Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Klarar inte av att se kända människor

Jag förstår varför du uppskattar den här sortens möten och jag förstår varför du inte vill höra gnäll. 

Jag håller med om att det jag upplever på teatern är samma sak som man upplever i den sortens möte med en främling som du beskriver. På flera resor då jag varit ensam så har människor kommit fram, andra ensamma människor, som använt sig av turister för att få prata en stund. I efterhand har jag tänkt att en del av de där berättelserna kanske inte ens har varit sanna. Någon skrev att Bianca Ingrossos sexualitet är den som ger mest uppmärksamhet för stunden. Även om jag vet alltför lite om Bianca Ingrossos sexualitet för att avgöra sanningshalten i påståendet så tycker jag att det var träffande för hur den som rutinerat navigererar uppmärksamhetsekonomin resonerar. En ensam människa i en turiststad kan få lite uppmärksamhet varje vecka av nya turister. Historien utvecklas och blir en allt bättre berättelse, och turisten åker hem med en känsla av att ha fått vara med om någon stort. Det är ett ältande av den som berättar, men inte för turisten. 

Gnäll. Jag menar att man kan argumentera för att krönikörernas och poddarnas återanvändande av det egna livet som stoff är förväxlande likt gnäll för en trogen läsare. Då gäller det att behandla läsarna och lyssnarna väl, annars tröttnar de. Vilket jag då har gjort. Just därför var det så skönt med teatern, där jag kunde uppleva starka känslor genom skådespel utan att behöva bära ur vad de hämtade sin svärta. 

• Fröken Allvar

En stor del i att jag uppskattar och har fastnat på Familjeliv är att repetitionen av ämnen och reaktioner gör det lättare att förstå människans väsen på ett allmän plan, men visst finns det användare som beter sig på ett sådant sätt att jag slutar lyssna, precis som det är med kändisarna.

Den stora förändringen i mig sedan HHs text är att jag inte längre dras till alltför stark karisma. Istället stöter det bort mig. 

• Fröken Allvar
    Vi har förbisett dokusåpakändisarna, föregångare till Jocke och Jonna i tråden. Men mitt liv är lite roligare med tillgång till Avesta tidning. Hittade en inspirerande intervju av Godzilla! 

Ålder: 47 år

Bor: I ett radhus i centrala Avesta

Familj: Fru och tre barn

Jobbar som: Resurslärare på Domarhagsskolan. Är även delägare i bryggeriet The Beer Factory i Leksand.

Tv-program: Har medverkat i dokusåpor som Villa Medusa, Baren och Big Brother samt underhållningsprogrammet Fångarna på fortet.

Hur skulle du beskriva dig själv?

?Jag säger ja till nästan allt, om det inte är uppenbart livsfarligt. Finns det ett gott uppsåt som inte är menat för att skada andra så säger jag ja?, säger Werewolf-Hunter Godzilla Lennström.

? Under pandemin jobbade jag ideellt på Krylbo skola för att de behövde folk. Jag var själv permitterad från mitt jobb och hade fullt betalt. Så istället för att vara hemma gjorde jag något av tiden istället.

• Fröken Allvar

Av någon anledning råkade jag klippa bort det viktigaste. Godzilla säger att hans inställning i livet är att göra goda saker. Otroligt spännande uttalande. Alla kan skriva under på det, men vem gör egentligen gott? 

• Fröken Allvar
    Här är ännu ett kulturtips från Avesta tidning

"Richard Galloway är uppväxt i England, men har gift sig med Moa Elvemark från Avesta, och bor nu i Rog utanför Bjursås sedan 2015. Där har han gjort ett konstprojekt med epa-traktortema. Precis som tidigare ville han gå på djupet och hitta storyn bakom alla karaktärer och platser.

? Jag ville lyfta de här ungdomarna, de är fast i landet mellan att vara barn och vuxna. Däckspåren på gatan fick symbolisera den flyktiga kärleken och oljefläckarna fick vara deras avtryck på sin omgivning."

