• Xenia

Olika lön som gifta vad är anser ni?

Jag anser att man ska leva på samma standard i ett äktenskap. Dvs samma standard på mat, boende, kläder, nöjen, resor etc. Den som tjänar mer får bidra mer. 

Ofta tjänar kvinnan mindre av två orsaker. Hon har ett jobb med lägre lön och hon arbetar deltid för barnens skull.

Hur gammalt är barnet? Är ni bägge överens om att din fru ska arbeta deltid? 
    Gör hon detta för familjens skull tycker jag du bör bidra till ett pensionssparande för henne. 

Planerar ni att få fler barn? I annat fall, när planerar din fru att återgå till 100%? Eller tycker ni bägge att det är bekvämast att hon som har lägre lön jobbar deltid?

Problemet blir om ni skiljs. Då får din fru hälfen av din förmögenhet och hälften av huset, såvida ni inte har äktenskapsförord. Kommer du att känna att hon tjänat på att vara gift med dig då? Kommer hon att ha råd att lösa ut dig, knappast, det blir hon som får flytta till en lägenhet, dvs sänka sin standard. Kommer hon att tycka att hon blev lurad då som gick ner i arbetstid och nu måste gå upp igen och kanske halkat efter i löneutvecklingen?

Min far tjänade mer än min mor som var hemmafru i många år och sedan arbetade deltid i ett låglöneyrke. Men de hade gemensam ekonomi och levde ihop hela livet. Min far skötte ekonomin och min mor skötte hushållet. Men idag kan man inte räkna med livslånga äktenskap, den som arbetar deltid lever farligt.

• Xenia
    Livet2023 skrev 2023-02-17 23:08:38 följande:

Tack för alla svaren. frågeställningen kommer av att jag nog är snålare än min fru och hon mer vill handla och konsumera och inte tänker på framtiden på samma sätt Ekonomiskt.

hade inte jag skött räkningar och ekonomi så hade det inte blivit betalt i tid eller inte funnits pengar till det.

inga äktenskapsord finnes.

vilket är helt ok för mig. 

Det låter som din fru är helt beroende av dig. Hon klarar inte ens att betala räkningar i tid, hur ska hon klara sig om ni skiljs eller du faller ifrån? Åas får hon hälften av ditt hopsparade kapital och hälften av husets värde om ni skiljs.

Mtp att du både tjänar mer och är mer ekonomisk så borde du se till att skaffa ett konto för gemensamt sparande. Där båda ska godkänna att man tar ut, de pengarna ska inte gå till hushållsavgifter eller privat konsumtion. Borde du inte starta ett sparande för ert barn också, som varken hen eller någon förälder får  röra förrän hen är myndig. Som du beskriver din fru så misstänker jag annars att pengarna kommer att rulla och inget finns kvar när barnet är vuxet och behöver pengar till körkort, egen lägenhet m m. Dvs om du faller ifrån eller blir sjukpensionerad och inte kan dra in lika mycket pengar.

Mina föräldrar var sparsamma och min mor var snarare den som höll igen. Onödigt att köpa bil! (Men min far köpte en iaf.)
  • Xenia
    Anonym (Också gift) skrev 2023-02-17 22:43:00 följande:

Vi har samma upplägg som er.

---
    Jag får ut ca 28 000 och maken 45 000. 

Vi är också gifta, när vi köpte vårt hus för 10 år sen sålde vi båda våra lägenheter, jag kunde lägga in 500 000 och maken som gjorde en större vinst la in nästan 2 miljoner. Vi har inget äktenskapsförord och äger 50/50.

---

För oss funkar upplägget bra, vi ser oss som en familj där vi bidrar med vad vi kan.

Har ett kompisar med ungefär samma förutsättningar som oss som har helt skilda ekonomier. Han tjänar mest och brukar åka på semester själv med sina barn om inte hon har råd att åka med. Så har dom lagt upp det och det funkar för dom.

Jag tycker faktiskt det låter hemskt. Frun blir Askungen som får stanna hemma på semestern. I sådana fall tycker jag den som är rikast ska betala mest så hela familjen kan åka, även om man i andra fall har separat ekonomi.

Jag ser för mig hur pappan och alla barnen även går på restaurang tillsammans medan mamman får stanna hemma.
Svar på tråden Olika lön som gifta vad är anser ni?