du påpekade det. 
    Vilken koll du har😆
    Förmodligen ingen sekretess? Ja du.....kommentarer närmaste överflödiga  😁😁😁😁
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 15:33:54 följande:
    Beslutet däremot är offentligt. Även om jag kan tänka mig att Soc väljer att hålla delar av det hemligt.
    Vilket beslut pratar du om? Är något offentligt kan inte socialen välja att hålla det hemligt. Då bryter man antingen mot sekretesslagstiftning eller mot offentlighetsprincipen. Jag är rätt säker på att allt som ryms inom journalen omgärdas av sekretess. Skulle det däremot gå så långt som en dom av något slag kan jag tänka mig att den blir offentlig. 
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 15:54:36 följande:

Röjer era uppgifter? Kan du inte ditt eget personnummer? 

Handläggare är människor. Det är givetvis svårare att föra ett konstruktivt samtal med någon som är så extremt lösningsofokuserad som du är. Du sätter små fjantsaker före att skapa ett bra diskussionsklimat. Jag har just nu mycket kontakt med BUP och är inte alltid så nöjd med vad de gör. Men inte är jag så korkad, rent ut sagt, att jag ägnar mig åt små fjantiga hämndaktioner för att sätta dem på plats. Vill man ha en konstruktiv dialog behöver man bemöta folk med respekt. Inte smida små listiga planer kring hur man minsann ska visa dem. 

Jag har aldrig påstått att du gör något olagligt. Men det du gör förstör ju bara för dig och ditt barn. Medverka till ett bra samtal istället för att bete dig som en småkorkad rättshaverist. 

Ditt barn är polisanmäld, du själv beter dig som en jag vet inte vad. Men ni behöver ingen hjälp. Ok? säger du det så. 

Har du ens ringt och pratat med handläggaren om hur brevet formulerades och sättet det skickades på? Det är nämligen vad en normalfungerande människa hade gjort för sisådär tre, fyra veckor sedan. 

Det är ju just det jag menar. Vi behöver inte informeras om våra personnummer. Det är totalt onödig information. När de dessutom handskas med uppgifterna så vårdslöst kan sådana uppgifter tillsammans med andra uppgifter förorsaka problem för oss om de faller i orätta händer. Det är därför jag tycker det är högst anmärkningsvärt att sända en sådan utredning med vanlig post. Genom att göra så visar man tydligt att man inte bryr sig ett skit om sekretessen. Det är märkligt att om jag ringer till ett sjukhus och begär ut en helt vanlig röntgenjournal på en fraktur, då ska det gå REK enligt sjukhuset. Inget jag motsäger mig, men att sända en socialrättsutredning med vanligt post. Det går tydligen bra. Enligt mitt tycke borde man vara ungefär 10 gånger så försiktig i det senare fallet. Logiken känns märklig, men jag fattar förstås att det är två helt olika offentliga instanser och olika plånböcker. 

I framtiden skulle jag välja att inte medverka och sänder de något med post kommer jag förneka all kännedom. Skulle alla göra likadant skulle vi få bort oskicket. 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:20:00 följande:
    Beslutet att lägga ner utredningen. 
    Det framfördes telefonledes. Eller rättare sagt- att utredningen inte skulle resultera i någon åtgärd. När de väl beslutat sig för att utreda så utreder de, så i formell mening säger man kanske snarare att utredningen avslutats. 
    Anonym (Ert) skrev 2023-03-12 16:34:04 följande:
    Helt riktigt att det inte behöver finnas starka kriterier för en orosanmälan.
    TS uppförande i tråden ger dock underliga vibbar, minst sagt. Oavsett   så är utredningen nedlagd, om jag förstått rätt.
    Ja, man är säkert skitunderlig för att man vill veta vilka det är man har att göra med, eller för att man inte vill att sekretessklassade uppgifter ska spridas vind för våg.  Oerhört märkligt uppförandeSkrattande
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:33:54 följande:
    Man frågar inte om personnumret kan lämnas ut. Man BEGÄR att få personnumret. Eller som TS, ta reda på det själv.

Nej, man ska inte snällt behöva be en myndighet att korrekt hantera sekretessbelagda uppgifter.

Tycker du inte att man ska reagera, om man tycker att en myndighet gör fel? Menar du på allvar, att Soc kan tänkas hämnas på TS, och för sitt barns skull, inte påpeka att de gör fel? 

Vad är det för DDR-värld du vill ha egentligen?
    Kan bara hålla med till 110%. 
    Rörande det där med sekretessen. Det ingick inte ens i min föreställningsvärld att man skulle skicka sekretessklassade uppgifter med vanlig post. Att jag skulle begära något sådant kändes därför väldigt främmande. Hade jag vetat om att det är så de jobbar hade jag absolut begärt det. Tycker det borde vara rutin att skicka rek. Nu är skadan redan skedd. 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:42:39 följande:
    Märkligt. De myndigheter jag har kontakt med, har månat om att delge beslut på ett korrekt sätt. Typisk med brev med en standardformulering, plus några några kommentarer. Här verkar det som att Soc har en rätt tillbakalutad inställning till sin roll som myndighet.
    Ja, det skiljer sig nog en del mot hur statliga myndigheter arbetar. Egentligen känns det lite fel för mig att referera till socialtjänsten som en "myndighet" även om de i formell mening sysslar med myndighetsutövning. 

Precis som du säger får jag intrycket av att det är lite hafsigt och slafsigt på det sätt de arbetar och bedriver sin myndighetsutövning. Det är i alla fall mitt intryck. Synd egentligen, då det är viktiga frågor. I min värld så är respekt inget man får, utan något man förtjänar. Ett korrekt och respektfullt bemötande är en bra start.
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:50:04 följande:
    Nu ingår det inte i TS uppdrag här i livet, att lära myndigheter hur de ska sätta sitt jobb.
    Precis så ligger det till. När de sedan begått oförrätten går den heller inte att göra ogjord. Så känner helt enkelt inte att jag har något för att påtala det för dem. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?