• Fröken Allvar
    Om du vet vad du ska göra för att behålla essensiella förmågor som att städa och motionera, och detta är att avstå från Avesta tidning, så är valet i mitt tycke enkelt. 
  • Fröken Allvar

Förstår dig inte riktigt, men en stor fördel med att inte använda sociala medier är att man slipper irritera och bli irriterad på folk man känner och egentligen tycker om. Nu har jag även lärt mig att skilja på Godzilla och till exempel mina släktingar. Vad Godzilla gör behöver jag inte kommentera om vi möter varandra på gatan och vad släkten gör behöver jag inte kommentera i sociala medier. 

• Fröken Allvar
    Här förmedlar Niklas Wahllöf varför var och en som har ett banalt uttrycksbehov istället bör satsa på att bli den så underskattade arketypen Crazy Catlady. Då kan sociala medier äntligen stängas, tänker Nicke not so Nyfiken. Dream on... 

"Svaret på var lyckan finns kanske är så enkelt. Hjälp någon annan som är i behov av det.

Nu tar väl många av oss genvägar till att tillgodose andras behov. Sådana som jag kan skriva banala artiklar, eller banala svar på andras banala artiklar, eller illa kamouflerade kontaktannonser. Som vore våra tankar och vårt känsloliv stekta sparvar som flyger rakt in i de så behövande läsarnas munnar.

Andra förmedlar, ännu mer oombedda, sina otroligt viktiga livsvisdomar till en anonym skara följare på sociala medier. Allt enligt uppfattningen att andra behöver veta exakt vad just jag känner, tänker, tycker. Varsågoda!

Men det enklaste står kvar: tillgodose behov i din närhet. Och visar det sig att inga människor alls behöver ens insatser längre ? kan det ju också vara en katt."

Barbro dog som så många som varit behövda ett helt liv, strax efter pensionen från riksdagen. Värt en värdigare dödsruna än att hålla på och kladda med allas våra nätkonton och en fantasi om att katter ska få tyst på trollen kan jag tycka. 

Barbro, vila i frid. 

• Fröken Allvar

Känns ändå fint att trådens senaste seriösa är FredrikLiksoms uppskattning av en nepobaby!
    Det där med covert narcissism är ett riktigt ormbo, men om jag ska pröva att ge mig in i det boet så skulle jag säga att du vet att du har att göra med en covert altruist om du mår skit efter att ha lyssnat på allt gott den vill göra för världen. Det är åtminstone min erfarenhet. 

• Fröken Allvar
    Tanterna fortsätter sprida glädje:

"Senast förra veckan när jag var på stan var det en gullig dam som stannade mig och sa att ?jag måste bara säga att du skänker så mycket glädje och det är så roligt att se dig i 'Nyhetsmorgon', både på vardagar och när du kör på söndagar?. Och det är ju bara Maria som kör på söndagar. Så då skickar vi vidare de fina orden till varandra, har hon berättat för Hänt".

• Fröken Allvar

Jag har förstått mig själv bättre nu. Det som hände var helt enkelt att jag hade utvecklat parasociala relationer till Hanna Hellquist, Sara Parkman och några till, men jag har "gjort slut" med dem undan för undan under våren.

"Media users can form parasocial relationships with celebrities, live-action fictional characters, social media influencers, animated characters, and any other figure they encounter through media, including movies, TV shows, podcasts, radio talk shows, or social media platforms, such as Twitter, Instagram, or TikTok."

" parasocial attachment happens when a media persona becomes a source of comfort, felt security, and safe haven."

Om man lyssnar mycket på någons musik, podd, eller läser dens texter regelbundet till exempel? 

"Research has found that people respond to the loss of a parasocial relationship in ways that are similar to the loss of a social relationship. For example, when the TV show Friends ended, those with the strongest parasocial relationships with one of the characters expressed the most distress."

Så när Sara Parkman dök upp två timmar sent som en diva eller Hanna Hellquist berättade vad hon egentligen tyckte om sina fans hände detta mig? 

