Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (M) skrev 2023-02-23 20:52:32 följande:
    Men om det finns tillräckliga bevis för att personen begått brottet, hur kan det då komma sig att rättegångar leder till icke skyldig?
    Åklagaren gör en bedömning om det finns tillräckliga bevis för att få till en fällande dom. Den bedömningen kan skilja sig mot domslutet. Det är alltid en bedömning.

Den stora skillnaden mot hur socialtjänsten arbetar är att de många gånger startar utredningar, kommer med krav på "stöd" och åtgärder baserat på vaga, icke bekräftade "misstankar". Anonyma anmälningar, rykten etc etc. Det krävs absolut ingenting för att man ska få finna sig att bli utredd av denna instans som kallar sig för en "tjänst". Det är långt ifrån hur en åklagare jobbar i ett brottsmål. 

Jag försvarar verkligen inte att personalen inom denna samhällstjänst hotas, men jag förstår ändå att sinnet rinner över hos många som kommer i kontakt med dem. 
    EpicF skrev 2023-02-23 21:04:48 följande:
    Vad fick du för svar när du frågade din handläggare?
    Vilket du vid det här laget borde du ha gjort det... 
    Svar rörande vad?
    EpicF skrev 2023-02-23 21:11:04 följande:

Ts: Varför de skriver med era personnummer... Det är det du undrar över... 

Nej, det har jag inte gjort. Men det är ju fritt att göra för vem som helst. 
    Kan ju även passa på att fråga om de brukar skicka känslig sekretessbelagd information med vanlig post. Är svaret ja, kan man alltid fråga varför. 
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-23 21:13:42 följande:
    Socialtjänsten är en myndighet och precis som alla myndigheter har de tillgång till register med samtliga invånare i Sverige. Hur skulle det annars fungera? Att skicka ett brev till exempelvis Karin Larsson utan personnummer som är det som identifierar att personen är den rätte Karin är ju som upplagt för att det ska ske missar. Det är väl ändå inte så svårt att förstå?! 
    Det misstag du gör är att du inte tycks förstå att de som utför ett arbete där inte gör det som privatpersoner utan tjänstemän. De utför ett arbete utifrån sitt tilldelade uppdrag helt enkelt. Det ligger helt enkelt i deras arbetsuppgifter att utreda orosanmälan som inkommit. Det är ju inte personligt utan något de måste göra. Det gäller ju ändå ett barn! Att de flesta ärenden är obefogad oro och läggs ner när utredning gjorts tar ju inte bort det faktum att många barn som verkligen far illa faktiskt får den hjälp som behövs tack vare en orosanmälan.
    Sedan förstår jag att man som förälder känner sig kränkt och blir orolig. Men om du vet att orosanmälan inte stämmer så har du knappast något att oroa dig för. 
    Och att era personuppgifter står med är ju faktiskt helt naturligt. Det handlar ju om en myndighet som ska utreda er som föräldrar/privatpersoner oavsett vilken tjänsteman som utför det.
    Polisen är också en myndighet. Skulle du tycka att det är ok att leta upp en enskild polis personnummer om du t.e.x skulle få ett brev hem innehållande ett ärende?
    Menar du att man inte kan skriva brev till personer utan att inkludera deras personnummer? På vilket sätt garanterar att det att informationen når rätt person bara för att man inkluderar ett nummer? I sådana fall borde de ju sända REK, men det gör man alltså inte. Personnumret i kommunikationen tillför ju absolut ingenting. Du säger att det inte är något personligt och det första du gör är att använda dig av emotionella uttryck "det är ju ändå ett barn!". Ungefär som alla andra inte är värda någonting. Det är så personligt det kan bli. 

Din föreställning om att "orosanmälan inte stämmer har man inget att oroa sig för" stämmer ju inte heller. Socialtjänsten har noga poängterat att det inte finns något som heter "falsk oro", utan oro är oro. Sedan är jag övertygad om att det finns många som fått trassel med socialtjänsten utan att ha gjort det minsta fel. 

Varför skulle det inte vara okej att leta upp någons personnummer? Varför ska en medborgare finna sig i att få sitt nummer belyst, medan en tjänsteman inte ska tåla att få sitt nummer offentliggjort? Varför ska det första anses vara okej, medan det andra ska anses utgöra ett hot?
    EpicF skrev 2023-02-23 21:16:39 följande:
    Så varför har du inte frågar? 

Har du funderingar så är det alltid bäst att gå till rätt källa. 
    Vad får dig att tro att det skulle vara rätt källa?
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-23 21:32:49 följande:
    Era och barnets personnummer är skrivna i utredningen utifrån att det ska framgå tydligt i beslutet vilka som omfattas. Detta kan du läsa om i socialtjänstens föreskrifter och allmänna råd (se länk nedan)

Sammanställa beslutsunderlag:
    5 kap. 9 § SOSFS 2014:5 Inför nämndens beslut i ett ärende ska faktiska omständigheter, händelser av betydelse och bedömningar som ligger till grund för nämndens beslut sammanställas till ett beslutsunderlag.
    Av beslutsunderlaget ska det framgå
    1. vad ärendet gäller,
    2. vem eller vilka personer ärendet avser, och
    3. vilka överväganden som ligger till grund för nämndens förslag till beslut."

