• Anonym (Trea?)

Orka med en trea?

Så våra två barn börjar kännas stora, 4 och 7 år. Vi tycker det är skönt och roligt att de börjar bli större och mer självständiga, både jag och min man föredrar det nu före späd/småbarnstiden. Ser framför oss mer egen och partid, åka iväg och verkligen göra saker med barnen osv. Nu har jag blivit oplanerat gravid och allt ställs på ända. Ska vi ha en trea ändå, som det en gång i tiden fanns funderingar på? Jag tycker inte om att vara gravid, vi tycker det är mer jobb än det är kul fram till barnet är typ 3 år. Vår relation har tagit massor med stryk när vi fått barn och jag är inte säker på om den skulle klara av en trea. Samtidigt kan jag knappt tänka tanken på att göra abort?

Hjälp!

• Svar på tråden Orka med en trea?
  • Anonym (fundera)
    Anonym (Trea?) skrev 2023-02-15 17:14:32 följande:
    Orka med en trea?

Så våra två barn börjar kännas stora, 4 och 7 år. Vi tycker det är skönt och roligt att de börjar bli större och mer självständiga, både jag och min man föredrar det nu före späd/småbarnstiden. Ser framför oss mer egen och partid, åka iväg och verkligen göra saker med barnen osv. Nu har jag blivit oplanerat gravid och allt ställs på ända. Ska vi ha en trea ändå, som det en gång i tiden fanns funderingar på? Jag tycker inte om att vara gravid, vi tycker det är mer jobb än det är kul fram till barnet är typ 3 år. Vår relation har tagit massor med stryk när vi fått barn och jag är inte säker på om den skulle klara av en trea. Samtidigt kan jag knappt tänka tanken på att göra abort?

Hjälp!

Du behöver tala med någon, hör med din bm och byt om du känner att personen är 'partisk' åt det ena eller det andra hållet. Du ska få stöd i att själv komma fram till ett beslut och inte övertalas åt nåt håll. 

Min personliga åsikt är att man först och främst behöver ta hand om de barn och de relationer som redan finns. Men samtidigt förstår jag att abort inte är lätt, jag har själv gjort en och det var rätt beslut för mig även om jag egentligen ville ha ett barn till. 

De är nu ca 14 å sen och det känns fortfarande som rätt beslut även om jag aldrig fick några fler barn. 

För- och nackdelar för er?

Får ni plats i ert nuvarande boende? Funkar bilen/bilarna ni har nu? Kommer era barn att kunna fortsätta med sina aktiviteter om de ha några? Får ni ihop logistiken med ett barn till? Ska ni dela på föräldraledigheten? 

Kan ni gå i gemensam terapi för att få klarhet i exakt varför ert förhållande tagit så pass mycket stryk? Om ni inte redan vet det, isf vad kan ni ändra och göra annorlunda om ni behåller? 

• Anonym (Trea?)
    Anonym (fundera) skrev 2023-02-15 17:41:26 följande:

Du behöver tala med någon, hör med din bm och byt om du känner att personen är 'partisk' åt det ena eller det andra hållet. Du ska få stöd i att själv komma fram till ett beslut och inte övertalas åt nåt håll. 

Min personliga åsikt är att man först och främst behöver ta hand om de barn och de relationer som redan finns. Men samtidigt förstår jag att abort inte är lätt, jag har själv gjort en och det var rätt beslut för mig även om jag egentligen ville ha ett barn till. 

De är nu ca 14 å sen och det känns fortfarande som rätt beslut även om jag aldrig fick några fler barn. 

För- och nackdelar för er?

Får ni plats i ert nuvarande boende? Funkar bilen/bilarna ni har nu? Kommer era barn att kunna fortsätta med sina aktiviteter om de ha några? Får ni ihop logistiken med ett barn till? Ska ni dela på föräldraledigheten? 

Kan ni gå i gemensam terapi för att få klarhet i exakt varför ert förhållande tagit så pass mycket stryk? Om ni inte redan vet det, isf vad kan ni ändra och göra annorlunda om ni behåller? 

Tack för svaret! Tror du har rätt i att jag/vi bör prata med en professionell för att reda ut alla tankar och känslor i detta. 

Praktiskt funkar det ok tror jag, vi får plats hemma. Borde funka ett tag iaf bilmässigt. För barnen skull det funka praktiskt, tror det skulle vara skönt för dem med ett lägre tempo om dagarna som en föräldraledighet skulle innebära (inget fritids och korta dagar på fsk). Aktiviteter skulle också funka. Logistiken skulle funka, men vi skulle få dra ner på egentid. Föräldraledigheten räknar jag med att vi skulle dela. 

Förhållandet har väl till stor del tagit stryk pga sömnbrist och därmed bristande energi och kommunikation. När dagarna är så fulla som de blir med ett spädbarn har vi missat kommunikation och att snälltolka varandra. Har också tagit flera år för sexlivet att återhämta sig någorlunda. Samtidigt känner jag att barnen är äldre, vi har hittat våra roller som föräldrar och blivit stabila där på ett helt annat sätt än när vi fick barn sist. Men känner inte att jag kan bortse från risken att vår relation inte skulle få den omvårdnad den behöver..

• Anonym (Mia)

Man ångrar inte ett barn men man kan ångra Abort resten av livet .

• Anonym (fundera)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-15 18:05:06 följande:

Jo, man kan visst ångra ett barn. Det är bara det att det råder ett stort tabu kring det så knappt någon vågar säga nåt. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-15 18:05:06 följande:

Jo, man kan ångra barn. Det är tabu att erkänna, men man kan ångra både barn och aborter.

