Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-24 10:26:28 följande:
    Jag har inte benämnt dig eller någon annan som rättshaverist. 
    Jag skriver tydligt att jag tycker att det är olämpligt att namnge någon på detta vis.

Jag skiljer alltså på person och beteende.
    En person kan uppvisa många olika slags beteenden men oavsett har vi som jobbar på myndighet en skyldighet att bemöta dem korrekt och handlägga deras ärende korrekt.
    Om en person tycker att hen blivit felbehandlad eller att det skett felaktigheter i handläggningen så ska ju hen naturligtvis anmäla detta. 
    Anmäla var? Till de som handlagt fel? Till ett tillsynsorgan utan befogenheter? 

Det enda friska är nog att skita i alltsammans och gå vidare. Det är väl så de flesta gör, men det betyder också att det aldrig kommer ske någon förändring. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-24 12:01:37 följande:
    Anledningen att jag påpekar är ju  för att jag inte tror på svartvita benämningar. Precis som JBN skriver så blir det stigmatiserande och svårare för människor att ta emot hjälp när det delas upp i dåligt och bra. Antingen eller. Jag tror att det är därför det är så oerhört tufft för många att bli utredda, för de tänker att utredningen handlar om att döma huruvida de är bra eller dåliga föräldrar.

Jag tror att alla gör så gott de kan utifrån de förutsättningar som de har. Sen kan vissa förutsättningar/omständigheter göra att det uppstår risker för barnet och då behöver samhället erbjuda stöd till föräldrarna och skydd till barnet.
    Socialtjänstens arbete handlar inte om att avgöra om någon är skyldig eller inte.
    Hur stödet och skyddet ser ut beror ju på situationen och hela sammanhanget som barnet befinner sig i.
    Det kan ju finnas stora riskfaktorer (t.ex psykisk ohälsa hos en förälder) men även finnas skyddsfaktorer som väger upp (föräldern tar emot hjälp eller en annan vårdnadshavare som ger god omsorg och skyddar barnet vid behov att drabbas)

Jag tror även att benämningar påverkar hur vi ser på våra medmänniskor och att detta i sin tur påverkar hur vi beter oss (som i sin tur påverkar hur de beter sig och bemöter tillbaka). Om jag tänker att en klient jag möter ÄR rättshaverist, missbrukare, dålig förälder etc så blir det lätt något som omfattar hela dem, statiskt och lite hopplöst.
    (Ett synsätt som jag alltså inte tror på)

Om jag tänker att alla människor består av flera olika beteenden och nyanser, att de gör så gott de kan och  beter sig utifrån vad som är logiskt för dem så blir det ett helt annat synsätt och bemötande.
    Jag tror som sagt att alla kan hamna där att de behöver stöd men att många tyvärr tänker att ta emot hjälp är att erkänna sig skyldig till att vara en dålig förälder (när det ju såklart är tvärtom)
    Här tänker jag mig att det nog vore lämpligt med en uppdelning. 
    Att samma "tjänst" dels är den som polisanmäler, beslutar om tvångsåtgärder också ska vara en myndighet som ska hjälpa. Det är nog fler än jag som ser en viss intressekonflikt där. 
    Den instans som precis har riktat en falsk polisanmälan ska plötsligt erbjuda föräldrastöd. Nja, det är nog fler än en familj som ställer sig lite avogt inställda till det. 

Sedan är det tydligen så enligt vissa i vart fal, att mottagande av stöd ses som ett svaghetstecken. Att socialen tolkar det som att föräldrar inte var kapabla till att vara föräldrar. Får å andra sidan socialen för sig att föräldrarna är olämpliga och dessutom tackar nej till stöd så brister föräldrarna i insikt. Ett slags moment 22. 
    Anonym (Förälder) skrev 2023-02-25 13:43:44 följande:
    Vården skriver visst det personnummer i de brev som går hem.

