Inlägg från: Anonym (Simon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Simon)

Bara en vanlig kvinna - tack!

Jag har läst en hel del inlägg i diverse forum, och även artiklkar skrivna av diverse kvinnliga krönikörer, där kvinnor uttrycker frustration och besvikelse över att män inte anstränger sig lika mycket som dom gör vad gäller dejtande och att attrahera. Nu kan inte tala för alla män men här kommer i alla fall min syn på det hela.

Jag vill bara ha en vanlig vardaglig kvinna. Jag vill inte ha någon där det tydligt framgår att dom suttit någon timma på en hårsalong, spenderat timmar i att lägga makeup, köpt nya kläder och fixat till sig till oigenkännelighet. Det skriker fake så lång väg. Och de bimbos och influencers som de kvinnor tar intryck av existerar över huvudtaget inte i mitt synfält. Så för mig ter det här sig bara konstgjort och märkligt. Vad vill jag ha då?

Jo en vardaglig kvinna.
    - En kvinna som är ren och hel och fräsh (nydushad räcker).
    - En kvinna som ser ut som hon gör en vanlig torsdag i februari när hon är på väg till jobbet, eller kommer hem från jobbet. För det är ändå den sanna versionen av henne 
    - En kvinna som är lite glad och artigt intresserad av mig
    - En kvinna som också gärna delar med sig av sig själv (tankar, fritidsintressen osv) på mina frågor.
    - En kvinna som inte passivt sitter och väntar på att jag skall "prestera framför henne".
    - En kvinna som inte bara sitter och bedömer mig
    - En kvinna upprigtigt intresserar sig för mig som för vilken annan människa som helst (varken mer eller mindre).
    - En kvinna som inte tänker att "nu har jag spenderat tid och pengar på att se perfekt ut...nu är det din tur att ta det här vidare". 
    - En kvinna som gärna är tolerant, flexibel och kan tänka sig att anpassa sig till vad jag vill eller inte vill. (Precis som jag tvärtom)
    - En kvinna som inte har grävt ner dig djupt i en snäv politisk inriktning (oavsett position på skalan) utan gärna reflekterar och tar till sig andras perspektiv. 
    - En kvinna som kan erkänna att nya perspektiv och infallsvinklar kan ibland få henne att tänka om och byta åsikt (samma gäller mig).
    - En kvinna som inte opererar sig efter sjuka skönhetsideal utan är trygg i hur hon är skapad.
    - Stora fasta bröst, och rakad mellan benen, är alltid en bonus

Som sagt...var som du är. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-18 22:49
    Men jösses vilket liv det blev här då. Jag är förvånad och helt oförberedd på anstormningen och hur allt lyckas snedtolkas. Jag har läst de flesta kommentarerna och förvånas över hur många här lyckas läsa in åsikter som jag inte sagt samt tolkningar om min privata relationsstatus som inte heller stämmer.

Syftet med tråden var helt enkelt bara att berätta att jag vill ha en enkel, vardaglig kvinna och inte någon som försöker efterlikna någon sjuk idealbild. Jag vill ha en kvinna som möter mig med öppet sinne på samma sett som jag möte henne med öppet (och nyfiket) sinne. Inga konstigheter.

Så till den sista raden i min TS som tydligen är den största orsaken till raseriet här. Det jag nämnder där är inget krav. Inget av det jag listar är överhuvudtaget ett krav. Det är önskemål. Den sista raden kommer alltså sist. Och bara är en bonus...inte ens ett önskemål alltså. Tänk så här istället. Låt oss ta en jämförelse som kommer upp som ett exempel. Tänk på alla dessa kukstorlekstrådar som översvämmar forumet. Hur ofta ser vi inte kvinnor som räknar upp andra kriterier som kommer långt högre upp än storleken på kuken? För att sen avsluta med "att stor kuk bara är en bonus". "Det kan vara trevligt". "Men det är väldigt mycket annat som är långt mycket viktigare"....osv

• Svar på tråden Bara en vanlig kvinna - tack!
  • Anonym (Simon)
    Anonym (Lycka till) skrev 2023-02-16 10:33:57 följande:

Stora fasta bröst och rakad? Skämtar du nu? 
    Hur ofta är stora bröst fasta om de är naturliga? 
    Rakad men "var som du är" 

Allt innan sista meningen var bra men sen....inte så bra. 

