Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Anställa en vän? Bra/dåligt?

Om jag varit din chef hade jag värdesatt om du var ärlig från början och sagt att det finns sökanden som du känner privat. Om du vet att någon eller några av dina vänner har sökt tjänsten skulle jag helt hålla mig borta från urvalet av kandidater, på så sätt behöver du inte känna dig "tvungen" att låta en vän gå vidare om det är så att du - rent objektivt - faktiskt tycker att det finns bättre kandidater till tjänsten. Om de går vidare på "rätt grunder" kan det ändock bli liv i organisationen att de fick gräddfil på grund av sin relation till dig. Jag tycker i så fall det är bättre att du påtalar för din/a chef/er vad du anser att kandidaten ska ha för utbildning. erfarenhet osv så får de göra urvalet vilka som går vidare till intervju. När det sen är dags för intervjuer kan det dock vara en fördel att du är med eftersom personkemi är viktigt om man ska arbeta tight ihop med någon. Om man då intervjuar en vän till dig kan du säga att du inte vill vara med på den intervjun så att du inte anses påverka anställande chef i att anställa eller inte anställa just din vän. Jobbar själv i offentlig verksamhet och om du gör detsamma finns de ytterligare anledningar att hålla sig borta från allt som kan klassas som jäv på grund av risken för överklagande och allmänhetens/medias eventuella granskning av tjänstetillsättningar (ju högre position desto större risk för granskning). Även om man arbetar i privat sektor så tycker jag att man rent etiskt ska göra detsamma.

Av erfarenhet vill jag instämma med föregående i att det kan vara riskabelt att bli kollega med sin vän. Jag har flera vänner jag älskar att umgås med privat men som jag aldrig skulle vilja ha som kollegor och vice versa. Jag var med och anställde en gammal studiekompis till mig en gång, vi samarbetade mycket i skolan och kom överrens så jag framförde min bild av henne till anställande chef, som sedermera anställde henne. Visade sig att hon inte alls var rätt person för jobbet och det slutade med att jag störde mig på henne så mycket att vi även tappade kontakten som privata vänner.

Svar på tråden Anställa en vän? Bra/dåligt?