Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

När kommer ägglossningen efter en utebliven mens?

Lugn, först ska du ju få mens. Utebliven ägglossning händer då och då, utebliven mens däremot nästan aldrig. Du hade väl ÄL senare än du trodde, eller att mensen är sen av någon annan orsak, stress, sjukdom, vad som helst. Även om du hittills alltid haft regelbunden mens så kan det hända precis när som helst att den inte är det, och det är helt naturligt.

• Mortiscia80
    Voltex skrev 2023-02-20 14:15:26 följande:
    Jag vet, tack. Var snäll ange källa på att utebliven mens är extremt ovanligt, för det läste jag inte när jag kollade runt.
    Det beror väl just på att de bakomliggande orsakerna inte är så vanliga. PCOS verkar bli allt mer vanligt men t ex klimakteriet brukar man veta att det kan komma, allvarliga ätstörningar är inte så utbrett, du kan så klart ha problem med sköldkörteln men det är för tidigt att säga, stress underskattar många som orsak, osv. Så om man är en hyfsat frisk människa utan extrem stress i sitt liv så borde man inte ha utebliven mens, om något inte är fel.

www.chestercountyhospital.org/news/health-eliving-blog/2019/april/missing-period
  • Mortiscia80
    Voltex skrev 2023-02-20 14:41:31 följande:

Skulle vara supersnällt om någon som är osäker på när de väntar ägglossning vill dela när de börjar testa. 

Ja jag skulle som sagt börja med att invänta mens några dagar till och sedan antagligen inte oftare än var fjärde dag åtminstone, tills man ser någon indikation.
Svar på tråden När kommer ägglossningen efter en utebliven mens?