• Challenger

Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?

I samband med Covid19-epidemin slog till skulle befolkningen skyddas. Dvs, alla utom barn, unga och deras föräldrar. Man stängde aldrig skolorna. Smittspridningen pågick till 100%. Som förälder kunde man i princip lika gärna skita i alla andra rekommendationer, för man blir ALLTID smittad av sina barn ändå.

Nu går det både Covid, Influensa, Vinterkräksjuka, jävla förkylningar, hårlöss, springmask, vattkoppor och gud vet vad. Läste tom om någon varning för hepatit:..

Varför i hela friden släpper folk iväg sina sjuka barn till för- och grundskolor hela tiden? Varför tar inte folk sitt samhällsansvar? Varför i hela friden ska man ut och resa hela tiden så fort det blir lov och ta hem all möjlig jävla skit från världens alla hörn hela tiden???

Inte blir det bättre när man läser dessa idiotartiklar heller.
    www.expressen.se/ledare/sluta-vabba--for-lite-snor/

Finns detinga rättigheter för oss som inte vill drabbas av skiten? Som inte vill må skit hela tiden, eller befinner oss i riskgrupp? 

Ibland hade jag önskat att mina barn fått 100% distansundervisning hela tiden.

• Svar på tråden Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?
  • Challenger
    Spucks skrev 2023-02-21 20:08:22 följande:

Om du är så rädd för smittspridning flytta till ett land där man får undervisa sina barn hemma och gör det, bo på landet och jobba hemifrån. Använd munskydd när du träffa på människor.

Du kan inte kräva att alla ska inskränka sina liv bara för att du är paranoid.

Så de som blivit svårt sjuka (som jag själv), eller i värsta fall avlidit har gjort det för att de varit paranoida? 
  • Challenger
    molly50 skrev 2023-02-21 20:13:43 följande:
    Jag tror inte det är så TS tänker.
    Utan TS tänker nog på de föräldrar som faktiskt lämnar sina barn sjuka till förskola och skola.
    Jag har själv varit med om föräldrar som lämnar barn med magsjuka eller feber till förskola/skola.
    Det är ju inte snällt varken mot andra barn,personal eller mot de egna barnen. 
    Och man kanske inte heller själv kan eller vill stanna hemma och vabba så ofta. 
    Exakt! Det är så jag menar. Tag bara en sådan där sak som vinterkräksjuka. Även när man är symtomfri så smittar man ju några dagar efteråt. Många är för snabba med att återvända till skola och arbete. Det är därför skiten hela tiden sprids. 
  • Spucks
    molly50 skrev 2023-02-21 20:13:43 följande:
    Jag tror inte det är så TS tänker.
    Utan TS tänker nog på de föräldrar som faktiskt lämnar sina barn sjuka till förskola och skola.
    Jag har själv varit med om föräldrar som lämnar barn med magsjuka eller feber till förskola/skola.
    Det är ju inte snällt varken mot andra barn,personal eller mot de egna barnen. 
    Och man kanske inte heller själv kan eller vill stanna hemma och vabba så ofta. 
    Challenger skrev 2023-02-21 20:28:21 följande:
    Exakt! Det är så jag menar. Tag bara en sådan där sak som vinterkräksjuka. Även när man är symtomfri så smittar man ju några dagar efteråt. Många är för snabba med att återvända till skola och arbete. Det är därför skiten hela tiden sprids. 
    Jaha, om det är exakt så du menar, varför gnäller du då om folk som gör resor eller en artikel där det står att man inte behöva vabba för varenda nysning och att skolorna ska stängas?

Challenger skrev 2023-02-21 20:26:15 följande:
    Så de som blivit svårt sjuka (som jag själv), eller i värsta fall avlidit har gjort det för att de varit paranoida? 
    Nej, man är paranoid om man har en så extrem rädsla som du har. 
    Jag har gett dig flera tipps p
    å hur du kan skydda dig själv, varför tar du inte ställning till det?
  • Anonym (Bobvious)
    Challenger skrev 2023-02-21 19:49:38 följande:
    Ja, jag tycker det är jobbigt faktiskt. Det är skit som går överallt. Både på jobbet och hos bägge barnens skolor. Är det inte det ena, så är det det andra. 