(Alla som vill och kan hoppas jag ser Sara Parkmans förhoppningsvis PÅ UTSATT TID   i  Rinkeby i morgon fredag 26 maj 2023) 

" It is also important to note that most people know that their relationships with media figures are not real. However, this knowledge doesn't prevent them from reacting as if they were." 

Besvikelsen.

" when a media user responds to a post by their favorite performer on Twitter, the performer may acknowledge them by liking or re-tweeting their message. Scholars have proposed that in these circumstances the relationship between fan and performer should still be considered parasocial because despite the social recognition by the media figure, the media user still lacks direct access to them"

DMen

"The distress that media consumers experienced after a parasocial breakup was quite similar to that of a social relationship. However, the emotional distress experienced after the parasocial breakup was weaker than that of the real life interpersonal relationship."

Sorgen

" In parasocial interaction there is no "normal" social interaction; it is a very one-sided relationship. The knowledgeable side has no direct control over the actions of the side it observes, and it is very difficult for it to contact and influence it"

Tur det! 

Om du läst ända hit, glad sommar! Solig
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 16:26:08 följande:

Jag förstår din känsla. Jag har alltid haft en kluven inställning till kändisar. Vissa beundrar jag verkligen och kanske vill eller har velat efterlikna lite grann. Men mer och mer har det  börjat kännas som om kändisar ofta ser sig som "von oben" som står över "vanligt folk". Lite har väl synen på kändisar generellt börjat ändras, mycket iom internets övertagande. Innan var det mer som att folk såg dem som gudar eller ouppnåeliga ideal, mer eller mindre. Nu betraktar man dem mer som människor som alla andra, med styrkor och svagheter och beundrar väl på sin höjd deras talanger, färdigheter och framträdanden.

Vet i Facebooks "barndom" hur det kunde kännas som en enorm bekräftelse att få lägga till en kändis som vän. Att visa för sina andra fb-vänner att man hade dessa i sin vänlista. Idag tycker jag inte att det är en lika stor grej.

Jag känner också igen mig i det du skriver. Anledningen till att det inte är en stor grej längre är väl att alla kan följa kändisar i sociala medier och skicka DM. Jag tänker i efterhand att Hanna Hellquists krönika var det bästa som skulle ha kunnat hända. Det blev ett sådant uppvaknande. För vems skull läser jag alla dessa texter som ofta är nedvärderande, vilket bara ökar avståndet mellan mig och dem jag beundrade.

Det har nu gått över 3 månader sedan jag var i det där värsta chocktillståndet och jag är glad att ha fått ett språk för vad det handlade om via forskningen om parasociala relationer. Jag känner mig mindre ensam, och det var fint att du skrev i tråden.

Nu ska jag ut i eftermiddagssolen på promenad. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 17:13:22 följande:
    Ska ta och läsa den krönikan. Parasociala relationer är tyvärr ganska vanliga. Där den ena ger men inte får något eller mycket lite tillbaka.

Jag tycker det tyder på en egoism och att man upphöjer sig till att vara förmer än de som vill ta kontakt och lära känna en människa. Ett beteende som inte är okej i min värld.
    Det är det enda rimliga att inte alltid kunna ge tillbaka om man har väldigt många som vill ha kontakt vilket flera påpekat i tråden. Om man är t ex Beyonce och Zara Larsson vill be om ursäkt å svenska folkets vägnar för att den amerikanska tillresta publiken var så tråkig på turnepremiären av Renaissance så kan man ju eventuellt känna att den parasociala relationen är berättigad artister emellan. 