Varför hänga upp sig på just den? Den kom ju längst ned av en anledning. Inte överst och först. Det är mycket annat som är viktigt (viktigare). Det där är ju bara en bonus som jag skrev. Inget annat. 
  • Anonym (Simon)

Istället för att svara var och en så sammanfattar jag min reaktion i en uppdatering av min TS.

• Anonym (Simon)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-20 22:37:44 följande:
    Exalt detta!

Till TS: Vad är det du vill fråga om eller diskutera? Tycker du att det är ovanligt att kvinnor är glada, trevliga, intresserade och anstränger sig för att få till ett trevligt samtal? Är de flesta kvinnor du träffar otrevliga, ointresserade av dig och babblar på om politiskt resonemang som du finner extremt? Och samtidigt ser de opererade och översminkade ut? Varför dejtar du såna utseendefixerade och otrevliga tjejer? Varför inte vardagliga tjejer med alldagligt utseende?
    Jag skall erkänna att jag har insett att jag borde ha tydligare deklarerat syftet med tråden med tanke på reaktionerna och kommentarerna här. Nu är ju det här ett diskukssionsforum så man kan väl för all del utgå ifrån att en TS syftar till att inleda en diskussion. Och där bör då i såfall finnas en tydlig frågeställning, ett påstående och inramning för att diskutera runt. En uppmaning till samtal. Det hade inte jag. Och det var heller inte mitt syfte. Även om tråden har formligen skenat iväg.

Vad ville jag då? Ja...som jag skrev inledningsvis i min TS så är det här bara en reaktion från mig. En reaktion på ett antal artiklar, ett antal trådar här osv, på vissa (många?) kvinnors syn på män och deras förväntan på hur mannen skall prestera inför dom som motvikt till deras ansträngningar i att se "perfekta ut". Och vidare uppfattningen jag fått från dessa texter om att kvinnan uppfattar sig ha rätt att kritiskt bedöma mannens försök och ansträngningar. Tänk bilden: "armarna i kors". Alltså...det är den uppfattning jag har fått. Jag påstår inte att alla delar samma uppfattning. 

Nu dejtar inte jag. Det var väldigt länge sedan jag gjorde det. Jag skall strax återkomma till det. Men om jag gjorde det så skulle jag vara enormt nyfiken på henne jag dejtade. Jag skulle vilja veta mycket om henne, och jag skulle vilja att hon var lika nyfiken på mig. Jag skulle vilja ha en balans. Inte att dejten handlar om att jag skall betala tillbaka till henne för hennes ansträngingar inför dejten (fixa till sig). Det är den bilden jag får mer och mer. Jag vill bara att hon skall vara hel och ren. Och trevlig och nyfiken.

Varför dejtar jag inte då? Jo helt enkelt därför att jag är gift sedan väldigt länge. Någon frågade hur gammal jag är. Lite oklar vilken betydelse det här i det här men visst....jag är närmare 60 än jag är 20. Mycket närmare 60 faktiskt. 
    Så varför startar jag en tråd om det här fenomenet när jag ändå inte själv är "drabbad" av det som jag skriver om? Ja...det finns en massa saker som jag kan reagera på som iof inte drabbar mig direkt. Ibland ger jag uttryck för det. Ibland inte. Här valde jag att ge uttryck för det.
  • Anonym (Simon)
    Anonym (de flesta blir i hop med "vanliga" personer) skrev 2023-02-21 14:25:44 följande:

Vad anser din fru om din lista TS?
    Uppfyller hon det mesta på din lista?
    Hoppas det för hennes skull.

