• Livet2023

Olika lön som gifta vad är anser ni?

Vet det finns säkert 100 trådar men skulle vilja veta vad ?folk? anser. 

Jag har ungefär 40000 ut efter skatt min fru ca 12-15000 jobbar 80 % vi har ett barn. 

Jag har alltid sparat pengar och har ca 1000000 sparat min fru har inget eller ytterst lite sparat Sen innan vi träffades
    Jag hade pengarna innan vi träffades och det var mina pengar som gjorde att det fanns pengar till insats till vårt hus. 

Vi behåller idag 4000 kr vars per månad för egna nöjen. Resten går in till hushållskonto
    hur resonerar ni ?
    Bör jag med mer inkomst få mer ekonomisk frihet kunna handla mer saker som jag vill eller som gift så är allt lika. 
    Bör vi få samma ?privata? konsumtionsrätt. 
    vad anser ni som har betydligt högre lön respektive lägre lön.Samt det är så att jag gör lite mer hemma, renoverar städar allmänt fix 

Jag har mer energi än min fru. 

Olika lön
  • Svar på tråden Olika lön som gifta vad är anser ni?
  • Anonym (M)
    Livet2023 skrev 2023-02-17 20:09:20 följande:
    Olika lön som gifta vad är anser ni?

Vet det finns säkert 100 trådar men skulle vilja veta vad ?folk? anser. 

Jag har ungefär 40000 ut efter skatt min fru ca 12-15000 jobbar 80 % vi har ett barn. 

Jag har alltid sparat pengar och har ca 1000000 sparat min fru har inget eller ytterst lite sparat Sen innan vi träffades
    Jag hade pengarna innan vi träffades och det var mina pengar som gjorde att det fanns pengar till insats till vårt hus. 

Vi behåller idag 4000 kr vars per månad för egna nöjen. Resten går in till hushållskonto
    hur resonerar ni ?
    Bör jag med mer inkomst få mer ekonomisk frihet kunna handla mer saker som jag vill eller som gift så är allt lika. 
    Bör vi få samma ?privata? konsumtionsrätt. 
    vad anser ni som har betydligt högre lön respektive lägre lön.Samt det är så att jag gör lite mer hemma, renoverar städar allmänt fix 

Jag har mer energi än min fru. 

Om du vill eller behöver något får du klart handla det, tycker jag, så länge du inte äventyrar er ekonomi. 

Vad jobbar din fru med, när hon har så låg inkomst? Har ni äktenskapsförord?

• Anonym (vänster är ett skällsord)

Skillnaden mellan er beror ju inte på att du är speciellt välbetald, utan att din fru tjänar väldigt lite. dessutom jobbar hon inte heltid....

Jag antar att anledningen till att tråden startades är att du börjar känna en frustration över att du och din fru inte resonerar lika kring er privatekonomi?

Min egen livserfarenhet säger mig att detta är ett tecken på att ni nu går in i det som du senare kommer titta tillbaka på som "början på slutet" av er relation.

• Anonym (Vill med veta)

Ingen som är den med mindre inkomst som har åsikt

• Woodgrove

Jag har högre lön än min man och det är självklart att allt är våra pengar. Vill den ena ha nått så köper hen  det. vi har gemensamma barn och jag har ett sedan tidigare. 

vi har valt att leva ihop och ha familj ihop, det innebär att vi ska leva med samma ekonomiska förutsättningar. allt annat är ogint och egoistiskt. 

In 900 years of time and space, I?ve never met anyone who wasn?t important
  • Xenia

Jag anser att man ska leva på samma standard i ett äktenskap. Dvs samma standard på mat, boende, kläder, nöjen, resor etc. Den som tjänar mer får bidra mer. 

Ofta tjänar kvinnan mindre av två orsaker. Hon har ett jobb med lägre lön och hon arbetar deltid för barnens skull.

Hur gammalt är barnet? Är ni bägge överens om att din fru ska arbeta deltid? 
    Gör hon detta för familjens skull tycker jag du bör bidra till ett pensionssparande för henne. 

Planerar ni att få fler barn? I annat fall, när planerar din fru att återgå till 100%? Eller tycker ni bägge att det är bekvämast att hon som har lägre lön jobbar deltid?

Problemet blir om ni skiljs. Då får din fru hälfen av din förmögenhet och hälften av huset, såvida ni inte har äktenskapsförord. Kommer du att känna att hon tjänat på att vara gift med dig då? Kommer hon att ha råd att lösa ut dig, knappast, det blir hon som får flytta till en lägenhet, dvs sänka sin standard. Kommer hon att tycka att hon blev lurad då som gick ner i arbetstid och nu måste gå upp igen och kanske halkat efter i löneutvecklingen?

