Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?

I samband med Covid19-epidemin slog till skulle befolkningen skyddas. Dvs, alla utom barn, unga och deras föräldrar. Man stängde aldrig skolorna. Smittspridningen pågick till 100%. Som förälder kunde man i princip lika gärna skita i alla andra rekommendationer, för man blir ALLTID smittad av sina barn ändå.

Nu går det både Covid, Influensa, Vinterkräksjuka, jävla förkylningar, hårlöss, springmask, vattkoppor och gud vet vad. Läste tom om någon varning för hepatit:..

Varför i hela friden släpper folk iväg sina sjuka barn till för- och grundskolor hela tiden? Varför tar inte folk sitt samhällsansvar? Varför i hela friden ska man ut och resa hela tiden så fort det blir lov och ta hem all möjlig jävla skit från världens alla hörn hela tiden???

Inte blir det bättre när man läser dessa idiotartiklar heller.
    www.expressen.se/ledare/sluta-vabba--for-lite-snor/

Finns detinga rättigheter för oss som inte vill drabbas av skiten? Som inte vill må skit hela tiden, eller befinner oss i riskgrupp? 

Ibland hade jag önskat att mina barn fått 100% distansundervisning hela tiden.

• Svar på tråden Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?
  • Challenger
    567890 skrev 2023-02-21 15:02:55 följande:

Det var otroligt många elever som inte klarade av distansstudierna, både att hålla sig i fas med undervisningen och att sitta ensamma hemma. Många fick inte mat nog, inga rutiner och inget normalt socialt liv.

DET var anledningen till att skolan inte stängde ner.

Skolorna ser fortfarande konsekvenserna av de terminer som de hade distansstudier, det är mycket sämre kunskaper på de elever som hade det och färre klarar av de nationella proven. Framför allt har matematiken tappat mycket kunskaper.

Hur kan det komma sig, då man aldrig stängde skolorna? Hur kan det komma sig att skolan ser konsekvenser av distansundervisning, då det aldrig infördes? 

Enda gången då det stängdes skolor var ju under mycket kort tid, då det förekom mycket lokal smitta. Då stängdes skolor partiellt under kortare tid. Någon vecka eller så. Det du beskriver låter mer som farhågor. 
  • Challenger
    Anonym (man) skrev 2023-02-21 15:39:55 följande:
    Barn i de högre klasserna hade distansundervisning, i mina barns skola från åttonde klass. Mitt ena barn hade distansundervisning hela sista terminen i nian vilket verkligen påverkade hens kunskaper och betyg negativt. Och i gymnasiet hade alla distansundervisning under långa perioder vilket såklart har påverkat de eleverna negativt på en massa olika sätt.

Följde du inte med alls i nyhetsrapporteringen under pandemin?

De yngre barnen hade inte distansundervisning, dels för att de inte drev smittspridningen, men också pga högre risk för negativa konsekvenser för yngre barn samt att yngre barn behöver omsorg utöver själva skolan, så om de skulle haft distansundervisning så skulle massor av föräldrar inte kunnat arbeta. 
    Kunde inte så gamla barn och ungdomar plugga självständigt? Tycker det låter konstigt att de skulle halka efter. Speciellt när vi pratar gymnasienivå. 

Vad menar du med att de yngre inte drev smittan? Tror banne mig varenda unge har haft covid och alla jag känner som fått covid har blivit smittade av sina barn. Många flera gånger dessutom.
  • Challenger
    Anonym (XXc) skrev 2023-02-21 15:51:05 följande:

Ja du... när corona var ganska ny i Sverige och corona-paniken pågick som allra mest var det nolltolerans mot minsta sjukdomssymtom i skolan. Minsta symtom = skicka hem.

Kom på en av mina elever med att vara snuvig och hostig. Eleven erkände att han fick nässpray och Ipred på morgonen men fått tillsägelse av sin förälder att inte säga det till mig, för då skulle vi skicka hem honom... ringde hem och sa att barnet hade symtom och vi skulle skicka hem honom. Pappan började surt argumentera emot... 

