EpicF skrev 2023-08-04 16:58:09 följande:
Du vet alltså inte vad posten ansvarar över? Trots att jag har skrivit det till dig x antal gånger?
Sorry, kan inte hjälpa dig mera där.
Förövrigt så sprider inte socialtjänsten sekretessbelagda handlingar, varken till behöriga eller obehöriga.
Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-04 16:48:30 följande:
Vad får en brevbärare för påföljd efter det att de delat ut posten fel då? Vad får den enskilda för kompensation? Hur ersätter socialtjänsten den förlorade sekretessen? Betalar de ut skadestånd tror du? //
Förhoppningsvis så får han/hon en tillsättning av sin arbetsgivare. Händer det flera gånger så kan det säkerligen vara skäl för uppsägning.
Skadestånd för vad? Att folk inte har rätt namn på brevlådan? Att brevbäraren inte kan sitt jobb?
Sedan det normalt att man lägger felaktig post i rätt låda eller lägger den på brevlådan med texten "adress okänd" eller liknande. Om man ny inte vill begå ett brott.
Du säger å ena sidan att posten övertar ansvaret, men å andra sidan att soc inte delegerat ansvaret så det är väldigt svårt att veta vad du egentligen menar. Jag har ju i vart fall min uppfattning klar för mig. Ansvaret över sekretessen vilar på soc och posten har inget med det att göra. Visst kan soc anlita posten för att delge/sprida/tillhandahålla handlingen till den som ska ha den. Väljer soc att inte använda en säker tjänst för detta ändamål kan det hända att det fallerar och ansvaret och därmed skulden hamnar hos soc - alltid.
Skadeståndet skulle givetvis vara för att soc inte fullgjort sin plikt som myndighet. De har helt enkelt inte följt lagen då de delgett/spridit sekretessklassad information till obehörig. Kan för övrigt påminna dig om att ansvar aldrig kan delegeras, utan bara arbetsuppgifter.
Vad du själv anser är normalt eller onormalt är fullständigt ointressant.