Liten neutralitetsvisa
Stick:
Intressant att höra vad du tänker Mentat. Jag tror att du och Lena Mellin, och övriga på Aftonbladets ledarsida, är överens. Som du vet sedan innan är jag mycket vilse politiskt, och därför öppen för all input. Men vänsterränderna går inte ur så lätt hos mig som de nog gör om man tillhör vissa andra kretsar.
Om det gäller utrikespolitik, tänk på att förklara så att ett barn förstår. Jag har idag läst en artikel där man intervjuade en man som ingår i ett "triumvirat", nytt ord för mig och betyder ungefär "tre män som delar på makten", ifall det finns fler tioåringar här i poesiforumet. Triumviratmannen berättade att kriget i Ukraina är ungefär som feelgood. Jag blev förvånad, förvirrad och bestört eftersom jag också läst samma tidning att amerikaner och ryssar stjäl ukrainska barn och adopterar dem. (SvD 19 februari 2023)Men triumvirat är inte ofelbara och journalister kan ställa ledande frågor om ljuspunkter osv. Ska länka
www.svd.se/a/WRoMEd/jenny-nordberg-ryssarna-rensar-ukraina-pa-barn
www.svd.se/a/ab3lQa/oscar-jonsson-ryssland-har-blivit-argare-men-svagare
EmilijaPetrosiunaite, nu talar du inte som till en tioåring, och det innebär att jag har lite svårt att hänga med. :) Men som jag sagt tidigare gör det ingenting så länge vi förstår varandra hyggligt till slut.
Det här är poesiforumet och jag var inte alls beredd på att få till mig förklaringar och gissningar kring neutraliteten. Vad jag är säker på är att jag är tämligen okunnig i ämnet jämfört med er alla. Jag är mest irriterad på vad någon har skrivit i tidningen som vanligt, och som ofta tidigare reagerar jag på det med att knattra ner mina tankar på vers.
Vill du att Sverige ska vara neutralt?