Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-11 19:43:59 följande:
    Brukar ibland låta så för de som har med socialen att göra. 
    Ja, vad de som inte har varit i kontakt med dem tycker är ju totalt irrelevant. 

Här tycks vi i vart fall dela samma uppfattning. De som varit i kontakt med socialtjänsten är ofta missnöjda med socialtjänsten. Tror inte de har så många nöjda kunder faktiskt.
    EpicF skrev 2023-03-11 19:54:18 följande:
    Jag var inte missnöjd, så vi finns vi också. Var förvisso mer än 20 år sedan, så tiderna kam ha förändrats. 
    Vad fick du hjälp med då som du inte kunde lösa själv? Försörjningsstöd? Eller något helt annat? 
    EpicF skrev 2023-03-11 20:01:43 följande:
    Jag fick barn som 15 åring och var på samtal för föräldrarstöd några gånger. Väldigt bra och positivt. 
    Nu var du visserligen bara 15 år. Men du tror inte du hade kunnat lista ut saker på egen hand? 

Tror många lite mer erfarna föräldrar finner det både meningslöst och nedvärderande att sitta och lyssna på självklarheter från nyexade socionomer som inte ens har egna barn och som saknar livserfarenhet. Som att en idrottare på elitnivå ska sitta och lyssna och ta råd från någon som befinner sig på korpnivå. 
    Anonym (M) skrev 2023-03-11 20:17:15 följande:
    Varför är ni så nyfikna?
    De hoppas väl på att bli matade med något smaskigt att hugga på. Som "bristande insikt" hos föräldern, dvs mig...Glad

Men, tji fick de! 
  • Meddelande borttaget
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-11 21:46:35 följande:

I vilket fall är det ju någon som har reagerat på något och soc gör bara vad de ska göra för att barn ska ha det så bra som möjligt. Det är bra. 

Nej, inte när de gör fel, vilket de väldigt ofta gör. Ju mer socialtjänsten blandar sig. Desto värre blir det för alla inblandade parter och framförallt barnen.
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-12 07:03:53 följande:
    Varför har de gjort fel? 
    Den frågan ställs väl lämpligen bäst till socialtjänsten, men om jag får gissa så beror det på okunskap, nonchalans och kanske en vilja att skrämmas lite. Att nämna våra personnummer upprepade gånger om ens någon gång i utredningen fyller ingen godtagbart syfte. Inte heller att sända utredningen med vanlig post, då det råder sekretess. 
    EpicF skrev 2023-03-12 10:07:32 följande:
    Att de upprepar era personnummer är en säkerhet för er. Vilket du borde ja förstått vid dett laget, eftersom du fått der berättat för sig tidigare. 
    Nej, det är ingen säkerhet för oss. Tvärtom upplevs det som utpekande och utgör en risk om informationen hamnar i fel händer. Ingen av oss behöver upplysas om vad vi har för personnummer. Det räcker bra med att informationen finns i deras system. 
    Anonym (tur) skrev 2023-03-12 10:52:46 följande:
    Jag sympatiserar med socialtjänstpersonal som bara gör sitt jobb och drabbas av gränslöst beteende med privata angrepp från personer som utreds.

Du hade bara tur att handläggaren inte valde att anmäla dig för hot mot tjänsteman, men de kanske bedömde att du inte är en psykopat utan bara tillfälligt gled in i ett sådant beteende för att du blev kränkt av att få en orosanmälan på dig och ville försöka knäppa någon på näsan.
    Man kan göra sitt jobb på flera olika sätt. Jag har själv jobbat med myndighetsutövning och det brukar gå bra att göra på ett respektfullt sätt utan att sätta en ära i att knäppa någon på näsan. 

Beteendet att hantera sekretessbelagda uppgifter på det sätt de gör är betydligt mer gränslöst än något annat i den här utredningen. 
    Anonym (tur) skrev 2023-03-12 10:57:36 följande:
    Skaffa dig en låsbar brevlåda.
    Och på vilket sätt hindrar det mig ifrån att få grannens post och att de får min när brevbäraren lägger post i fel låda? 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?