Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?

För en ensam tjej tror jag faktiskt att det är farligare i stan, särskilt i vissa områden. 

Däremot medför det så klart vissa risker att ha långt till närmaste granne, men inte bara för tjejer, eller hur? Utan för alla. Om det sker en olycka, tar tid för ambulans osv.

En vän till min mamma, äldre man, var ofta själv i sin sommarstuga. Han hade visserligen grannar, men det låg ändå ganska isolerat. Han bodde där själv från vår till höst ända till 80-årsåldern. Vet att hans släktingar ibland var oroliga för honom, en 80-åring kan lätt halka och bli liggande. Han hade inte alltid mobilen i fickan heller. Släkt och vänner var där ibland och grannarna tittade till honom ibland, men de var ju inte där jämt.

Sen undrar jag också, var står det att hon bor helt isolerat?

Även på landet har man grannar.

En ung kvinna kan nog reda sig bättre i ett hus på landet än många äldre män kan.

Och både män och kvinnor är betydligt mer brottsutsatta i stan / i tättbebyggda områden, än på landsbygden. De flesta rån, överfall, inbrott mm, sker i större städer. För att inte tala om alla skjutningar och sprängningar.

Och vilda djur är inte farligare ute på landet än i trafiken eller i städernas ytterområden. Björn och varg finns bara i vissa områden och undviker oftast människor. Som någon skrev, oftast är det bara jägare som råkar illa ut.

Älg och vildsvin kan bli aggressiva och lever närmare människor, men då är risken som sagt lika stor på vägarna eller i villaområden.

Det låter ju som hon bor ganska avsides. Men TS, varför skulle det vara farligare för henne än för någon annan? 

Är det brott du tänker på, är det som sagt farligare i tättbebyggda områden. Och olyckor, väder och natur gör inte skillnad på kön.

Vi får anta att hon trivs med att bo så, annars skulle hon väl flytta?

Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?