• Voltex

När kommer ägglossningen efter en utebliven mens?

Hej,
    är bim+2 idag och fick negativt testresultat. Eftersom testen är 99% säkra utgår jag från att jag inte ägglossade denna månaden. Fick en höjning på ägglossningstest samt tydligt fertilt sekret så jag vet var i cykeln jag är.

Min fråga är när kan man utgå från att ägglossning sker nästa gång?
    Om tolv dagar, alltså 14-2? 
    Eller tar det ännu längre tid?
    Ägglossningstesten kostar ju lite, blir dyrt att ta varje dag.

Har regelbunden mens annars så någon med oregelbunden kanske kan ge tips om när jag ska ta ägglosningstest igen?

Tack!

• Svar på tråden När kommer ägglossningen efter en utebliven mens?
  • Jag är bara jag

La du på 2 dagar på äl-testet? Så du verkligen passerat vad du anser är BIM menar jag. Har man haft äl och inte blivit gravid får man ju mens när man ska. Har man inte haft äl alls vet man inte när mensen kommer. Men kommer gör den. Du kan inte räkna som en vanlig cykel om du verkligen inte hade äl. Du får invänta mensen och sen börja ta äl-test i så fall.

• Voltex

Man kan både få försenad mens eller utebliven mens har jag läst.

• Mortiscia80

Lugn, först ska du ju få mens. Utebliven ägglossning händer då och då, utebliven mens däremot nästan aldrig. Du hade väl ÄL senare än du trodde, eller att mensen är sen av någon annan orsak, stress, sjukdom, vad som helst. Även om du hittills alltid haft regelbunden mens så kan det hända precis när som helst att den inte är det, och det är helt naturligt.

• Jag är bara jag
    Voltex skrev 2023-02-20 14:01:27 följande:
    Man kan både få försenad mens eller utebliven mens har jag läst.
    Helt utebliven  mens har i princip ingen. Brukar man ha mens kommer den. Har man haft äl kommer den när den ska oavsett vilken cd man än hade äl. Då är det vanligare med senare äl än man brukar ha och då infaller ju BIM senare också.
  • Voltex

Har läst på flera ställen att mensen både kan utebli och bli försenad, som sagt, och får väl lita på det tills jag får en källa med lika högt eller högre sanningsvärde.

• Voltex

Min fråga är som sagt: i händelse av utebliven och inte försenad mens, när vet man när man ska börja testa? Så att jag inte riskerar att missa en ägglossning i onödan. Hur gör ni som har oregelbunden mens med äl-test?

• Jag är bara jag
    Voltex skrev 2023-02-20 14:07:57 följande:
    Har läst på flera ställen att mensen både kan utebli och bli försenad, som sagt, och får väl lita på det tills jag får en källa med lika högt eller högre sanningsvärde.
    Då tar vi det från grunden. Oavsett vilken cykeldag man än haft äl så kommer mensen alltid när den ska i enlighet med ens lutealfas om man inte blivit gravid. Om du tex haft äl dag 10 och har en lutelfas på 14 dagar kommer mensen dag 24. Har du haft äl dag 15 och har en lutealfas på 15 dagar kommer mensen dag 30. Har man inte haft äl vet man inte när mensen kommer, men den kommer alltid förr eller senare. Utebliven mens är extremt ovanligt. Försenad mens innebär att man är gravid för lutealfasen ändras inte.
  • Voltex
    Jag är bara jag skrev 2023-02-20 14:07:24 följande:
    Helt utebliven  mens har i princip ingen. Brukar man ha mens kommer den. Har man haft äl kommer den när den ska oavsett vilken cd man än hade äl. Då är det vanligare med senare äl än man brukar ha och då infaller ju BIM senare också.
    Jag har tagit progrestrontest denna månaden och kan troligtvis utesluta äl ändå pga lågt värde på detta hormon.
  • Voltex
    Jag är bara jag skrev 2023-02-20 14:12:11 följande:
    Då tar vi det från grunden. Oavsett vilken cykeldag man än haft äl så kommer mensen alltid när den ska i enlighet med ens lutealfas om man inte blivit gravid. Om du tex haft äl dag 10 och har en lutelfas på 14 dagar kommer mensen dag 24. Har du haft äl dag 15 och har en lutealfas på 15 dagar kommer mensen dag 30. Har man inte haft äl vet man inte när mensen kommer, men den kommer alltid förr eller senare. Utebliven mens är extremt ovanligt. Försenad mens innebär att man är gravid för lutealfasen ändras inte.
    Jag vet, tack. Var snäll ange källa på att utebliven mens är extremt ovanligt, för det läste jag inte när jag kollade runt.
  • Mortiscia80
    Voltex skrev 2023-02-20 14:15:26 följande:
    Jag vet, tack. Var snäll ange källa på att utebliven mens är extremt ovanligt, för det läste jag inte när jag kollade runt.
    Det beror väl just på att de bakomliggande orsakerna inte är så vanliga. PCOS verkar bli allt mer vanligt men t ex klimakteriet brukar man veta att det kan komma, allvarliga ätstörningar är inte så utbrett, du kan så klart ha problem med sköldkörteln men det är för tidigt att säga, stress underskattar många som orsak, osv. Så om man är en hyfsat frisk människa utan extrem stress i sitt liv så borde man inte ha utebliven mens, om något inte är fel.