Min far tjänade mer än min mor som var hemmafru i många år och sedan arbetade deltid i ett låglöneyrke. Men de hade gemensam ekonomi och levde ihop hela livet. Min far skötte ekonomin och min mor skötte hushållet. Men idag kan man inte räkna med livslånga äktenskap, den som arbetar deltid lever farligt.

• Anonym (Också gift)

Vi har samma upplägg som er.

Vi har 1 barn tillsammans, maken 2 sen tidigare och jag ett.

Jag arbetar 90% och hämtar oftast på förskolan då jag slutar tidigare och maken lämnar då han börjar senare. Vi bestämde att jag skulle gå ner lite i tid just för att korta dagarna lite, och eftersom jag tjänar mindre än maken så förlorar vi mindre på att jag gör det.

Jag får ut ca 28 000 och maken 45 000. 

Vi är också gifta, när vi köpte vårt hus för 10 år sen sålde vi båda våra lägenheter, jag kunde lägga in 500 000 och maken som gjorde en större vinst la in nästan 2 miljoner. Vi har inget äktenskapsförord och äger 50/50.

Vi sparar 7000 var, pengar som dels går till pension och pengar att ha som buffert, resor mm.

Sen sätter maken in 15 000 på ett gemensamt konto för räkningar och jag sätter in 5000. Resten har vi kvar på våra egna konton, han har mer kvar på sitt men betalar oftare när vi gör olika saker. Vi räknar inte kronor och ören utan resonerar att allt är vårt tillsammans. 

Vi bidrar gemensamt till alla 4 barnen oavsett vems de är. Jag kan köpa kläder till mina bonusbarn och han till mitt, ingen skillnad i tänket där.

Vi bråkar aldrig om pengar, vill han köpa något dyrare checkar han med mig om det är ok och vise versa.

I hemmet gör jag betydligt mer än vad han gör, för oss är det tvärtom, jag har mer energi och är mer för att fixa och greja än vad han är. Men om vi renoverar etc så gör oftast han mer än mig då han kan mer, jag roddar oftast med barnen då, svårt om båda går in helt för att fixa när vi har ett mindre barn.

För oss funkar upplägget bra, vi ser oss som en familj där vi bidrar med vad vi kan.

Har ett kompisar med ungefär samma förutsättningar som oss som har helt skilda ekonomier. Han tjänar mest och brukar åka på semester själv med sina barn om inte hon har råd att åka med. Så har dom lagt upp det och det funkar för dom.

• Livet2023

Tack för alla svaren. frågeställningen kommer av att jag nog är snålare än min fru och hon mer vill handla och konsumera och inte tänker på framtiden på samma sätt Ekonomiskt.

hade inte jag skött räkningar och ekonomi så hade det inte blivit betalt i tid eller inte funnits pengar till det.

inga äktenskapsord finnes.

vilket är helt ok för mig. 

• Embla twopointoh
    Livet2023 skrev 2023-02-17 23:08:38 följande:

Tack för alla svaren. frågeställningen kommer av att jag nog är snålare än min fru och hon mer vill handla och konsumera och inte tänker på framtiden på samma sätt Ekonomiskt.

hade inte jag skött räkningar och ekonomi så hade det inte blivit betalt i tid eller inte funnits pengar till det.

Då är väl problemet att ni har olika inställning till ekonomin, inte att den ena tjänar betydligt mer än den andre. Jag tycker inte att den som tjänar mest ska ha mest att säga till om när man har gemensam ekonomi. Som alltid när man har meningsskiljaktigheter får man försöka diskutera saken och kompromissa, så att man kommer fram till en lösning där båda är nöjda.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Livet2023 skrev 2023-02-17 23:08:38 följande:

Du har alltså knegat och sparat genom hela livet, fått ihop en rejäl klumpsumma pengar som, när du träffar din din fru, tillåter er att tillsammans köpa ett hus.

Nu fortsätter du att ösa in pengar i familjen och din fru hittar ständigt på nya sätt att spendera, samtidigt som hon själv jobbar deltid i ett låglöneyrke...

Du säger själv samtidigt att det är du som grejar mest hemma, renoverar och bygger...

Ledsen att behöva säga det, men du är inte en jämlike i din frus ögon, hon ser dig mer som en vaktmästare och finansiär som gör det möjligt för henne att leva det liv hon vill.
  • Tow2Mater

Hon verkar utnyttja dig.

Vad gör hon på den extra 20% av tiden hon inte jobbar?

Svar på tråden Olika lön som gifta vad är anser ni?