Inlägg från: Anonym (Whaaaa?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Whaaaa?)

Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?

Jag låter säkert väldigt mycket storstadsbo nu. 

När jag och min kollega gick av jobbet i morse pratade vi lite om vad vi skulle göra under våra lediga dagar. Han sa att han skulle sticka ut till sin syster. När jag frågade var hon bor sa han att hon bor där hans familj har lantställe. Jag sa att det lät entusiastiskt av henne att vara för ute redan i februari, men nej, hon bor där permanent förtydligande han.

Nu är jag rent ut sagt orolig för henne. Det låter totalt otryggt att bo stora delar av året helt ensam långt ifrån allt och alla som ensam ung tjej. Om det händer henne något skulle det ju ta minst en timme säkert mer att få dit en ambulans till exempel. De enda som skulle ha ärenden dit utöver familjen skulle vara tjuvar. Med vilda djur och vinterväder dessutom känns det väldigt otryggt.

Är jag totalt ute och cyklar? 

• Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?
  • Anonym (Whaaaa?)
    Anonym (Skogen) skrev 2023-02-19 14:00:43 följande:

Ja, du är ute och cyklar. Vi bor på landet och tryggare än här går nog inte bo. Såvida hon har bil, telefon och lås på dörren kan jag inte se vad som skulle kunna hända.  Och vilda djur? Det är över 200 år sen nån dog i en vargattack, de flesta djur skyr folk, älgar är bara farliga om du går nära när kon har kalvar. Och vinterväder? Hon har väl antagligen nån form av uppvärmning av huset och vett att klä sig.

Ingen i vår by har haft anledning att ringa polis eller ambulans på de snart 15 år vi bott här.

Vinterväder tänkte jag mest risken för att bli insnöad. 
  • Anonym (Whaaaa?)
    Anonym (Huh?) skrev 2023-02-19 14:16:00 följande:
    Har du varit där så du vet att det ligger helt avsides? Även på landet har man grannar, och man har ofta bättre koll på varandra även om man bor glest, än vad folk i ett lägenhetshus i stan har. 
    Nej, jag har inte varit där, men jag vet var det ligger då vi pratat om deras lantställe förr. Det finns inga grannar på många kilometer, om inte resten av familjen är i sina hus. 
  • Anonym (Whaaaa?)
    Anonym (Öh) skrev 2023-02-19 15:47:41 följande:

Med det tänket så borde väl ingen bo på landet? Eller skulle hon klara sig sämre för hon är ung och kvinna än någon annan? 

Ung, kvinna och oerfaren. Hon är uppvuxen här I storstan. 
  • Anonym (Whaaaa?)
    Anonym (Hej) skrev 2023-02-19 16:30:46 följande:

Vad menas med landet då? Bara för man bor på landet så betyder det ju inte att det inte finns grannar. 
    Mina föräldrar bor på landet men där har de ändå grannsamverkan, manar koll på varandra på ett bra sätt. Grannarna märker åå ett annat sätt tror jag än i tex stort lägenhetskomplex där man knappt vet vem som bor på samma våning. 

Visst längre för hjälpen att komma fram men som någon skrev innan det kan ta lång tid att ta sig fram k storstan också. 

Andel tex våldtagna el misshandlade i stan mot landet? 
    Hon njuter nog gott i sin stuga 

För henne är grannarna resten av familjens hus, som står tomma förutom några veckor på sommaren och vintern. Nästa by är några km bort. 
Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?