Ja...faktiskt
  • Anonym (Simon)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-21 14:30:53 följande:

För att reda upp detta lite så har jag gjort en liten sammanfattning (TS påpeka gärna om det förekommer felaktig information!).

Resumé: 60-årig gubbe, gift sen många år, tycker att kvinnor ska sminka sig mindre, vara naturliga och ha grått hår. Kvinnor ska inte göra skönhetsoperationer utan vara som de är. De får gärna ha stora och fasta bröst naturligt när de är 60 år. Men detta är inget krav utan bara nåt han vill berätta om. För nån annan än sin fru. Av nån anledning.

Kvinnor bör också vara glada och trevliga och nyfikna på honom. Rent hypotetiskt alltså. Han är ju gift. Kvinnor bör lyssna på män och vara beredda att ändra uppfattning (Ja, han skriver att han själv är beredd att göra samma sak. I jämlikhetens namn.) och inte ha nån bestämd uppfattning i nån fråga eller några uttalade starka åsikter, utan vara formbar. Ja, inte för att det spelar honom nån roll, han är ju gift som sagt.

På en dejt där man lär känna varandra, i hopp om att hitta en livspartner, och berättar om sig själv och sina fritidsintressen, så är en helrakad snippa bara en bonus och inget krav. Kanske ökar det chansen till en andra dejt, vem vet. Rent hypotetiskt alltså. TS är ju gift.

Så, nu vet alla på Familjeliv hur en anonym, 60-årig gift gubbe tycker att kvinnor ska bete sig och se ut när de dejtar. Och anledningen till att TS delar med sig av detta är att det är så många översminkade, omopererade, gifta 60-åriga kvinnor, vars förebilder är influensers, som skriver på Familjeliv om hur män ska prestera på dejter och hur deras snoppar bör se ut på första dejten. Han ville helt enkelt dela med sig av sin reaktion på detta mycket vanliga fenomen.

Var detta en bra sammanfattning, TS? 

Jag känner att jag måste ge dig en eloge för att du lägger ner engagemang att summera din uppfattning. Till nytta och stöd för så många här. 

Så till dina punkter
    Jag är inte 60 år. Inte runt 60 heller. Jag skrev att jag är närmare 60 än 20. T.o.m mycket närmare. Det betyder inte att jag är i 60-års åldern. Nog om det.

Jag tycker om nyfikna och öppensinninga människor generellt. Såväl kvinnor som män. Jag trivs bäst i sällskap med den typen av människor. Man får hemskt gärna ha en bestämd uppfattning om en massa saker. Men jag tycker att det är synd och t.o.m begränsande om man inte förmår sig att reflektera av andra perspektiv och infallsvinklar. Jag tycker vidare att det är synd om man inte någon gång ibland kan vara stå pass "stor" att man åtminståne för sig själv kan erkänna att...ja...jag kankse bör tänka om lite här. Jag försöker leva så i alla fall. Så du har rätt till en viss del här. Jag är alltid beredd att ändra min uppfattning om och när jag i en diskussion inser att det hon (eller han) säger faktiskt låter rätt vettigt. Jag tycker att det är uppfriskande och inte det minsta nedvärderande eller genant. 

Så till nåt som har föreslagits här ett antal gånger. Ja...min kvinna är en hel del gråa "stänk" i sitt hår och jag tycker att hon är väldigt vacker i sin naturliga hårfärg. Jag tycker att det är värdigt och visar på att hon har kommit en bit i sitt liv. Kvinnor får ha vilken färg dom vill egentligen. Men visst har jag självklart preferenser som alla andra. Jag tycker inte att det är snyggt med hår som färgas blått, lila eller grönt för att ta ett exempel. Du och alla ni här får göra vad ni vill med era hår. 
    För att ge dig ännu ett exempel på mina personliga preferenser så uppskattar jag heller inte stora framträdande tatueringar och piercingar. 