Vad ska man säga... vissa tänker inte så mycket på andra som de borde göra. 

Helt otroligt. Det är precis det jag menar. Den enda eleven kan i sin tur smitta ned alla sina klasskamrater, som i sin tur smittar sina syskon, som i sin tur smittar sina klasskamrater, folk på idrottsträningar, sina föräldrar som smittar på sina arbetsplatser, som i sin tur smittar sina respektive som smittar andra osv osv. Till allt bara börjar om igen. 
  • Challenger
    Anonym (man) skrev 2023-02-21 16:02:10 följande:
    Du kan ju tycka att det låter hur konstigt som helst, men så var det i alla fall. Nej, det finns en anledning till att man har skola med lärare, och det är för att barn/ungdomar behöver stöd i sitt lärande. Inga konstigheter egentligen.

Och att du känner småbarn som haft Covid och smittat sina föräldrar betyder ju inte att det var de som drev smittspridningen i samhället.

Återigen, hängde du inte alls med i den väldigt omfattande rapporteringen kring pandemin? Hur kunde du ens undgå det?
    Jodå, jag har följt pandemin väldigt mycket skulle jag vilja säga. Mycket internationell rapportering också. Det där med att skolan inte drev på smittspridningen var en floskel svenska Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell drev i början av pandemin. Något de fick backa på. Inget annat land hade den inställningen till barnens roll i smittspridningen. Det känns som att du inte hängt med alls. Du kanske slutade följa pandemin under våren 2020 och bara lyssnade på vad Folkhälsomyndigheten rapporterade?
  • Challenger
    567890 skrev 2023-02-21 16:33:10 följande:
    Varför så aggressiv? Distansstudier fungerar inte i Sverige eftersom vi inte har några hemmafruar som ändå är hemma, hela Sverige hade fått stanna upp om skolorna stängt ner. 

Barn smittar mindre än som smittar mindre än vuxna. På förskolor och skolor får personalen smitta främst från varandra, mer sällan från barnen. Covid-19 hos barn och ungdomar - Internetmedicin

www.expressen.se/debatt/en-ny-forodande-vag-av-smitta-hotar-gor-ratt-nu/
  • Challenger
    567890 skrev 2023-02-21 17:50:08 följande:
    Var en artikel från 2020 det bästa du kunde åstadkomma?
    Den är ju i vart fall senare än "Barnen-driver-inte-smittspridningen" från Folkhälsomyndigheten..., då pratar vi våren år 2020. Den här var i vart fall från hösten. Med Omikron BA5 sprids smittan enormt och barnen är absolut inte skonade på något sätt. 
  • Challenger
    567890 skrev 2023-02-21 19:37:59 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du vill få fram, upplever du att barn just nu är enormt sjuka? Har du små barn och du måste vabba hela tiden? Människor vill jobba och inte stanna hemma och skickar därför iväg sina sjuka barn och hoppas att det inte märks, hur ska du få stopp på det? Genom distansstudier?

Barn har alltid varit sjuka och föräldrar har alltid klagat över mängden vabdagar, framför allt förskolebarn, inget nytt under solen. Hur gamla är dina barn?
    Ja, jag tycker det är jobbigt faktiskt. Det är skit som går överallt. Både på jobbet och hos bägge barnens skolor. Är det inte det ena, så är det det andra. 

Smittskyddsåtgärder är en bra början. Att folk/barn inte är "på varandra" hela tiden. Det nya är väl möjligen att det är värre sjukdomar som huserar nu. Covid är ju inte precis som vilken förkylning som helst. Många får men för livet och vi har väl över 20 tusen döda. Har själv drabbats hårt. 
  • Challenger
    Spucks skrev 2023-02-21 20:08:22 följande:

Om du är så rädd för smittspridning flytta till ett land där man får undervisa sina barn hemma och gör det, bo på landet och jobba hemifrån. Använd munskydd när du träffa på människor.

Du kan inte kräva att alla ska inskränka sina liv bara för att du är paranoid.

