Inlägg från: EmilijaPetrosiunaite |Visa alla inlägg
  • EmilijaPetrosiunaite

Liten neutralitetsvisa

Förbund och sammanslutningar kommer och går, just nu är de etatistiska. Partipolitik syftar till att en sammanslutning vill ha makt, det får de genom röster och i utbyte mot att sköta landet till belåtenhet. Demokrati så som vi känner den innebär majoritetens förtryck av minoriteten. Ett konstaterande utan värdering.

Stater utgör ett stort hot mot mänskligheten då de innebär ett maktcentrat med exempelvis stor vapenmakt. Med det inte sagt att det inte skulle kunna uppstå utan stater. När det gäller NATO så ingår redan befintliga maktcentrat i ett ännu större sådant. Så småningom kommer dess artikel fem att prövas, om ett medlemsland blir anfallet ska de andra länderna försvara det landet. Med tanke på nuvarande läge skulle det innebära att tredje världskriget skulle påbörjas och därför tror jag att NATO kommer att falla samman så småningom. Tredje världskriget började för snart ett år sedan om man frågade mig och det krig eller de krig som kommer att utkämpas kommer innebär att man drar med sig så många fiender man kan i sitt eget fall.

Förutom ovanstående lever många också i tron, eller rentav skräck att CO2 är något som påverkar klimatet. Det är den nya religionen och innehåller nästan alla element som en religion bör ha. Värmeöverföringsprinciper och termodynamik oaktat. Det har förekommit liknande saker förut i historien, till exempel när den geocentriska världsbilden skulle bytas ut mot den heliocentriska dito. Nästan kaotiskt faktiskt.

Lägg därtill nuvarande priser på mat och energi.

Det är verkligen inga säkra tider vi lever i och det kan mycket väl vara början på slutet i dessa trakter, men förhoppningsvis har jag fel gällande det.

• EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2023-02-19 19:21:39 följande:

EmilijaPetrosiunaite, nu talar du inte som till en tioåring, och det innebär att jag har lite svårt att hänga med. :) Men som jag sagt tidigare gör det ingenting så länge vi förstår varandra hyggligt till slut.
    Det här är poesiforumet och jag var inte alls beredd på att få till mig förklaringar och gissningar kring neutraliteten. Vad jag är säker på är att jag är tämligen okunnig i ämnet jämfört med er alla. Jag är mest irriterad på vad någon har skrivit i tidningen som vanligt, och som ofta tidigare reagerar jag på det med att knattra ner mina tankar på vers. 

Ja just det, poesiforumet. Jag är dålig på vers, eftersom av orden blir det bara färs. Att förklara neutralitet, ja där gick det ordentligt bet. Men det gör inget, det är ju mycket jag inte vet.
Svar på tråden Liten neutralitetsvisa