Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-23 21:32:49 följande:
Era och barnets personnummer är skrivna i utredningen utifrån att det ska framgå tydligt i beslutet vilka som omfattas. Detta kan du läsa om i socialtjänstens föreskrifter och allmänna råd (se länk nedan)
Sammanställa beslutsunderlag:
5 kap. 9 § SOSFS 2014:5 Inför nämndens beslut i ett ärende ska faktiska omständigheter, händelser av betydelse och bedömningar som ligger till grund för nämndens beslut sammanställas till ett beslutsunderlag.
Av beslutsunderlaget ska det framgå
1. vad ärendet gäller,
2. vem eller vilka personer ärendet avser, och
3. vilka överväganden som ligger till grund för nämndens förslag till beslut."
5 kap. 14 § SOSFS 2014:5
Dokumentationen av ett beslut ska innehålla uppgifter om
1. vem eller vilka beslutet avser,
2. vad som har beslutats,
3. vilket lagrum som ligger till grund för beslutet,
4. vilka skäl som ligger till grund för beslutet,
5. beslutsdatum, och
6. vilken nämnd eller person (namn och befattning eller titel) som har fattat beslutet.
Senaste version av SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS - Socialstyrelsen"
Personnummer är ju det som identifierar er och används ju i kontakt med alla myndigheter. Detta krävs således för att det tydligt ska framgå vilka som ärendet handlar om.
Märk väl att beslutfattaren enbart ska skrivas med namn och befattning, inget om vikt att identifiera denna mer än så.
Varför de skriver ut era namn och personnummer löpande texten vet vi ju inte. Jag tänker som sagt att det antingen beror på datasystemets dokumentationsmallar med någon form av autoifyll eller att det ska vara supertydligt kring vem som sagt/gjort vad under utredningens gång.
Men jag tycker det är fullt rimligt att fråga varför de skriver på detta sätt och påpeka att det känns obehagligt och utpekande.
Gällande kommunikation av beslut står det om i:
Handläggning och dokumentation ? handbok för socialtjänsten (socialstyrelsen.se) (s 352)
"Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex. ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."
Det är alltså inte fel eller olagligt att skicka handlingar från socialtjänsten med vanlig post. Det är upp till dem att avgöra tillvägagångssättet men jag tycker absolut att ni kan fråga hur de kom fram till detta i just ert fall.
Anser du att en personuppgiftsincident har skett så kan du lämna in ett klagomål kring detta hos Integritetsmyndigheten IMY. (bifogar länk)
Personuppgiftsincidenter | IMY
Kan jag som registrerad (privatperson) anmäla en personuppgiftsincident till IMY?
Upplever du att de har brustit i sin handläggning kan du alltid anmäla till IVO.
Tipsa IVO | IVO.seStår ju ingenstans i de punkter du räknat upp att en utredning ska innehålla personnummer. Står ju vem eller vilka ärendet avser. Det är inte nödvändigtvis samma sak.
Att skriva nummer återkommande i löpande text känns märkligt ja. Vilken myndighet som utreder socialtjänstens word-mallar vet jag inte. Eller ens om det finns någon.
ÄR det så att ett brott har begåtts borde det snarare anmälas till Polisen, snarare än en myndighet som helt saknar sanktionsmöjligheter, eller väcka åtal mot enskild tjänsteman för ev tjänstefel. Tror inte heller att kommuner har någon personalansvarsnämnd, men finns det någon sådan torde ju personnummer vara en central uppgift i sammanhanget. Min tolkning.