• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Ts: Du har själv skrivit att du har problem med att de upprepade era personnummer många gånger i utredningen och att du har problem med att de skickar utredningen med vanlig post. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 21:32:22 följande:
    Ja, ja. Du kan lika gärna utge dig för att vara astronaut vad mig anbelangar. 

Sedan heter det citationstecken och inte "situationstecken". Visste inte att det krävdes masterexamen för att jobba som sjuksyrra faktiskt! 

😁
    Nej, det krävs inte masterexamen för att jobba som sjuksköterska. Men det finns de som har de och jobbar som ssk. Krävs inte ens masterexamen för det jobber jag har idag men det har underlättat. 

Situationstecken heter det på mitt modersmål pch på fö kan jag tyvärr blanda de båda språken lite. 
  • EpicF

Ts: Du har själv skrivit att du har problem med just det. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 21:40:34 följande:
    Nej, det är socialtjänsten som har problem om de bryter mot lagen. De kan bli anmälda och bli tvingade till att betala skadestånd. 
    Och du har problem med att de upprepade era personnummer. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 21:49:51 följande:
    Jag finner det onödigt och dumt ja. Bryter de mot sekretess begår de per definition ett lagbrott. 
    Brottsbalken 20 kap 3 §. 

20 kapitlet 3 § brottsbalken följer att den som röjer någon uppgift, som hen är pliktig att hemlighålla enligt lag, dömes för brott mot tystnadsplikt till böter eller fängelse i högst ett år. 

Det är med andra ord Polisen man ska vända sig till om man anser att det begåtts ett sekretessbrott som man vill anmäla. 
    Fast det är inte ett sekretessbrott att skriva ut personnummer i en utredning och det är inte heller ett sektetessbrott att skicka utredningen om dig och ditt barn till dig med vanlig post. Så inget brott enligt brottsbalken har begåtts.

Mem du är helt fri att anmäla ändå. Så varför gör du inte det? Låt mig gissa. Du vet att det inte är ett brott och att det kommer att läggas ner direkt. 
  • EpicF

Ts: Socialen har inte spritt några sekretessbelagd uppgifter om dig. 

• EpicF

Ts: De sende utredningen med vanlig post till dig. Med korrekt namn och adress. Inte till din granne eller någon annan random person. Till dig. Inget sekretessbrott. 

• EpicF

Ts: Jag personligen tycker att mam bär kunna skicka utredningar innehållandes personnummer etc med rek post. Men det är min personliga åsikt. 

Och nej, jag tycker inte att det är felhanterar eftersom de skickade de till dig och ingen random person. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 22:51:42 följande:
    Jag är inte så säker på det. Hade utredningen hamnat fel tror jag inte det är brevbäraren som skulle lastas för sekretessbrottet, utan avsändaren som borde förstått det olämpliga. Vårdslöshet och likgiltighet för konsekvenserna. 
    Att det inte skedde betyder inte att det inte begåtts ett sekretessbrott. 
    Precis på samma sätt som det är förbjudet att köra bil berusad, även om det inte skett någon olycka. 
    Så anmäl till polisen då.

Eftersom det inte har skett så har inget sekretessbrott begåtts. 

Ja, det är förbjudet stt köra bil berusad. Men man kan inte dömas för ett brott som inte har existerat. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?