• Challenger

Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?

I samband med Covid19-epidemin slog till skulle befolkningen skyddas. Dvs, alla utom barn, unga och deras föräldrar. Man stängde aldrig skolorna. Smittspridningen pågick till 100%. Som förälder kunde man i princip lika gärna skita i alla andra rekommendationer, för man blir ALLTID smittad av sina barn ändå.

Nu går det både Covid, Influensa, Vinterkräksjuka, jävla förkylningar, hårlöss, springmask, vattkoppor och gud vet vad. Läste tom om någon varning för hepatit:..

Varför i hela friden släpper folk iväg sina sjuka barn till för- och grundskolor hela tiden? Varför tar inte folk sitt samhällsansvar? Varför i hela friden ska man ut och resa hela tiden så fort det blir lov och ta hem all möjlig jävla skit från världens alla hörn hela tiden???

Inte blir det bättre när man läser dessa idiotartiklar heller.
    www.expressen.se/ledare/sluta-vabba--for-lite-snor/

Finns detinga rättigheter för oss som inte vill drabbas av skiten? Som inte vill må skit hela tiden, eller befinner oss i riskgrupp? 

Ibland hade jag önskat att mina barn fått 100% distansundervisning hela tiden.

• Svar på tråden Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?
  • Anonym (Bobvious)

För att folk är egoistiska och dumma (de tror inte att de blir smittade eller sprider smitta, och tycker det är ofarligt bara för att det är vanliga förkylningar) och nej, det finns inga rättigheter för de som inte vill drabbas. Eller ja, man har iofs "rättigheten" att vara hemma från jobb och skola och då bli av med både anställning och barn (pga omhändertagande till slut om man vägrar barnen skolgång).

• 567890

Det var otroligt många elever som inte klarade av distansstudierna, både att hålla sig i fas med undervisningen och att sitta ensamma hemma. Många fick inte mat nog, inga rutiner och inget normalt socialt liv.

DET var anledningen till att skolan inte stängde ner.

Skolorna ser fortfarande konsekvenserna av de terminer som de hade distansstudier, det är mycket sämre kunskaper på de elever som hade det och färre klarar av de nationella proven. Framför allt har matematiken tappat mycket kunskaper.

• Challenger
    567890 skrev 2023-02-21 15:02:55 följande:

Det var otroligt många elever som inte klarade av distansstudierna, både att hålla sig i fas med undervisningen och att sitta ensamma hemma. Många fick inte mat nog, inga rutiner och inget normalt socialt liv.

DET var anledningen till att skolan inte stängde ner.

Skolorna ser fortfarande konsekvenserna av de terminer som de hade distansstudier, det är mycket sämre kunskaper på de elever som hade det och färre klarar av de nationella proven. Framför allt har matematiken tappat mycket kunskaper.

Hur kan det komma sig, då man aldrig stängde skolorna? Hur kan det komma sig att skolan ser konsekvenser av distansundervisning, då det aldrig infördes? 

Enda gången då det stängdes skolor var ju under mycket kort tid, då det förekom mycket lokal smitta. Då stängdes skolor partiellt under kortare tid. Någon vecka eller så. Det du beskriver låter mer som farhågor. 
  • Anonym (man)
    Challenger skrev 2023-02-21 15:27:09 följande:
    Hur kan det komma sig, då man aldrig stängde skolorna? Hur kan det komma sig att skolan ser konsekvenser av distansundervisning, då det aldrig infördes? 

Enda gången då det stängdes skolor var ju under mycket kort tid, då det förekom mycket lokal smitta. Då stängdes skolor partiellt under kortare tid. Någon vecka eller så. Det du beskriver låter mer som farhågor. 
    Barn i de högre klasserna hade distansundervisning, i mina barns skola från åttonde klass. Mitt ena barn hade distansundervisning hela sista terminen i nian vilket verkligen påverkade hens kunskaper och betyg negativt. Och i gymnasiet hade alla distansundervisning under långa perioder vilket såklart har påverkat de eleverna negativt på en massa olika sätt.

Följde du inte med alls i nyhetsrapporteringen under pandemin?

De yngre barnen hade inte distansundervisning, dels för att de inte drev smittspridningen, men också pga högre risk för negativa konsekvenser för yngre barn samt att yngre barn behöver omsorg utöver själva skolan, så om de skulle haft distansundervisning så skulle massor av föräldrar inte kunnat arbeta. 
  • Challenger
    Anonym (man) skrev 2023-02-21 15:39:55 följande:
    Barn i de högre klasserna hade distansundervisning, i mina barns skola från åttonde klass. Mitt ena barn hade distansundervisning hela sista terminen i nian vilket verkligen påverkade hens kunskaper och betyg negativt. Och i gymnasiet hade alla distansundervisning under långa perioder vilket såklart har påverkat de eleverna negativt på en massa olika sätt.

Följde du inte med alls i nyhetsrapporteringen under pandemin?