Så de som blivit svårt sjuka (som jag själv), eller i värsta fall avlidit har gjort det för att de varit paranoida? 
  • Challenger
    molly50 skrev 2023-02-21 20:13:43 följande:
    Jag tror inte det är så TS tänker.
    Utan TS tänker nog på de föräldrar som faktiskt lämnar sina barn sjuka till förskola och skola.
    Jag har själv varit med om föräldrar som lämnar barn med magsjuka eller feber till förskola/skola.
    Det är ju inte snällt varken mot andra barn,personal eller mot de egna barnen. 
    Och man kanske inte heller själv kan eller vill stanna hemma och vabba så ofta. 
    Exakt! Det är så jag menar. Tag bara en sådan där sak som vinterkräksjuka. Även när man är symtomfri så smittar man ju några dagar efteråt. Många är för snabba med att återvända till skola och arbete. Det är därför skiten hela tiden sprids. 
  • Challenger
    Spucks skrev 2023-02-21 21:13:05 följande:
    Challenger skrev 2023-02-21 20:28:21 följande:
    Exakt! Det är så jag menar. Tag bara en sådan där sak som vinterkräksjuka. Även när man är symtomfri så smittar man ju några dagar efteråt. Många är för snabba med att återvända till skola och arbete. Det är därför skiten hela tiden sprids. 
    Jaha, om det är exakt så du menar, varför gnäller du då om folk som gör resor eller en artikel där det står att man inte behöva vabba för varenda nysning och att skolorna ska stängas?Nej, man är paranoid om man har en så extrem rädsla som du har. 
    Jag har gett dig flera tipps på hur du kan skydda dig själv, varför tar du inte ställning till det?
    Dina sk tips är inte realistiska utan är bara rent trams. Återkom när du har realistiska tips. 
  • Challenger
    Spucks skrev 2023-02-22 08:05:06 följande:
    TS har även skrivit andra saker, som jag har sammanfattat två gånger redan. Du kan ju själv läsa igenom hens inlägg igen för att själv se vad jag menar.
    Ja, men varför i hela friden lämnar man sjuka barn på förskola och skola? Under covidrekommendationerna försvann ju både influensa och vinterkräksjuka nästan helt. Du kan ju fundera på varför.
  • Challenger
    yyyyhej skrev 2023-02-22 08:24:03 följande:

Att vaba för att barnen är lite snorig är helt orimligt. 

Din inställning förklarar varför vi nu har rekordmånga sjukdomar som huserar runt. Istället för att en familj är hemma 24 timmar extra, kanske 100 familjer drabbas och behöver stanna hemma, bara för att en idiot lämnar sina sjuka barn till skolan. Skitsmart. 
  • Challenger
    Anonym (...) skrev 2023-02-22 09:12:28 följande:

Ja, covid var/är en märklig sjukdom.

Den drabbade mig som gravid i vecka 30, men ingenting speciellt gjordes från vårdens sida. Helt plötsligt var det livsfarligt för gravida kvinnor från v 20 och mina kollegor som var gravida fick gå från det de kom in i vecka 20.

Skolbarn fick gå i skolan som vanligt utan problem, fram till en viss ålder då - då var det distans! Även förskolan var lugnt, smittar inte bland små barn sa dem.

Sjukvården var åt helvete och alla gick på knäna. HELA det svenska folket ville satsa på sjukvården efter detta kaos - men hör och häpna: politikerna struntar blankt i detta! Vi har alltså haft en stor kris men inga extra satsningar görs som är landsomfattande och för att få ett fungerande sjukvårdssystem med fler än 1 IVA-plats på 1000 personer.

De som dog hade covid, men covid var inte orsaken till att de dog - utan det var saker som lunginflammation, hög feber osv som var orsaken även om personen i fråga kanske hade covid.
    Efteråt var allt stramare, dyrare och folk hade lärt sig att hålla avstånd samt bli mer individuellt tänkande. Som sagt, konstig sjukdom den där covid...
    Kan bara hålla med. Både sjukdomen och åtgärderna har varit märkliga. 
    Myndigheterna har målat med breda penslar. Man har exempelvis förutsatt att unga barn har unga friska föräldrar. Att äldre barn har fått plugga på distans- har motiverats med att de inte behöver omsorg från föräldrar. Det är alltså rent ekonomiska skäl som ligger bakom de smittskyddsåtgärder som Folkhälsomyndigheten har föreslagit. 

