Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?
Challenger skrev 2023-02-22 09:48:59 följande:
Fast det där är ju ett nonsensargument för flera av de sjukdomar som huserar.Kan man vara immun mot vinterkräksjuka? Man blir inte immun när man har haft vinterkräksjuka, utan kan få den om igen samma säsong. I en eller ett par månader får man dock ett visst skydd om man skulle utsättas för samma virusstam.
Dvs, de som under denna säsong drabbas av vinterkräksjuka hade inte varit det minsta hjälpta av om de fått vinterkräksjukan förra säsongen eller säsongen dessförinnan.
Vanliga förkylningar är också sådana som man bygger immunitet mot som vuxen och som äldre barn.
Jag hade förskolebarn innan pandemin och under pandemin. Det första barnet drabbades av barnsjukdomar. I normal omfattning. Det var en del vab under februari och mars, men inget exceptionellt. Det andra barnet gick inte mer än 10 dagar på förskola utan sjukavbrott, förrän hen fyllde tre år. Pedagogerna beskriver en smått parodisk situation ibland, där de fått stänga avdelningar för att de inte har barn (eller pedagoger), eller där de haft allt mellan inga och fyra barn närvarande av annars 22. Pedagoger, som ändå arbetat i många, många år, beskriver att barnen aldrig blir friska. Innan pandemin fick de en förkylning och blev friska. Nu är de hemma över en vecka för förkylningar som aldrig släpper taget. En dag förra hösten var avdelningen tom, och flera barn var inlagda med RS och komplikationer som lunginflammation. Ingen, inte ens den äldsta pedagogen som arbetat sen innan jag var född, hade någonsin upplevt en sådan situation.
Barn och vuxna behöver bygga immunitet. Samhället kan inte anpassas och stanna av utefter de fåtal som inte kan hantera infektioner (jag är en av dem, cellgiftsbehandlad som behöver söka vård för en vanlig simpel infektion).