De yngre barnen hade inte distansundervisning, dels för att de inte drev smittspridningen, men också pga högre risk för negativa konsekvenser för yngre barn samt att yngre barn behöver omsorg utöver själva skolan, så om de skulle haft distansundervisning så skulle massor av föräldrar inte kunnat arbeta. 
    Kunde inte så gamla barn och ungdomar plugga självständigt? Tycker det låter konstigt att de skulle halka efter. Speciellt när vi pratar gymnasienivå. 

Vad menar du med att de yngre inte drev smittan? Tror banne mig varenda unge har haft covid och alla jag känner som fått covid har blivit smittade av sina barn. Många flera gånger dessutom.
  • Anonym (XXc)

Ja du... när corona var ganska ny i Sverige och corona-paniken pågick som allra mest var det nolltolerans mot minsta sjukdomssymtom i skolan. Minsta symtom = skicka hem.

Kom på en av mina elever med att vara snuvig och hostig. Eleven erkände att han fick nässpray och Ipred på morgonen men fått tillsägelse av sin förälder att inte säga det till mig, för då skulle vi skicka hem honom... ringde hem och sa att barnet hade symtom och vi skulle skicka hem honom. Pappan började surt argumentera emot... 

Vad ska man säga... vissa tänker inte så mycket på andra som de borde göra. 

• Challenger
    Anonym (XXc) skrev 2023-02-21 15:51:05 följande:

Ja du... när corona var ganska ny i Sverige och corona-paniken pågick som allra mest var det nolltolerans mot minsta sjukdomssymtom i skolan. Minsta symtom = skicka hem.

Kom på en av mina elever med att vara snuvig och hostig. Eleven erkände att han fick nässpray och Ipred på morgonen men fått tillsägelse av sin förälder att inte säga det till mig, för då skulle vi skicka hem honom... ringde hem och sa att barnet hade symtom och vi skulle skicka hem honom. Pappan började surt argumentera emot... 

Vad ska man säga... vissa tänker inte så mycket på andra som de borde göra. 

Helt otroligt. Det är precis det jag menar. Den enda eleven kan i sin tur smitta ned alla sina klasskamrater, som i sin tur smittar sina syskon, som i sin tur smittar sina klasskamrater, folk på idrottsträningar, sina föräldrar som smittar på sina arbetsplatser, som i sin tur smittar sina respektive som smittar andra osv osv. Till allt bara börjar om igen. 
  • Anonym (man)
    Challenger skrev 2023-02-21 15:46:31 följande:
    Kunde inte så gamla barn och ungdomar plugga självständigt? Tycker det låter konstigt att de skulle halka efter. Speciellt när vi pratar gymnasienivå. 

Vad menar du med att de yngre inte drev smittan? Tror banne mig varenda unge har haft covid och alla jag känner som fått covid har blivit smittade av sina barn. Många flera gånger dessutom.
    Du kan ju tycka att det låter hur konstigt som helst, men så var det i alla fall. Nej, det finns en anledning till att man har skola med lärare, och det är för att barn/ungdomar behöver stöd i sitt lärande. Inga konstigheter egentligen.

Och att du känner småbarn som haft Covid och smittat sina föräldrar betyder ju inte att det var de som drev smittspridningen i samhället.

Återigen, hängde du inte alls med i den väldigt omfattande rapporteringen kring pandemin? Hur kunde du ens undgå det?
  • Challenger
    Anonym (man) skrev 2023-02-21 16:02:10 följande:
    Du kan ju tycka att det låter hur konstigt som helst, men så var det i alla fall. Nej, det finns en anledning till att man har skola med lärare, och det är för att barn/ungdomar behöver stöd i sitt lärande. Inga konstigheter egentligen.

Och att du känner småbarn som haft Covid och smittat sina föräldrar betyder ju inte att det var de som drev smittspridningen i samhället.

Återigen, hängde du inte alls med i den väldigt omfattande rapporteringen kring pandemin? Hur kunde du ens undgå det?
    Jodå, jag har följt pandemin väldigt mycket skulle jag vilja säga. Mycket internationell rapportering också. Det där med att skolan inte drev på smittspridningen var en floskel svenska Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell drev i början av pandemin. Något de fick backa på. Inget annat land hade den inställningen till barnens roll i smittspridningen. Det känns som att du inte hängt med alls. Du kanske slutade följa pandemin under våren 2020 och bara lyssnade på vad Folkhälsomyndigheten rapporterade?
  • Anonym (qqq)
    Challenger skrev 2023-02-21 15:27:09 följande:

Jag arbetar på gymnasiet och vi hade massor med distansundervisning och jo, det gav konsekvenser som vi faktiskt ff ser spår av. 
    Vissa högstadieskolor hade lite distansarbete ,främst pga många sjuka i personalen  ibland. Ibland var klasserna i skolan och läraren på distans hemifrån osv. 

Vi ser detta läsår, trots att det nu gått ett tag, att det finns sk pandemieffekter för de som började åk 1 i höstas. Många elever som inte kan vad de brukar efter högstadiet pga att deras skolgång påverkades av pandemin när de gick i åk 7-8. 
Svar på tråden Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?