• Persan

Anställa en vän? Bra/dåligt?

På mitt jobb jobbar vi 2 och 2, min nuvarande kollega ska sluta, och jag har fått möjlighet att vara med under ny rekryterings processen och bestämma. 

Har några kompisar som är sugen på jobbet, och det är lite upp till mig att bestämma. Utan att gå in för mycket på vad jag jobbar med, så jobbar man väldigt tight ihop med sin kollega, dagligen. 

På ett sätt har det varit skönt hitils att inte ha kollegor man umgås med på fritiden, utan dela upp jobb/fritid på så sätt. Därför har jag stor beslutsångest nu, ska jag välja en kompis som min nya kollega, eller någon annan utomstående? 

Tänker att det kanske blir lite mycket att jobba med en kompis 9 timmar per dag, att det förstör kompisrelationen? Känns som det är större risk att bli osams också, då man umgås både privat & arbete och känner massor gemensamma vänner. 

Vad tycker ni? Tänk på att jag som sagt kommer jobba väldigt tight med just denna person, dagligen, inget sjävlgående jobb utan ett tvåmanna jobb. Skulle ni valt någon kompis eller en utomstående? Jag får även vara med och bestämma av utomstående ansökningar. 

• Svar på tråden Anställa en vän? Bra/dåligt?
  • Anonym (Worlds collide)

Jag skulle nog inte vilja ha en vän som så nära kollega. Det skulle rubba vänskapen, och kanske även positionen på arbetet.

Och om vännen visade sig inte vara så bra skulle jag ha dåligt samvete mot jobbet, och fick han gå dåligt samvete mot honom.

• Anonym (Osmart)

Håller med ovan. Jag skulle även undvika att vara delaktig  i urvalsprocessen om de sökande visar sig vara nära vänner till mig. Det är inte lämpligt av flera anledningar. 

• Anonym (L)

Om jag varit din chef hade jag värdesatt om du var ärlig från början och sagt att det finns sökanden som du känner privat. Om du vet att någon eller några av dina vänner har sökt tjänsten skulle jag helt hålla mig borta från urvalet av kandidater, på så sätt behöver du inte känna dig "tvungen" att låta en vän gå vidare om det är så att du - rent objektivt - faktiskt tycker att det finns bättre kandidater till tjänsten. Om de går vidare på "rätt grunder" kan det ändock bli liv i organisationen att de fick gräddfil på grund av sin relation till dig. Jag tycker i så fall det är bättre att du påtalar för din/a chef/er vad du anser att kandidaten ska ha för utbildning. erfarenhet osv så får de göra urvalet vilka som går vidare till intervju. När det sen är dags för intervjuer kan det dock vara en fördel att du är med eftersom personkemi är viktigt om man ska arbeta tight ihop med någon. Om man då intervjuar en vän till dig kan du säga att du inte vill vara med på den intervjun så att du inte anses påverka anställande chef i att anställa eller inte anställa just din vän. Jobbar själv i offentlig verksamhet och om du gör detsamma finns de ytterligare anledningar att hålla sig borta från allt som kan klassas som jäv på grund av risken för överklagande och allmänhetens/medias eventuella granskning av tjänstetillsättningar (ju högre position desto större risk för granskning). Även om man arbetar i privat sektor så tycker jag att man rent etiskt ska göra detsamma.

Av erfarenhet vill jag instämma med föregående i att det kan vara riskabelt att bli kollega med sin vän. Jag har flera vänner jag älskar att umgås med privat men som jag aldrig skulle vilja ha som kollegor och vice versa. Jag var med och anställde en gammal studiekompis till mig en gång, vi samarbetade mycket i skolan och kom överrens så jag framförde min bild av henne till anställande chef, som sedermera anställde henne. Visade sig att hon inte alls var rätt person för jobbet och det slutade med att jag störde mig på henne så mycket att vi även tappade kontakten som privata vänner.

• Anonym (Ui)

Beror på hur personerna är. Jag jobbade ihop med min dåvarande, det som hände på jobbet tog vi inte med oss hem. Däremot tog han med det som hände hemma till jobbet. Så förbannat oprofessionellt. Han var dessutom min gruppledare. 

• Anonym (Ea)

Mina bästa vänner är kollegor. Vi har hittat varandra på jobbet. Vet inte om det är skillnad om man börjar som kollegor och blir vänner, eller om man börjar som vänner och också blir kollegor.
    Men för oss har det inte blivit något konstigt i det privata, sedan har vi förstås inte arbetat så nära varandra som du beskriver i din ts.

Det bästa är väl att lämna hela rekryteringen till chefen och låta dem välja vem de tror är bäst. Blir det kompisen så blir det. Tror inte vänskapen kommer ändras nämnvärt.

• Madsen

Bara det att du frågar så visar det att du är tveksam. Således dåligt om du vill behålla en vän

• Anonym (KittyKat)

Hade en kollega som fick sin kompis anställd. Efter två månader fick kompisen sparken, då hon var urusel på sitt jobb och min kollega skämdes ögonen ur sig. 

