Olika lön som gifta vad är anser ni?
Jag anser att man ska leva på samma standard i ett äktenskap. Dvs samma standard på mat, boende, kläder, nöjen, resor etc. Den som tjänar mer får bidra mer.
Ofta tjänar kvinnan mindre av två orsaker. Hon har ett jobb med lägre lön och hon arbetar deltid för barnens skull.
Hur gammalt är barnet? Är ni bägge överens om att din fru ska arbeta deltid?
Gör hon detta för familjens skull tycker jag du bör bidra till ett pensionssparande för henne.
Planerar ni att få fler barn? I annat fall, när planerar din fru att återgå till 100%? Eller tycker ni bägge att det är bekvämast att hon som har lägre lön jobbar deltid?
Problemet blir om ni skiljs. Då får din fru hälfen av din förmögenhet och hälften av huset, såvida ni inte har äktenskapsförord. Kommer du att känna att hon tjänat på att vara gift med dig då? Kommer hon att ha råd att lösa ut dig, knappast, det blir hon som får flytta till en lägenhet, dvs sänka sin standard. Kommer hon att tycka att hon blev lurad då som gick ner i arbetstid och nu måste gå upp igen och kanske halkat efter i löneutvecklingen?
Min far tjänade mer än min mor som var hemmafru i många år och sedan arbetade deltid i ett låglöneyrke. Men de hade gemensam ekonomi och levde ihop hela livet. Min far skötte ekonomin och min mor skötte hushållet. Men idag kan man inte räkna med livslånga äktenskap, den som arbetar deltid lever farligt.