Fröken Allvar skrev 2023-02-19 17:56:47 följande:
Om det gäller utrikespolitik, tänk på att förklara så att ett barn förstår. Jag har idag läst en artikel där man intervjuade en man som ingår i ett "triumvirat", nytt ord för mig och betyder ungefär "tre män som delar på makten", ifall det finns fler tioåringar här i poesiforumet. Triumviratmannen berättade att kriget i Ukraina är ungefär som feelgood. Jag blev förvånad, förvirrad och bestört eftersom jag också läst samma tidning att amerikaner och ryssar stjäl ukrainska barn och adopterar dem. (SvD 19 februari 2023)Men triumvirat är inte ofelbara och journalister kan ställa ledande frågor om ljuspunkter osv. Ska länka
www.svd.se/a/WRoMEd/jenny-nordberg-ryssarna-rensar-ukraina-pa-barn
www.svd.se/a/ab3lQa/oscar-jonsson-ryssland-har-blivit-argare-men-svagare
Ursäkta mig, jag insåg inte att det var poesiforumet. Jag måste ha sett rubriken på forumets startsida och tänkte inte på att kolla närmare.
Nåja, så som jag läser artikeln är det absolut inte kriget som sådant han betecknar som "feel-good" utan att hans bok handlar om det faktum att Ryssland har försvagats så pass att de just nu utgör ett mindre hot mot andra länder än annars. Det var inget särskilt allvarligt menat påstående, som jag förstår det. Skulle amerikaner stjäla ukrainska barn? Att många barn har förts till Ryssland är väl belagt men jag har inte hört något om USA i sammanhanget.
Triumviraten syftar på två maktkonstellationer i det antika Rom som du säkert redan har hittat.