www.familjeliv.se/forum/thread/82393316-beyonce-far-nya-skor

Men jag tror att vi förstår varandra som engagerade fans, och att det då inte känns kul att höra att "du får gärna vara mitt fan, men nåde dig om du tilltalar mig när jag köper handdukar på NK". Jag menar, näthandel finns? Men också stalkers som gör att stjärnor slocknar

www.familjeliv.se/forum/thread/82398396-livet-pa-en-pinne

Det är komplicerat. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 17:57:18 följande:
    Jag kan förstå om kändisar är försiktiga, med tanke på att de kanske ofta blir utsatta för stalkers och folk som är jobbiga och inte vill lämna dem ifred. Det jag tycker är taskigt är när de mer eller mindre avvisar en person som är genuint intresserad av dem, utan skumma baktankar.
    Ja, fast samtidigt: hur ska de veta skillnaden? Nu har ju inte du hängt med i tråden vad jag förstår, men jag blev missnöjd med en konsert med Sara Parkman främst av två skäl. 1)Hon kom 2 timmar sent. Vi hade ståplats. 2)Hon använde maträtten palt som metafor för rasism. kanske skallrar i knäna just nu vid tanken på att jag likt Paludan uppviglar hela orten att kasta hemkörd palt och pölsa på henne i Rinkeby under morgondagens kväll. Eller så förstår man av sammanhanget att jag är starkt emot rasism och gatuvåld, från Avenyn 2001 till Hageby 2022. Men det är svårt för henne att veta säkert. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 17:57:18 följande:
    Jag kan förstå om kändisar är försiktiga, med tanke på att de kanske ofta blir utsatta för stalkers och folk som är jobbiga och inte vill lämna dem ifred. Det jag tycker är taskigt är när de mer eller mindre avvisar en person som är genuint intresserad av dem, utan skumma baktankar.
    Jag tror att parasociala relationer ska vara vad de är. I en annan av mina trådar tog en användare upp att hon var ett stort fan av Alex Schulman. Jag har nog skrivit i den här tråden om Alex Schulman och den gången vi var på samma flygplats. Alex Schulman hade gått fram till Stefan Löfven på en flygplats och jag fantiserade om vad som hade hänt om jag gått fram till Alex Schulman. Jag gissar att de flesta andra också såg och hörde Alex Schulman och att flera andra flygresenärer också var hans fans. Vad skulle vi ha gjort, slagits om att få sitta i sätet bakom? Man kan tro att man känner Alex Schulman och det känner säkert många att de gör. Men teorin om parasociala relationer förklarar varför det blir landssorg om Alex Schulman eller Håkan Hellström dör, medan de inte skulle hinna gå på alla andras begravningar även om de ville.
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 18:54:41 följande:
    Alex Schulman har väl länge varit känd som en "skitstövel" iom hans tidiga krönikor om olika kändisar, som kritiserades hårt redan 2008. Jag kan dock tycka att han i vissa delar har en skön inställning, men han är väl inte lika kritisk idag som då, precis som Magnus Uggla tonat ner på sin tidigare provokativa stil.
    Absolut, men det lämnar ämnet lite. Om man inte funderar över varför man står ut med och kanske till och med uppskattar kända människors "provokativa stil" som att komma två timmar sent till en konsert och sedan ställa sig och dilla om mammas slängande badtuttar och palt och woke från scenen. Jag uppskattar inte sånt men andra tycker säkert att det är härligt att mamma får sina hängbröst exponerade för en publik medan hon sägs vara i lokalen. Undrar om Sara Parkman kör med mellansnack om frejdiga nakna tuttar på Rinkeby torg ikväll också. 
  • Fröken Allvar
    FredrikLiksom skrev 2023-05-28 11:16:27 följande:

Det känns som du på något sätt funnit acceptans eller ro angående detta Fr. Allvar Och jag tror att jag kanske förstår mer vad det handlar om nu än tidigare. 

Tack för att du kom tillbaka och bekräftade detta! 
  • Fröken Allvar

Den som är intresserad av populärkultur  och den mediala utvecklingen från sextiotalet och framåt samt dess konsekvenser för kändisskap kan se den här intressanta dokumentären om Jim Carrey och hans utveckling fram till 2024. 
Svar på tråden Klarar inte av att se kända människor