Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (mp) skrev 2023-08-03 22:50:33 följande:

Alltså TS och EpicF har tjafsat om detta i ett halvår nu och står väl för ca 95% av inläggen i tråden. Jag har förstås slutat läsa sedan länge men det är rätt roligt. Tror aldrig jag sett något så klockrent exempel på den där memen om "someone is wrong on the internet": xkcd.com/386/

Och for the record så har TS fel i det mesta och EpicF rätt i det mesta, men EpicF måste också vara en rätt speciell person som inte bara gått vidare för längesen och insett att TS är ett hopplöst fall.

Jag har definitivt inte fel i att socialtjänsten inte kan delegera sitt sekretesssansvar till posten. Det är socialtjänsten som lyder under socialtjänstlagen - inte posten eller brevbäraren. 
    EpicF skrev 2023-08-03 23:13:05 följande:

Ts: Och det är fortfarande socialtjänsten som ansvarar för sekretessen och posten som ansvarar över att brevet kommer till rätt mottagare. 

Vad är det du inte förstår? Eller vill ta in? Eller inte kan ta in? 

Du fattar ju inte att socialtjänsten bryter mot sekretessen om brevet hamnar i fel låda. Posten har inget ansvar för socialtjänstsekretess. Det ansvaret ligger på socialtjänsten. 
    EpicF skrev 2023-08-03 23:15:07 följande:

Ts: Återigen, det är ingen som har påstått att socialtjänsten har delegerat sitt sekretessansvar till posten. Eller att posten och brevbäraren lyder under socialtjänstlagen. 

Jo, du har påstått att anvaret övertas av posten. Du borde läsa igenom vad du själv har skrivit för något. JO har riktat kritik mot socialtjänsten eftersom de inte sköter sekretessen.
    EpicF skrev 2023-08-03 23:43:55 följande:

Ts: Ansvaret över att leverera brevet till rätt adress ja. Men inte sekretessansvaret. Det är två helt skilda saker. 

Nej, sekretessen bryts inte för att brevet hamnar i fel låda. Posten har ansvaret över att det ska i rätt låda. De ansvaret är deras och det faller på dem om det läggs fel. 

Sekretessen bryts dessutom först om brevet öppnas av en obehörig person. Men det är också olagligt att öppna någon annans post, så jag hoppas att de flesta faktiskt låter bli. 

Jag har enbart diskuterat socialtjänstsekretessen och det ansvar som där följer. Det råder inget som helst tvivel om att det ansvaret ligger hos socialtjänsten. Sprider socialtjänsten sekretessbelagda handlingar till obehöriga, exempelvis genom att sända dem med vanlig post, varpå brevbäraren lägger dem i fel låda så är det socialtjänsten som brutit mot socialtjänstlagen. Postlagen får du diskutera med någon annan.
    EpicF skrev 2023-08-04 10:44:14 följande:
    Ingen har sagt att sekretessansvaret ligger hos andra än socialtjänsten. 

Socialtjänsten sprider inte handlingar till obehöriga. De skickar dem, enligt lagen, med vanlig post. Ibland händer det att posten glappar i sitt ansvar med att se till att brevet kommer rätt, vilket då innebär att brev kommer i fel brevlåda och till fel person. Men sekretessen bryts inte för att brevet kommer i fel låda. Det bryts om brevet öppnas av en icke-behörig person. 

Jag har inte ens diskuterat just postlagen. Jag talar däremot för dig att posten ansvarar för att lägga brevet rätt, inte socialtjänsten. 
    Du har tidigare skrivit att posten övertar ansvaret från socialtjänsten, vilket är helt fel.

Det är ALLTID socialtjänstens ansvar att handlingarna inte når obehöriga. När socialtjänsten åsidosätter ansvar och aktsamhet, exempelvis genom att inte sända skyddade handlingar med rek faller ansvaret tillbaka på soc när det skiter sig och posten hamnar i fel låda och/eller obehöriga får handlingarna i sin besittning. 
    EpicF skrev 2023-08-04 14:34:15 följande:

Ts: De övertar ansvaret att leverera brevet till rätt person. Det är deras ansvar. Alltid deras ansvar, oavsett vad det är för brev, vykort eller packet de levererar. 

Ansvaret över sekretessen delgetas aldrig, vilket jag fortfarande aldrig har påstått. 

Skulle kunna falla under Postlagen (2010:1045), 2.kap och 6 §. 
    Vilket ansvar är det posten övertar menar du? Socialtjänstens ansvar är att tillhandahålla, sprida, delge, överföra sekretessklassad information till behörig. 
    EpicF skrev 2023-08-04 15:05:54 följande:
    Har du läst paragrafen i postlagen? Den jag menar det kan falla under? 

Om inte, gör det. 
    Vad får en brevbärare för påföljd efter det att de delat ut posten fel då? Vad får den enskilda för kompensation? Hur ersätter socialtjänsten den förlorade sekretessen? Betalar de ut skadestånd tror du? Glad
    EpicF skrev 2023-08-04 16:58:09 följande:
    Du vet alltså inte vad posten ansvarar över? Trots att jag har skrivit det till dig x antal gånger? 

Sorry, kan inte hjälpa dig mera där. 

Förövrigt så sprider inte socialtjänsten sekretessbelagda handlingar, varken till behöriga eller obehöriga. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-04 16:48:30 följande:
    Vad får en brevbärare för påföljd efter det att de delat ut posten fel då? Vad får den enskilda för kompensation? Hur ersätter socialtjänsten den förlorade sekretessen? Betalar de ut skadestånd tror du?  // Glad
    Förhoppningsvis så får han/hon en tillsättning av sin arbetsgivare. Händer det flera gånger så kan det säkerligen vara skäl för uppsägning. 

Skadestånd för vad? Att folk inte har rätt namn på brevlådan? Att brevbäraren inte kan sitt jobb? 

Sedan det normalt att man lägger felaktig post i rätt låda eller lägger den på brevlådan med texten "adress okänd" eller liknande. Om man ny inte vill begå ett brott. 
    Du säger å ena sidan att posten övertar ansvaret, men å andra sidan att soc inte delegerat ansvaret så det är väldigt svårt att veta vad du egentligen menar. Jag har ju i vart fall min uppfattning klar för mig. Ansvaret över sekretessen vilar på soc och posten har inget med det att göra. Visst kan soc anlita posten för att delge/sprida/tillhandahålla handlingen till den som ska ha den. Väljer soc att inte använda en säker tjänst för detta ändamål kan det hända att det fallerar och ansvaret och därmed skulden hamnar hos soc - alltid.

Skadeståndet skulle givetvis vara för att soc inte fullgjort sin plikt som myndighet. De har helt enkelt inte följt lagen då de delgett/spridit sekretessklassad information till obehörig. Kan för övrigt påminna dig om att ansvar aldrig kan delegeras, utan bara arbetsuppgifter. 

Vad du själv anser är normalt eller onormalt är fullständigt ointressant. 
    EpicF skrev 2023-08-04 15:05:54 följande:
    Har du läst paragrafen i postlagen? Den jag menar det kan falla under? 

Om inte, gör det. 
    Igår och tidigare idag skrev du att du "aldrig diskuterat postlagen". Hur ska du ha det? 

Sekretessbestämmelser i socialtjänstlagen kan aldrig falla under någon postlag. 
    EpicF skrev 2023-08-04 18:21:53 följande:
    Nej, jag har fortfarande aldrig skrivit att posten övertar ansvaret över sekretessen. När ska det gå in för dig?
    Jo. Du har skrivit att posten övertar det ansvaret. Har du ångrat dig nu? 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?