Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-02-21 15:19:56 följande:
Jag försöker umgås med henne men hon är ofta upptagen med annat.
Talar om för henne hur vacker hon är och hur stolt jag är över henne. Jag tror hon vet att jag finns där för henne om hon behöver mig. Vi lägger inte så stor fokus på hennes mående.
Jag är, och har i många år varit, livrädd att hon ska välja att avsluta sitt liv. Tankarna har tidigare funnits där och jag vågar inte lyfta den frågan igen. Är rädd att väcka den björn som sover. Hur ska jag våga slappa av och leva med tanken på att min dotter inte finner livsglädje? Jag trodde hon mådde bättre nu.
Säg inta sådana saker som "du är vacker", jag är stolt, om hon inte verkar känna så själv. Hon kan tro att du "ljuger" för henne annars och bli irriterad och ännu mer deprimerad på grund av det.
Du kan säga att du är stolt när hon själv berättar om något hon gjort bra, som inte hör till vanligheten, eller när hon klätt upp sig någon gång.
Jag tror att de som mår dåligt mår ännu sämre när de hör tomma ord som inte verkar betyda något från anhöriga. Då låter det mer som "jag försöker stilla min oror genom att ösa över komplimanger", vilket inte känns genuint och kan göra att hon mår ännu sämre som märker att du överdriver av rädsla att förlora henne.
Något du kan göra är att finnas där för henne utan att nämna hennes mående. Du kan föreslå att ni hittar på något roligt tillsammans. T.ex. shopping, eller träning om ni båda gillar det, eller en utflykt någonstans dit båda vill åka. Väl där nämner du INTE något om oron för henne, utan visar bara genuin glädje för att ni har trevligt ihop.