anonymstudenthar skrev 2023-02-14 13:32:05 följande:
Här gör du extremt mycket antaganden - jag har aldrig identifierat mig som en ingenjör. Jag lyssnar inte heller på incels eller vad du nu tror, jag utgår från det JAG har upplevt. Flera gånger har det hänt att tjejer som direkt dissat mig sprungit efter missbrukare, jag hade kunnat berätta om exakt varje situation i detalj men det är oviktigt eftersom som du själv säger så vill de inte bara ha mig. Det jag inte förstår är hur så många tjejer ser den här snubben, som tar extremt mycket droger offentligt och tänker "vi borde bli tillsammans". Du är inte hård på något sätt, däremot är du extremt dömande för du har absolut ingen aning om vem jag är eller vad jag har för tankar.
Att du är en person som lyckats falla för personlighet betyder inte att alla andra är det - jag har aldrig sätt en tjej gå för en kille för att han har en bra personlighet. Det jag har sett är däremot, tjejer snackar väldigt mycket skit om en snubbe och kommenterar hur konstig och otrevlig han är för att sedan springa efter honom. Betyder det här att alla tjejer är såhär - såklart inte men det är det jag har upplevt.
Det jag försöker förstå är vad JAG gör för fel, jag kan ju säga det att tidigare (innan Corona) var det lätt för mig att skaffa vänner och jag hade ett aktivt socialt liv, nu när restriktionerna har lyfts har alla mina vänner skaffat förhållande och gått vidare i sina liv. Mitt dejtande var lika katastrof då som det är idag, men tror du jag hade lyckats skaffa vänner om jag var oskön?
Ja man kan ha vänner fast man är oskön, partner är svårare att hitta. Mina fördomar, om det är det du vill kalla det, är att du identifierar dig efter ditt yrke och karriär, för det är det enda du använder för att beskriva dig själv. Du kan inte heller förstå varför någon vill ha någon utan karriär (de vill hellre ha någon som är missbrukare). Alltså är det förmodligen viktigt för dig.
Du skriver på samma sätt som incels gör, att vi tjejer är någon slags homogen grupp som fattar beslut på samma sätt. Vi väljer missbrukaren före ingenjören för att vi är dumma, inte för att det är fel på dig.
Du hoppade också över delen där jag skrev att min observation är att alla mina vänner/bekanta lever med snälla killar? Vi är också alla över 35. Du är 25 vilket fortfarande är ungt, och jag misstänker att de flesta erfarenheter du har är från folk som är i din ålder och yngre. I den åldern fattar man inte alltid helt genomtänkta beslut. Men i "the long run" lovar jag att det är de snälla människorna som vinner.
Det du gör fel är att du gör saker så som du _tror_ att du ska göra saker. Det fungerar uppenbarligen inte. Alltså behöver du hitta en ny approach till hur du ska träffa en partner. Fundera lite på det jag skrev innan, vem vill du vara för en partner? Och vad vill du ha av en partner? Ex "jag vill att min partner ska känna att den alltid kan lita på mig, och jag vill ha en partner som får mig att skratta". Hur visar jag för en framtida partner att jag är pålitlig? Vad gör jag om personen jag går på dejt med inte får mig att skratta. Det kan låta fånigt, men dels lär man sig mycket om sig själv (vem är jag? hur framstår jag? hur gör jag så att folk får den bilden av mig som jag vill förmedla?) men också vad som är viktigt för en (Ex jag vill träffa en person som gör mig glad, men är det viktigare än att hon är trygg i sig själv? Vad kan jag leva med och vad kan jag inte leva med?).
Jag såg att du inte tyckte dejtingappar fungerade, hur har du gjort din profil? Jag känner jättemånga tinder/badoo-par och om det fungerar eller ej beror mycket på HUR man gör sin profil. Ex lägger man upp bilder på sin mage men inte på sitt ansikte får man kanske inte så många seriösa svar. Skriver man en lång kravlista men inget om vem man är kanske man inte heller får napp.
Jag träffade min partner via en dejtingapp och jag svajpade inte höger på någon som inte har bilder på sitt ansikte (och så många killar hade bara bilder med solglasögon, de valde jag inte) eller de som inte har bilder utan att det är 8 vänner med (vem av alla är du ?) eller på de som har en profil som är väldigt negativ eller som inte sa någonting om hur de är som person.
Det känns hopplöst nu, men jag är ganska säker på att även du kommer hitta någon. Det är som dina vänner säger, när du minst anar så händer det. Drygt, men väldigt sant.