Fattar du inte själv att DU ÄR obehaglig???
    Annars here it is: DU ÄR obehaglig!
    Som fan dessutom.

Det finns en anledning till att människor som jobbar på socialen har larm.
    Vill du vara en av de anledningarna?
    Eller vill du bete dig normalt.
    På vilket sätt är jag obehaglig menar du?

För att jag är kritisk till att ange personuppgifter upprepade gånger i en utredning och därefter posta hela utredningen med vanlig post med risk för att att utredningen hamnar i fel händer?

Eller är det punkten där jag frågar om man ska ange motpartens personnummer i kommunikationen? Dvs, på ungefär samma sätt som de själva arbetar. Är det obehagligt och varför då i sådana fall? 
    Anonym (Förälder) skrev 2023-02-25 14:09:25 följande:
    De gör detta i sin profession.

Du vill bara visa att du kan göra samma?

Förstår du verkligen inte skillnaden?
    Fast jag förstår fortfarande inte på vilket sätt det ena skulle vara obehagligt, medan det andra inte. 

Ja, de gör detta som yrke, men de förväntar sig ju ändå svar på kommunicering. Får jag enligt dig inte skriva deras namn då heller, trots att de undertecknar med sina namn?
    EpicF skrev 2023-02-25 14:47:32 följande:
    Det ses som ett förstärkt hot. Vilket du fått svar på tidigare. 

Förstår verkligen du inte det? 
    Vad ses som ett förstärkt hot? Vad skiljer sig det från ett vanligt hot förresten? Har aldrig hört termen förstärkt hot.

Vad är hot? Att svara på deras kommunicering? Skriva deras namn? Skriva deras personnummer?

Alltså, jag tycker det är idiotiskt att skriva personnummer på det sätt som de gör och till på köpet skicka det med vanlig post. Hela utredningen! Det är ju trots allt sekretessbelagda handlingar om inte ska delges hela grannskapet. 
    EpicF skrev 2023-02-25 15:04:45 följande:
    Att du har letat upp handläggaren personnummer, som är helt irrelevant för utredningen. 
    Är väl inte mer irrelevant än mitt personnummer och att de har letat upp mitt. Jag behöver ju inte informeras om vad jag har för personnummer. Tiotals gånger i löpande text dessutom. 
    EpicF skrev 2023-02-25 15:10:21 följande:
    Ditt personnummer är relevant för att visa att du är du och det är du samt ditt barn som omfattas av utredningen. 

Hur gammal är du egentligen? 

Du får fråga handläggaren varför denne har skrivit ditt personnummer tiotals gånger i löpande text. Då får du korrekt svar. 
    Fast att de skriver mitt nummer tiotals gånger i utredningen garanterar ju inte att jag är jag. Hur tänker du där? Speciellt inte när de sänder utredningen med vanlig snigelpost med icke oansenlig risk att den hamnar i fel brevlåda dessutom. 

Min ålder är däremot helt irrelevant för frågeställningen.
    EpicF skrev 2023-02-25 15:19:19 följande:
    Du får fråga dem. 
    Inte en chansSkrattande
    EpicF skrev 2023-02-25 18:53:29 följande:
    Du å får du heller inget korrekt svar. De är dem enda som kan ge dig ett korrekt svar. Märkligt att du inte förstår det....
    Du har kanske helt missat att jag inte hyser något vidare förtroende för socialen?
    De kan komma med vilka utsagor som helst. Jag skiter egentligen i varför de anser sig behöva skriva våra personnummer massor av gånger i utredningen. Jag skiter också i varför de skickar utredningen med vanlig post istället för REK. Jag kan bara konstatera att de gör det. Jag tycker det är fel. Vad de anser skiter jag i. Gjort är gjort och att de skulle ändra på det tror jag inte på. Det ligger alltid alldeles för stor prestige för att ändra något. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-26 03:16:42 följande:
    Ligger det för stor prestige även för dig för att ändra något i ditt sätt att vara och tänka?
    Du verkar tämligen aggressiv. I en del inlägg har du framstått som mer seriös, i nästa börjar det aggressiva komma tillbaka.