Sedan den återkommande "sanningen" att alla som dött med positivt Covid-test inte alls har dött av Covid, utan något annat som lunginflammation, blodproppar osv osv. Och Covid hade absoooooolut ingenting att göra med det hela..., det var bara en slump att de dog med 42 graders feber, dubbelsidig lunginflammation samtidigt som de postade positivt för covid...ingen panik liksom....

Slutsatsen som alla borde dra är att sluta vara så naiva. Våga ifrågasätta. Tänk på din egen och dina närståendens hälsa i första hand. Staten kommer inte ta hand om dig. De har en helt annan agenda. Ser man inte detta är man fullständigt naiv och totalt verklighetsfrånvänd. 
  • Challenger
    Anonym (man) skrev 2023-02-22 09:34:37 följande:
    Och det är just pga det som alla blir så himla sjuka nu, för att man genom isolering och stanna hemma vid minsta symtom har tagit bort all naturlig immunitet mot vanliga infektioner i befolkningen.

Nu är det dags att folk återigen blir normalsjuka i vanliga förkylningar och magsjukor så att det finns nåt slags immunitet mot dessa igen.

Att dessa infektioner försvann var inte bra egentligen, utan skapade bara en befolkning som inte längre "tål" en vanlig lindrig infektion. 
    Fast det där är ju ett nonsensargument för flera av de sjukdomar som huserar.

Kan man vara immun mot vinterkräksjuka? Man blir inte immun när man har haft vinterkräksjuka, utan kan få den om igen samma säsong. I en eller ett par månader får man dock ett visst skydd om man skulle utsättas för samma virusstam.

Dvs, de som under denna säsong drabbas av vinterkräksjuka hade inte varit det minsta hjälpta av om de fått vinterkräksjukan förra säsongen eller säsongen dessförinnan. 
  • Challenger
    Cereal Killer skrev 2023-02-22 09:41:47 följande:

Vissa delar i smittspridningen är svåra att få bukt med, andra är oerhört enkelt åtgärdbara. Luften i klassrummen är ett exempel på det sistnämnda. Ingen har väl missat att luftvägsinfektioner som covid, influensa och RS sprids mycket, mycket sämre utomhus. Gör man inomhusluften mer lik utomhusluften så minskar man smittspridningen. Detta är visat i hundratals studier.

Luften i klassrummen var ett stort problem redan innan pandemin. I nästan alla klassrum överstiger mängden ultrafina partiklar (de som är mest skadliga för hälsan) WHOs gränsvärden. I en del klassrum är nivåerna 10 gånger så höga som gränsvärdet!! Detta innebär inte bara en risk för infektioner och astma, utan ökar risken för en mängd allvarliga sjukdomar. Att låta barn leva i denna miljö är jämförbart med att röka inomhus och låta dem andas in röken dagligen, eller att samla upp avloppsvattnet som lämnar skolan och servera det i matsalen. Det är äckligt.

Allt fler länder går nu ut med att man kommer att satsa på luftrening i skolor och offentliga miljöer som en del i att hålla nere smittspridningen långsiktigt. Här i Sverige lever folk fortfarande i en falsk dikotomi där alternativen är så mycket smitta som möjligt eller total lockdown med evig distansundervisning för barnen. Det är så ledsamt. 

Ja, svaret är väl som vanligt pengar. Hur svårt ska det vara att ordna en fungerande ventilation liksom? Det handlar om pengar. Sen är en stor bov att allt ska vara så energisnålt nu för tiden. Ventilation går ju till så att man antingen trycker in ny luft, suger ur gammal luft med fläktar, eller en kombination av bägge. Eftersom den nya friska luften är kall måste den värmas upp och den gamla luften som lämnar byggnaden är varm, så kostar högre luftomsättning mer pengar. Ju bättre luft, desto dyrare blir det.