Smittskyddsåtgärder är en bra början. Att folk/barn inte är "på varandra" hela tiden. Det nya är väl möjligen att det är värre sjukdomar som huserar nu. Covid är ju inte precis som vilken förkylning som helst. Många får men för livet och vi har väl över 20 tusen döda. Har själv drabbats hårt. 
    Ja, men nu är det ju inte corona som dominerar fältet utan delar plats med alla andra helt vanliga virus som vi har alla andra vintrar också. RS, vanlig förkylningar, magsjuka, vinterkräk, influensa...

Vill gärna veta hur du tror att man ska kunna hindra smittspridning bland barn, främst då fsk-barn men även de som delar klassrum dag ut och dag in utan att vara i närkontakt.
  • Anonym (Men?)

Kan det här vara på riktigt.
    Ungar har ju alltid blivit sjuka, speciellt på dagis/för/lek skola och lågstadium.
    Är ju något som ingår i planeringen med att bli förälder kan jag tycka.

• Anonym (Bobvious)
    Anonym (Men?) skrev 2023-02-21 21:28:24 följande:

Kan det här vara på riktigt.
    Ungar har ju alltid blivit sjuka, speciellt på dagis/för/lek skola och lågstadium.
    Är ju något som ingår i planeringen med att bli förälder kan jag tycka.

...fast det är ju inte bara småbarnsföräldrar som drabbas av corona. Vad kan du tycka om alla de som inte har barn och deras planering?
  • molly50
    Ja,precis. Men det verkar inte alla tänka på. 
  • molly50
    Spucks skrev 2023-02-21 21:13:05 följande:
    Jaha, om det är exakt så du menar, varför gnäller du då om folk som gör resor eller en artikel där det står att man inte behöva vabba för varenda nysning och att skolorna ska stängas?
    Men nu är det ju inte bara lite snuva och nysningar vi pratar om utan barn som lämnas till skola eller förskola då de är sjuka.
    Tro det eller ej,.det finns faktiskt de föräldrar som gör så.
  • Challenger
    Spucks skrev 2023-02-21 21:13:05 följande:
    Jaha, om det är exakt så du menar, varför gnäller du då om folk som gör resor eller en artikel där det står att man inte behöva vabba för varenda nysning och att skolorna ska stängas?Nej, man är paranoid om man har en så extrem rädsla som du har. 
    Jag har gett dig flera tipps på hur du kan skydda dig själv, varför tar du inte ställning till det?
    Dina sk tips är inte realistiska utan är bara rent trams. Återkom när du har realistiska tips. 
  • Spucks
    molly50 skrev 2023-02-21 21:46:43 följande:
    Men nu är det ju inte bara lite snuva och nysningar vi pratar om utan barn som lämnas till skola eller förskola då de är sjuka.
    Tro det eller ej,.det finns faktiskt de föräldrar som gör så.
    Jag tror att dem finns. Men nej, "vi" pratar inte om det, jag pratar om det TS gnällt om och det var just de saker jag skrev. TS tycker tydligen att man ska vabba för varenda småsak, inte resa och att elever i högstadiet och gymnasiet ska ha distansundervisning.
    Challenger skrev 2023-02-21 21:48:51 följande:
    Dina sk tips är inte realistiska utan är bara rent trams. Återkom när du har realistiska tips. 
    Vad är det som inte är realistisk? Varför kan du inte byta till ett jobb där du kan jobba hemifrån eller där du inte har mycket kontakt med andra (speciellt inte inomhus)? Varför kan du inte flytta till ett ställe där dina barn inte tvingas vara i skolan med all smitta? Varför kan du inte ta på dig munskydd?

Svar på tråden Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?