Att antyda att ett barn alltid skulle vara välkommet och abort ett misstag, är okunnigt.

Vi ångrar absolut inte våra barn, men en trea hade känts för mycket. Vi har haft mer eller mindre fullt upp med de barn vi har. Hade jag blivit gravid av misstag, är jag inte säker på att jag hade behållit. Så jag kan absolut förstå TS funderingar.

TS, ni får väga för och emot. Jag håller med ovanstående om att man bör fokusera på den familj man redan har, i ert fall relationen och de befintliga barnen. Men jag förstår att abort inte är ett lätt beslut.

• Anonym (fundera)
    Anonym (Trea?) skrev 2023-02-15 18:03:22 följande:

Tack för svaret! Tror du har rätt i att jag/vi bör prata med en professionell för att reda ut alla tankar och känslor i detta. 

Praktiskt funkar det ok tror jag, vi får plats hemma. Borde funka ett tag iaf bilmässigt. För barnen skull det funka praktiskt, tror det skulle vara skönt för dem med ett lägre tempo om dagarna som en föräldraledighet skulle innebära (inget fritids och korta dagar på fsk). Aktiviteter skulle också funka. Logistiken skulle funka, men vi skulle få dra ner på egentid. Föräldraledigheten räknar jag med att vi skulle dela. 

Förhållandet har väl till stor del tagit stryk pga sömnbrist och därmed bristande energi och kommunikation. När dagarna är så fulla som de blir med ett spädbarn har vi missat kommunikation och att snälltolka varandra. Har också tagit flera år för sexlivet att återhämta sig någorlunda. Samtidigt känner jag att barnen är äldre, vi har hittat våra roller som föräldrar och blivit stabila där på ett helt annat sätt än när vi fick barn sist. Men känner inte att jag kan bortse från risken att vår relation inte skulle få den omvårdnad den behöver..

Ok, viktigt är att ni talar om hur ni vill ha det om ni behåller, är han beredd att ta halva föräldraledigheten? 

Kan ni redan nu bestämma er för att när bebisen är x antal månader så skaffar ni barnvakt (vilket också kan försvåras med en trea om ni inte har någon släkting som kan) en gång i månaden och bara är vuxna med varandra. Gå på dejt helt enkelt. Innan de månaderna kan ni försöka få barnvakt kortare tid så att ni hinner göra något litet ihop som funka mellan amningarna om du vill amma. 

Sömnen kan man med ett barn till viss del ta igen dagtid, även i viss mån med två barn om de är tätt och ettan fortfarande sover middag. Kan ni komma överens om och hålla, att ni dela på helgerna iaf ang att få sova ostört? Tom sova i annat rum om det är nödvändigt? Kan den av er som jobbar flexa ibland eller ändra lite på arbetstiden så att man kan stötta så att ni åtminstone får några timmars ostörd sömn? 

Saker att ta med i beräkningen är ju också risken att det tredje barnet blir ett barn med större behov än de andra två vilket kan göra att ni behöver lägga mer tid på trean och det kan bli jättejobbigt. (Jag jobbar på en särskola och ser hur jobbigt det kan bli för övriga barn i familjen när ett barn med särskilda behov föds). Inte sällan börjar de ta ett stort ansvar för sitt nya lilla syskon, även om de själva är små. 

• Anonym (Go for it)

Är du redan gravid ska du givetvis behålla barnet. Allt annat är vansinne och du skulle ångra dig. 

• Anonym (Theresa)

Man kan ångra både barn och aborter. Allt annat vore naivt att tro eller säga. 
    Med allt som TS räknar upp finns en del saker som man vet att man kommer att få hantera, som att de stora barnen är självgående (hyfsat) och att en bebis skulle kunna påverka så att tempot för alla dras ner och det blir lugnare. Kortare dagar på skola och förskola. Men det kan också göra att man får backa några steg om man får ett "inte så samarbetsvilligt" litet barn och får avstå från sånt som man kanske kunnat göra med två äldre som också är nära i ålder. Som resor, skidresor, vissa aktiviteter osv. Man kan tappa vänner med barn som också njuter av att de blivit äldre och inte alls är sugna på att hänga kring en bebis igen och ta den hänsyn som krävs. 
    Plus mindre tid för relationen, sämre sömn,  mer"logistik", ny återhämtningsfas vad gäller sex och ekonomi. Ni får väga för och emot helt enkelt.
    Skulle ni palla om det visade sig vara tvillingar? Barn med särskilda behov?
    Just de senare aspekterna gav mig panik när vi sent omsider kom på att vi ville ha en sladdis. Tänk om det blev två? Hur påverkar det äldre barn om lillasyskonet dyker upp många år senare och tar extra mycket tid och resurser. Svåra frågor. Håller med om att det kan vara bra att prata med någon. 

Anonym (Go for it) skrev 2023-02-15 19:29:10 följande:

Är du redan gravid ska du givetvis behålla barnet. Allt annat är vansinne och du skulle ångra dig. 

Varför är det självklart? Det beror väl på hur livssituationen ser ut, samt om man vill ha fler barn eller inte.

Det är inte alls säkert att man ångrar sig om man redan har de barn man vill ha. 

Skulle du skriva samma sak till en gravid 15-åring? En 35-årig sliten flerbarnsmamma kan ha lika starka skäl att avbryta en oönskad graviditet, eller åtminstone fundera.

Eller är du emot abort helt och hållet? Skriv det i så fall.
Svar på tråden Orka med en trea?