Där har du svaret till varför det i så många skolor är så dålig luft. Sedan ska barnen helst lära sig något i skolan också.  
  • Challenger
    Anonym (Bådeoch) skrev 2023-02-22 11:05:42 följande:
    Fast det har ju blivit ett problem med vab. Det kan du inte ha missat? 

Och vi behöver som sagt utsättas för virus ibland med för att hålla immunförsvaret aktivt, enligt smittskyddsläkare.

Eller tänker du att vi ska ha nollvision på mknsta infektion?

Det är en skillnad att göra som jag haft kollegor, trycka ned feber med ipren och gå till jobbet yra och hostiga och uppenbart sjuka, och att gå till jobb vid ett gott allmäntillstånd men lite huvudvärk eller lätt snuva. Det säger ju tom FHM nu.
    Vad är problemet med VAB?

Det hela är mycket enkelt. Är man sjuk stannar man hemma. För vissa sjukdomar såsom vinterkräksjuka stannar man hemma 48 timmar efter symtomfrihet. Vari ligger problemet menar du?
  • Challenger
    Cereal Killer skrev 2023-02-22 10:01:59 följande:
    Det du pratar om är ventilation. Det är förstås också viktigt, men det räcker med att rena den befintliga luften för att få bort både skadliga, ultrafina partiklar ur luften och för att minska spridningen av infektioner. Luftrening kostar några enstaka hundralappar per klassrum och år. 
    Okej, men det måste ändå vara luftomsättning. Annars blir luften syrefattig och dålig. Inga filter ordnar med syresättning och minskar Co2 -halten i luften. 

Byts luften ut ständigt försvinner virus och partiklar med den och då behövs egentligen inga filter. 
  • Challenger
    Anonym (man) skrev 2023-02-22 11:42:08 följande:
    Att det kostar samhället alldeles för mycket om man stannar hemma för minsta lilla. Det kostar skolbarnen i form av utebliven utbildning om de själva eller lärarna måste vara hemma hela tiden. Och det kostar arbetsgivare i uteblivet arbete, det kostar även kunder i utebliven service etc. och kostar vårdtagare i utebliven vård om tex vårdpersonal måste vabba hela tiden.

Och det kostar skattebetalare i form av VAB-ersättning. 

All smitta undviks inte heller av att man stannar hemma 48 timmar. Man kan smitta redan innan man vet att man är sjuk, man kan smitta medan man tar sig hem från jobbet om man blivit sjuk under arbetsdagen och då även hunnit smitta några kollegor. Man kan smitta och smittas på en hel massa sätt, inte bara genom barn och att man stannar hemma 48 timmar efter symtom. 

Du försöker förenkla något som är väldigt komplext. 
    Det är inte speciellt komplext. Det sätt du resonerar på är ungefär som att säga att säkerhetsbälten inte behövs eftersom man kan dö ändå. 

Fakta är ändå att när vi hade covid-restriktioner försvann nästan influensa och vinterkräksjuka helt. Detta trots att man kunde bli sjuk ändå. Detta trots att vi inte stängde ned skolorna. Folk var bara bättre på sin vakt. 

Du bortser också från en viktig aspekt. För varje dag som det smittade barnet är hemma från skolan minskar också risken att något annat barn smittas. Ett barn vars föräldrar då hade tvingats ta ut VAB, så längre sjukskrivningsperioder kan mycket väl innebära ett totalt sett lägre antal VAB-dagar om man ser till helheten. 
  • Challenger
    Anonym (man) skrev 2023-02-22 13:00:45 följande:
    Influensan och vinterkräksjukan försvann inte, utan de finns kvar och drabbar människor nu, med förnyad kraft. För det är normala infektioner som många kommer att få. Annars får vi leva helt isolerade alltid, och det finns det andra allvarliga konsekvenser av, inte minst för immunförsvaret. 
    Det är därför man vaccinerar sig.
Svar på tråden Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?