Dock.....jag kan ändå ha stor behållning av ett intressant och spännande samtal med en piercad, tatuerad, blåhårig kvinna. Om hon möter mig med öppet sinne och nyfikenhet och genuint intresse i vad jag tänker och tror. Precis som jag kommer att möta henne. 
  • Anonym (Simon)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-22 14:11:35 följande:

TS kan du ge exempel på nån känd kvinna i 50-årsåldern som du tycker är attraktiv på ett naturligt, vanligt och vardagligt sätt? 

Min fru
  • Anonym (Simon)
    Anonym (All eyes on me) skrev 2023-02-22 16:13:27 följande:

Ännu en man som berättar för kvinnor hur kvinnor ska vara. Trots att ingen har frågat. Ännu en man som berättar vad han gillar. Trots att ingen har frågat. Ännu en man som berättar för kvinnor om sina preferenser. Offentligt för alla. Trots att ingen någonsin har frågat TS något om det.

Pay attention, girls!

Vad TS gillar antecknas av intresseklubben. Nu är det på nätet dessutom, offentligt och för alltid. Efter din bortgång TS står det fortfarande här hur du tycker kvinnor ska vara, hur de ska vara, vad du tycker att de borde göra.

Som vanligt har mannen som skriker ut maniskt vad han gillar, trots att ingen har frågat, själv inga frågor om kvinnornas i fråga preferenser eller någon reflektion kring vad han själv har att erbjuda den kvinna som han skriker ut att han vill ha till folk som aldrig frågat honom om vad han gillar eller inte.

Tack för att du skriver och delar med dig av dina tankar.

De flesta trådarna startas nog här utan uppmaning från andra (utan att andra frågar) så därom är jag knappas unik. Det är ju ett öppet diskussionsforum (låt vara med en del regler som nog väldigt få läser) och då står det väl oss alla fritt att starta vilken tråd som helst så länge den inte strider mot forumets regler. Sen är det upp till läsarna att välja om man engagerar sig eller inte. Du har valt ser jag. 

Kvinnor får ha vilka kroppsformer som helst egentligen. Det är mera deras personlighet som tilltalar mig. Det är där jag börjar, fortsätter och slutar. Ett par glittrande ögon och en god samtalspartner slår allt. Då spelar det ingen roll om hon är gråhårig eller ej. Brösten spelar heller ingen roll (faktiskt). 

Men är hon sur, tvär, oartig och otrevlig så spelar det inte heller någon roll hur välsvarvad hennes kropp än är. Eller hur många timmar hon spenderat i salongen eller pengar i modeaffären. Ta dig själv som ett exempel. Nu känner ju inte jag dig men bara på basen av hur du framställer dig här så hade inte spelat någon roll hur stora och fasta bröst du har. Jag hade ändå kännt avsmak. Bara pga av din personlighet. 

Så jag tycker att den här diskussionen som utvecklas här (med din hjälp) är intressant och nyttig för oss alla. Utseendet är inte allt. Långt i från allt. Personligheten är så mycket viktigare.

Bra bidrag från dig - tack!
  • Anonym (Simon)
    Aurora Borrealis skrev 2023-02-23 10:04:34 följande:
    Ok. Nu ska jag gå och starta en tråd med vad jag gillar, hur män ska se ut i ansiktena och kropparna och berätta hur de ska vara enligt mig! So long!
    Gärna det. Använd samma nick som du har här så att jag kan koppla tråden till dig. Skall bli intressant
  • Anonym (Simon)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-24 08:59:12 följande:
    Är Marie i realityserien "Mandelmanns gård" en attraktiv kvinna enligt dig? (Om du vore singel alltså. Hypotetiskt. Vi vet att du gillar din fru bäst så snälla bortse från det och försök var objektiv.)
    Jag tittar inte på den serien och jag känner ju inte henne över huvudtaget. Så därmed har jag ingen uppfattning om hennes personlighet. 
Svar på tråden Bara en vanlig kvinna - tack!