Det enda jag verkligen håller med dig om är att känsliga handlingar borde skickas i REK. Men det skulle nog bli en jäkla massa mer jobb för postombuden om all post från soc, polis, sjukvård osv skulle gå via REK, vissa skulle skylla på att de inte äger leg eller pass och därför inte kunnat ta del av handlingarna dessutom.

Är du däremot trevlig och samarbetsvillig och frågar snällt om de kan skicka alla resterande handlingar i rek så gör de nog gärna det.

Frågan är varför du är så arg på just soc? Är du inte ännu mer arg för att du/din son fått handlingar från polisen hemskickade? Som dessutom har polismyndighetens logga på kuvertet. Soc skickar sin post i ett kuvert med kommunloggan på. Kan alltså vara vad som helst och inget någon kan se på utsidan som polisförsändelserna, där vem som helst som hanterar brevet ser att du är inblandad i ett polisärende.
    Ändå är det soc du riktar all din ilska mot?

Är det för att det inte är du personligen som förekommer i polisutredningen, bara ditt barn, medan socutredningen till stor del handlar om dig?
    Nej, det kan jag svara på ganska enkelt. Polisen har inte skickat några sekretessbelagda handlingar hem till oss så där finns inget att bli upprörd över.

Vad i mina inlägg tycker du är aggressivt? 

Så du tycker jag ska ringa upp en kommunal myndighet som jag helt saknar förtroende för och vara trevlig? Glad Nej du, det kommer inte att hända.
    Skylla på att man inte äger leg? Låter ungefär som att påstå att man inte äger någon telefon. 

Jag menar inte att alla handlingar behöver gå rek, bara sådana som innehåller känslig information. En kallelse exempelvis behöver inte gå rek, om inte avsändaren vill försäkra sig om att mottagaren fått dem. 

Allvarligt talat. Jag skulle nästan önska att alla som har en positiv bild av socialtjänsten får en falsk anmälan mot sig. En som socialtjänsten agerar på. Start med att hämta barnen från förskola och skola och föra dem till polisen utan att så mycket höra föräldrarna. Det är en bra början. Sedan nedteckna alla anklagelser och skicka med posten i ett kuvert som olyckligtvis hamnar hos grannen. Sedan kan vi ta det därifrån...

Uttrycker man kritik är man psykiskt sjuk, rättshaverist, svag människa i behov av stöd. Har aldrig varit i kontakt med vare sig polis eller socialtjänst tidigare. Har ingen missbrukspromlematik, psykisk sjukdom, ekonomiska svårigheter. Barnen är hela och rena. Jag har skrivit det förut. Det som vi blivit utsatta för kan drabba vem som helst. 

Ibland när jag hör vissa politiker och folk i allmänhet uttala sig så tänker jag att de är fruktansvärt naiva och okunniga. Socialtjänsten behöver reformeras, kanske förstatligas. Jag tror det skulle höja kvalitet och rättssäkerhet. 

Någon ovan nämnde Kronofogden som en myndighet som genomgått en enorm förändringsresa. Jag känner till det. De har gått från att ha lågt förtroende till att prestera rätt bra, även hos sin "kunder". De flesta förstår varför KFM finns till och vilka principer de arbetar efter. De flesta accepterar besluten. KFM har dessutom lärt sig kommunikation, psykologi och bemötande. 
    Jag tror många av socialtjänsterna i våra nära 300 kommuner skulle ha ett och annat att lära faktiskt. 

Hade vi haft 300 kommunala polismyndigheter och kommunala domstolar, fängelser etc. Ja, då tror jag att man utan omsvep skulle kunna säga att såväl rättssäkerhet och likabehandlingsprincipen skulle bli lidande.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?