www.chestercountyhospital.org/news/health-eliving-blog/2019/april/missing-period
  • Voltex
    "The good news is that it's actually very common to miss a period once or twice"

Det är ju ingen källa på att det är extremt ovanligt.

• Voltex

Skulle vara supersnällt om någon som är osäker på när de väntar ägglossning vill dela när de börjar testa. 

• Mortiscia80
    Voltex skrev 2023-02-20 14:41:31 följande:

Skulle vara supersnällt om någon som är osäker på när de väntar ägglossning vill dela när de börjar testa. 

Ja jag skulle som sagt börja med att invänta mens några dagar till och sedan antagligen inte oftare än var fjärde dag åtminstone, tills man ser någon indikation.
  • Jag är bara jag
    Voltex skrev 2023-02-20 14:13:53 följande:
    Jag har tagit progrestrontest denna månaden och kan troligtvis utesluta äl ändå pga lågt värde på detta hormon.
    Då vet du mao inte när mensen kommer utan får invänta den. Vid oregelbunden mens får man antingen ha sex varannan dag under hela den tid ens äl möjligen kan infalla för då missar man inte en ev. äl eller också tempa eller ta äl-test mellan de dagar man brukar ha äl. Om du låt säga brukar ha en cykel på mellan 25-38 dagar blir det väldigt dyrt med ältest så då är regelbundet sex bättre. Brukar du ha en cykel på mellan 26-33 dagar kan du ta äl-test med början cd 10 kanske.
  • Voltex
    Jag är bara jag skrev 2023-02-20 15:41:44 följande:
    Då vet du mao inte när mensen kommer utan får invänta den. Vid oregelbunden mens får man antingen ha sex varannan dag under hela den tid ens äl möjligen kan infalla för då missar man inte en ev. äl eller också tempa eller ta äl-test mellan de dagar man brukar ha äl. Om du låt säga brukar ha en cykel på mellan 25-38 dagar blir det väldigt dyrt med ältest så då är regelbundet sex bättre. Brukar du ha en cykel på mellan 26-33 dagar kan du ta äl-test med början cd 10 kanske.
    Ja min rädsla är att jag inväntar en mens som kommer om ett tag, och att denna är resultatet på en ägglossning som jag missar ... Är uppe på 8-9 försök redan och vill inte missa en chans. Man kan ju hoppas att den kommer om några dagar. Gravid vågar man ju inte ens ha förhoppningar om.

Ok, tack för era tips :)

• Maymom

Jag hade utebliven ägglossning nyligen. Mensen kom då ca 7 dar senare än vanligt. Nästa ÄL kom där den borde ha kommit om min mens inte varit sen, i detta fallet blev det då på cd5 istället för cd 12. 

så om du inte haft ÄL så skulle det kunna bli så för dig.
    har i samband med detta hört från fler som fått sen mens vid utebliven ÄL och även flera som fått mens som vanligt, många har dessutom fått en väldigt sparsam mens i dessa fall.

• Voltex
    Maymom skrev 2023-02-20 19:16:28 följande:

Jag hade utebliven ägglossning nyligen. Mensen kom då ca 7 dar senare än vanligt. Nästa ÄL kom där den borde ha kommit om min mens inte varit sen, i detta fallet blev det då på cd5 istället för cd 12. 

så om du inte haft ÄL så skulle det kunna bli så för dig.
    har i samband med detta hört från fler som fått sen mens vid utebliven ÄL och även flera som fått mens som vanligt, många har dessutom fått en väldigt sparsam mens i dessa fall.

Super tack för informationen! :)
    Ska vara beredd med teststickor.
Svar på tråden När kommer ägglossningen efter en utebliven mens?