Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Ingen livsglädje

Jag är mamma till en ung vuxen tjej. Min dotter är fungerande, hon jobbar, har kille, vänner och bostad. Dock mår hon dåligt och har gjort så i många år. 

Redan som väldigt ung skrev hon ett avskedsbrev. Hon har tidigare haft ett självskadebeteende. 

Sist vi pratade sa hon att hon inte finner någon livslust. Hon går hos psykolog men tycker inte det hjälper. Jag vill att hon ska få hjälp med SSRI preparat. Hon har inte varit hos läkaren än.

Jag känner mig ständigt orolig och har gjort i flera år över att hon ska avsluta sitt liv. Jag vill ju bara att hon ska må bra. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Ingen livsglädje
  • Anonym (Orolig mamma)

Jag försöker umgås med henne men hon är ofta upptagen med annat.

Talar om för henne hur vacker hon är och hur stolt jag är över henne. Jag tror hon vet att jag finns där för henne om hon behöver mig. Vi lägger inte så stor fokus på hennes mående. 

Jag är, och har i många år varit, livrädd att hon ska välja att avsluta sitt liv. Tankarna har tidigare funnits där och jag vågar inte lyfta den frågan igen. Är rädd att väcka den björn som sover. Hur ska jag våga slappa av och leva med tanken på att min dotter inte finner livsglädje? Jag trodde hon mådde bättre nu.

• Anonym (Orolig mamma)

Självklart är det inte i parti och minut hon får höra att jag är stolt och att hon är vacker. Det är heller inga tomma ord. Jag är stolt över henne och hon är vacker. 

Det är inget ältande över hennes mående hela tiden heller. Finns så mycket annat att prata om och jag tog upp det för att jag sa att det kändes som att hon mådde bättre då hon verkade så glad. Vi hade inte pratat om hennes mående på några månade.

Just det att hon aldrig tidigare berättat att hon inte har livsglädj som jag reagerade på så starkt. Hon har alltid förnekat sitt avskedsbre tills nu. 

Vi gör saker ihop med. När hon har tid. 

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Kram) skrev 2023-02-21 11:59:26 följande:

Har en liknande situation med min son, dock har han inte det där fungerande livet runt om utan isolerar sig pågrund av sitt mående. rädslan och oron är där konstant.

så jag vet hur det är men har inga tips mer än att visa din kärlek, omtanke och viljan att umgås med henne.

Sänder över styrka och kram till er 💕 

Så hemskt att de ska behöva må dåligt den tiden i livet de ska ha det som roligast 😢
Svar på tråden Ingen livsglädje