5 kap. 14 § SOSFS 2014:5
    Dokumentationen av ett beslut ska innehålla uppgifter om
    1. vem eller vilka beslutet avser,
    2. vad som har beslutats,
    3. vilket lagrum som ligger till grund för beslutet,
    4. vilka skäl som ligger till grund för beslutet,
    5. beslutsdatum, och
    6. vilken nämnd eller person (namn och befattning eller titel) som har fattat beslutet.
    Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS - Socialstyrelsen"

Personnummer är ju det som identifierar er och används ju i kontakt med alla myndigheter. Detta krävs således för att det tydligt ska framgå vilka som ärendet handlar om.
    Märk väl att beslutfattaren enbart ska skrivas med namn och befattning, inget om vikt att identifiera denna mer än så.
    Varför de skriver ut era namn och personnummer löpande texten vet vi ju inte. Jag tänker som sagt att det antingen beror på datasystemets dokumentationsmallar med någon form av autoifyll eller att det ska vara supertydligt kring vem som sagt/gjort vad under utredningens gång. 
    Men jag tycker det är fullt rimligt att fråga varför de skriver på detta sätt och påpeka att det känns obehagligt och utpekande.

Gällande kommunikation av beslut står det om i: Handläggning och dokumentation ? handbok för socialtjänsten (socialstyrelsen.se) (s 352)
    "Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex. ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."

Det är alltså inte fel eller olagligt att skicka handlingar från socialtjänsten med vanlig post. Det är upp till dem att avgöra tillvägagångssättet men jag tycker absolut att ni kan fråga hur de kom fram till detta i just ert fall. 

Anser du att en personuppgiftsincident har skett så kan du lämna in ett klagomål kring detta hos Integritetsmyndigheten IMY. (bifogar länk)
    Personuppgifts­incidenter | IMY
    Kan jag som registrerad (privatperson) anmäla en personuppgiftsincident till IMY?

Upplever du att de har brustit i sin handläggning kan du alltid anmäla till IVO. 
    Tipsa IVO | IVO.se
    Står ju ingenstans i de punkter du räknat upp att en utredning ska innehålla personnummer. Står ju vem eller vilka ärendet avser. Det är inte nödvändigtvis samma sak. 

Att skriva nummer återkommande i löpande text känns märkligt ja. Vilken myndighet som utreder socialtjänstens word-mallar vet jag inte. Eller ens om det finns någon. 

ÄR det så att ett brott har begåtts borde det snarare anmälas till Polisen, snarare än en myndighet som helt saknar sanktionsmöjligheter, eller väcka åtal mot enskild tjänsteman för ev tjänstefel. Tror inte heller att kommuner har någon personalansvarsnämnd, men finns det någon sådan torde ju personnummer vara en central uppgift i sammanhanget. Min tolkning. 
    EpicF skrev 2023-02-23 21:51:27 följande:

Ts: Naturligvis är det rätt källa. Det är handläggare som skriver och då kan svara på varför h*n skriver som h*n gör.

Vem annars skulle kunna svara på det?

Enhetschef, förvaltningschef, nämnden? Kanske de som skrivit handledningar, konstruerat dokumentmallar? Jag vet inte. Nu har jag ställt frågan på Familjeliv. Alla är fria att svara. Du får givetvis ringa någon socialtjänst och fråga om du är intresserad av deras syn. 
    EpicF skrev 2023-02-23 22:04:32 följande:
    Det är handläggare som skriver utredningen och då är handläggare korrekt person att fråga. 

Jag bryr mig inte om varför de använder personnummer i utredningar. Jag känner mig inte hotad av det. Jag vet också skillnaden på privatperson och tjänstemän. Och jag skulle aldrig få för mig att leta reda på en tjänstemän personnummer. 

Du är den som startat tråden istället för att fråga sin handläggare och få korrekt svar på varför de använder era personnummer så ofta. Och om det är ok stt du skriver i deras personnummer

De tillfrågade aldrig mig om de fick skriva mitt personnummer, så varför skulle jag fråga dem? Om det är brottsligt eller inte är för övrigt inte en fråga för dem. 

Det är enkelt. 
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-23 22:52:56 följande:
    Jag har aldrig arbetat på ett socialkontor där två socialsekreterare hade samma namn och samma stavning och samma sorts tjänst, men ok, vi ponerar att det är en verklighet att du har en Anna Svensson som handläggare och att det finns ytterligare en Anna Svensson som jobbar där med samma sak. Anna A Svensson som är din handläggare får ett brev som egentligen skulle till Anna B Svensson men landade i hennes postfack, då ser hon ju direkt på personnumret att detta är en person som inte står i hennes klientlista, och därmed inte hennes klient, då går hon in i systemet med det personnummer och ser direkt att det är Anna B Svensson som skulle ha ärendet. Hon lämnar över posten och dagen går vidare.

Anledningen till att socialsekreterare behöver ditt personnummer är för att man skapar en akt i systemet, det är den akten som följer hela ärendet oavsett vilka insatser som görs, tex om man måste involvera fler aktörer, ha trepartsarbete eller om en handläggare slutar och någon annan tar över ärendet.

Nej posten i Sverige delas inte ut på personnummer men du är medveten om att människor kan flytta eller hur? Byta lägenhet? Separera? Skriva sig på ny adress? Och då man gör en utskrift ur systemet så kommer adressen som är registrerad hos skatteverket med det PERSONNUMRET upp, och det levereras av posten.
    Ja, eller så anger man bara Anna A Svenssons personnummer så slipper hon sammanblandas med Anna B Svenssons personnummer. Du kanske inte jobbat på så stora socialkontor?Skrattande

Akt borde ju kunna sorteras med ett diarienummer istället för i personnummerordning. 
    Anonym (Ert) skrev 2023-02-23 23:25:05 följande:
    Att behandla andra som man själv vil bli behandlad är väl precis tvärtemot din idé om att uppge socialsekreterarnas personnummer.
    Nej, det tycker jag inte.

Då blir ju bägge parter lika behandlade. Eller menar du att om jag inte anger handläggarens personnummer så slutar de använda mitt?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?