Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Orka med en trea?

Anonym (Mia) skrev 2023-02-15 18:05:06 följande:

Man ångrar inte ett barn men man kan ångra Abort resten av livet .

Jo, man kan ångra barn. Det är tabu att erkänna, men man kan ångra både barn och aborter.

Att antyda att ett barn alltid skulle vara välkommet och abort ett misstag, är okunnigt.

Vi ångrar absolut inte våra barn, men en trea hade känts för mycket. Vi har haft mer eller mindre fullt upp med de barn vi har. Hade jag blivit gravid av misstag, är jag inte säker på att jag hade behållit. Så jag kan absolut förstå TS funderingar.

TS, ni får väga för och emot. Jag håller med ovanstående om att man bör fokusera på den familj man redan har, i ert fall relationen och de befintliga barnen. Men jag förstår att abort inte är ett lätt beslut.

Anonym (Go for it) skrev 2023-02-15 19:29:10 följande:

Är du redan gravid ska du givetvis behålla barnet. Allt annat är vansinne och du skulle ångra dig. 

Varför är det självklart? Det beror väl på hur livssituationen ser ut, samt om man vill ha fler barn eller inte.

Det är inte alls säkert att man ångrar sig om man redan har de barn man vill ha. 

Skulle du skriva samma sak till en gravid 15-åring? En 35-årig sliten flerbarnsmamma kan ha lika starka skäl att avbryta en oönskad graviditet, eller åtminstone fundera.

Eller är du emot abort helt och hållet? Skriv det i så fall.
    Anonym (Go for it) skrev 2023-02-15 22:32:53 följande:
    Ja, jag tycker inte att man ska mörda barn (speciellt inte sina egna), men av ditt svar att döma anser tydligen du det. Jag skulle aldrig genomgå abort. Möjligen med undantag av våldtäkt. 
    Ja, men nu gäller inte detta dig, utan TS.

Jag tycker att var och en ska få bestämma själv om de vill avbryta en graviditet eller ej. Sen kan du kalla det vad du vill.

Men jag förstår inte. Om du eventuellt skulle göra abort efter våldtäkt, är väl du också en mördare? Om du nu anser att abort är mord, blir det ju inte mindre mord för att barnet kom till genom våldtäkt. 
    Anonym (Go for it) skrev 2023-02-15 22:46:57 följande:
    Ja, det stämmer. Då blir det mindre mord. Så tycker jag. 
    Så om TS - hypotetiskt - blir våldtagen av sin man, är det inte mord om hon gör abort, men annars är det mord?

Jag förstår inte riktigt logiken, men du får naturligtvis tycka vad du vill. Ingen kommer heller att tvinga dig eller någon annan till abort, hoppas jag. Men nu gäller det ju TS. Bara hon kan veta vad som är det rätta för henne.

Det kan vara stor skillnad att få ett barn till, även om man redan har flera barn och vanan inne. Det är liksom inte mängdrabatt på barn. Varje barn är en unik individ och vissa barn är mer krävande än andra.

Jag vet familjer som i efterhand har ångrat ett tredje eller fjärde barn. Sjävklart ångrar de inte barmen i sig, men hade de vetat hur det skulle bli, hade de valt annorlunda.

Jag önskar att det slutade spridas myter om att man alltid ångrar en abort men aldrig ett barn. Så är det inte, och det hjälper inte TS ett dugg att få sådana kommentarer. Det är lika illa som om någon hade skrivit att TS självklart borde göra abort. Inget är sjävklart, det var ju därför TS startade tråden.

TS, lycka till vad ni än beslutar er för! 

Tillägg: Det är vanligare att ångra barn än vad många tror. De flesta ångrar naturligtvis inte sina barn, men det förekommer. Men det är inget det pratas öppet om, eftersom det är så tabu. Det är mycket mindre tabu att ångra en abort.

Tänk på det, ni som skriver. Verkligheten är inte alltid som den verkar eller som ni önskar att den vore.

Vi ångrar absolut inte våra barn, men en trea var aldrig aktuellt. Vissa vill inte ha barn alls eller bara ett barn. Andra orkar och vill ha många barn. Vi är alla olika med olika förutsättningar.

Anonym (Mia) skrev 2023-02-22 19:30:55 följande:
    De flesta här verkar tycka att abort är
    det bästa.Hm?
    Var läser du in det?

De flesta verkar snarare väga för och emot.
Svar på tråden Orka med en trea?