• Anonym (Bibbi)

Jag hade inte gjort det. Blir det ngt strul så blir det så himla jobbigt. 

• Anonym (Viktigt att någon annan avgör)

Jag tänker att man definitivt kan arbeta ihop med en vän... Men att man faktiskt inte själv ska anställa den... Eller för första gången jobba väldigt tajt med varandra.

Min man har några vänner som i perioder jobbar med varandra och det bygger ju snarare på arbetskompetens än personlighet/vänskap. 

Har du någonsin gjort något liknande som ditt jobb ihop med din vän? Vad gör ni ihop i vanligtvis? Har ni en ganska ytlig vänskap, eller har ni tidigare gjort massor av saker ihop där ni lärt känna varandra? För det är inte så att du ska jobba ihop med en kompis. Du kommer framöver ha en kollega du också känner privat..  

• Anonym (Ui)

Mycket viktigt att ha i åtanke. Själv har jag en arbetslös luspank släkting jag lätt kan fixa jobb till via kontakter, men jag vågar inte. 

Anonym (KittyKat) skrev 2023-02-15 10:39:16 följande:

Hade en kollega som fick sin kompis anställd. Efter två månader fick kompisen sparken, då hon var urusel på sitt jobb och min kollega skämdes ögonen ur sig. 

• Persan

Förklarade nog lite dåligt.

Det har inte gått ut någon jobb annons än, utan min chef frågade mig om jag känner någon som är lämplig för jobbet, isåfall har jag chans nu att ta in den personen på intervju, innan det skrivs och skickas ut jobb annons. 

Jag har kollat runt lite, och det är två kompisar som söker nytt jobb. De är båda kompisar, inte vänner. En av dem är knappt en kompis (känner inte jätte bra). 

Jag är rädd att få ett rötägg till kollega, då jag kommer tvingas jobba tillsammans med denne dagligen. Därav skulle det vara skönt att anställa en kompis, hellre det än en gammal surgubbe. 

Samtidigt så blir det ju lite som att jag går i god för den personen, samt då jag kommer vara den som ska utbilda & lära upp, samt ha mer ansvar för saker, så kommer jag vara "bossen" iaf i början. Det är jag som ska styra och peka och berätta vad den nya ska göra. Kanske blir lite lustigt med en kompis då. Jag vet inte hur man ska tänka. 

• Anonym (Nemi)

Det kan gå bra om man känner till kompisens kompetens + vet att han är pålitlig.

Min kille var trött på sitt jobb. Då kontaktades han av en nära vän (de var typ bästisar när de pluggade) som skulle börja på nåt nytt i ett annat land. Min kille hoppade på det och fick sin vän som både närmsta chef och närmsta kollega. De jobbar tätt ihop men vi umgås inte så mycket på fritiden. De träffas ju hela dagarna så de har väl inte så stort behov av det utanför jobbet också.

Jag är lite avis på min kille, han älskar sitt jobb och har inga problem där (utom att han ibland måste jobba över hemma vid datorn fast det är väl jag som lider mest av det). Jag däremot har nästan alltid problem. Jag hängde med till utlandet men har inte haft så lätt att hitta ett lämpligt jobb.

• Anonym (Ui)
    Persan skrev 2023-02-15 12:27:52 följande:

Det har inte gått ut någon jobb annons än, utan min chef frågade mig om jag känner någon som är lämplig för jobbet, isåfall har jag chans nu att ta in den personen på intervju, innan det skrivs och skickas ut jobb annons. 

Jag har kollat runt lite, och det är två kompisar som söker nytt jobb. De är båda kompisar, inte vänner. En av dem är knappt en kompis (känner inte jätte bra). 

Jag är rädd att få ett rötägg till kollega, då jag kommer tvingas jobba tillsammans med denne dagligen. Därav skulle det vara skönt att anställa en kompis, hellre det än en gammal surgubbe. 

Samtidigt så blir det ju lite som att jag går i god för den personen, samt då jag kommer vara den som ska utbilda & lära upp, samt ha mer ansvar för saker, så kommer jag vara "bossen" iaf i början. Det är jag som ska styra och peka och berätta vad den nya ska göra. Kanske blir lite lustigt med en kompis då. Jag vet inte hur man ska tänka. 

Ni tillämpar väl provanställning? Rötägg hade jag vägrat jobba med!
  • Anonym (Ea)
    Persan skrev 2023-02-15 12:27:52 följande:

Eftersom ni jobbar så nära bör ju personkemi er emellan vara en av kriterierna som chefen tittar på när det anställs en ny, oavsett om det blir din kompis eller inte.
    En smart chef ser till hela bilden, nyanställda ska platsa i arbetslaget osv.
Svar på tråden Anställa en vän? Bra/dåligt?