Jag har haft relationsproblem hela mitt liv
Som det redan nämnts är det väldigt viktigt du jobbar mot den där bitterheten, det är något som oftast väldigt mycket lyser igenom och får folk att rygga. Det är såklart inte lätt, men du skjuter verkligen dig själv i foten med det där om att inga tjejer går efter personligheten och att det skulle ha att göra med din icke svenska bakgrund eller att människor är avundsjuka etc. Självklart finns det tjejer som helt enkelt är skit och det finns säkert de som inte är intresserade pga din bakgrund men det är verkligen inte majoriteten och att snöa in på det kommer skicka ut "aura" som är väldigt oattraktiv.
De är inte heller någon större idé att försöka med de där som är "pickup artists" - vissa människor har "det" och för dessa är det lätt och har inte alls med att göra med de råd de ger, för andra är det svårare och de kommer inte lyckas bättre för de försöker härma de som har det lätt då det snarare är subtila förmågor att läsa av andra och att se när det är läge i kombination med ett avslappnat självförtroende. Naturligtvis kan även människor som inte riktigt har det där ha det lätt om de är ovanligt fysiskt attraktiva, men de där som har "det" behöver verkligen inte något imponerande yttre för att charma både män och kvinnor - känner själv en vindögd snednäsad, inte särskilt lång eller vältränad datanörd som alltid drar till sig människor - både män och kvinnor dras till honom och vill umgås. Han själv fattar inte vad grejen är, men han är vänlig, rolig, hjälpsam och tar inte sig själv på särskilt stort allvar. Dessutom är han en trygg ledargestalt, men det finns verkligen inget kaxigt med det. Blir han nobbad bryr han sig inte särskilt om det (numera är han gift så inte aktuellt längre, men varit många kvinnor innan det).
Hade även på universitetet en klasskamrat som också i viss mån hade "det" även om det inte var lika tydligt och han hade inte massor med kvinnor på det sättet, men som helt enkelt fick alla omkring att må bra, som ledigt flörtigt pratade med kassapersonalen på ica utan att det var något försök att faktiskt flörta utan han var bara trevlig och fick dem att le och skratta. Snäll och vänlig och omtänksam han också, lite överviktig och också datanörd (läste datavetenskap). Hade jag varit singel hade jag absolut tagit chansen när han försökte lite, istället var vi vänner och det fanns aldrig någon hint om någon knepighet mellan oss bara för att jag inte besvarade intresset (han var verkligen genuint ok med det, sett många killar som låtsas och hoppas och det är oftast rätt tydligt - inte heller ändrades något mellan oss när han skaffade flickvän).
Sen fanns det de där som aldrig riktigt lyckades få till det och gemensamt för dessa var oftast bland annat just det där med att läsa av timingen, de var de som gick fram vid helt fel tillfälle och fick allt att bli konstigt och obehagligt, ska man "ragga" behöver man vara riktigt riktigt bra på att läsa av det och ha mycket charm. Vi har inte så mycket tradition av det i Sverige att "ragga på främlingar" (det är därför det kan gå bättre med mängdraggande taktik som ofta föreslås av datingurus från andra länder medans det inte är särskilt framkomlig väg för de flesta här om man inte verkligen har "det").
Så - läste alltså datavetenskap så vi var väl 3 tjejer totalt i klassen och resten killar, de flesta nördiga och blyga och nog majoriteten oskulder när de började oavsett ålder. De allra allra flesta fick ändå till det förr eller senare om de inte drog sig undan det sociala. Det du verkligen ska utnyttja är att du läser på högskola/universitet och att ge dig in i kårliv och liknande även om du inte känner att det är "din grej", ångrar själv att jag inte tvingade mig själv mer in där. Då spelar det inte så stor roll att det inte är så många tjejer i klassen, du kommer stöta på folk från andra program också och i alla fall då var faktiskt datakillarna rätt populära bland tjejerna på de tjejdominerande programmen. Det är också en jättebra väg att få mer vänner och kontakter generellt då du säger du tappat kontakten med många. Tyvärr kan det vara lite halvt måste med ett visst mått av alkohol i de sammanhangen - det tenderar att krävas lite mer personlighet för att "komma in i gänget" om man helt avstår.
Men det är absolut ett av de lättaste tillfällena i livet att knyta nya vänner samt kontakter med det motsatta könet, så sikta på att involvera dig så mycket det bara är möjligt i alla möjliga sammanhang i studentlivet. Att man lever lite annat liv än t ex i korridor/studentområde gör det ju lite svårare, man får lägga manken till lite mer för att involvera sig. I din situation är det nog det som kan ge allra mest "payoff". Se dock till att du har en allmänsocial attityd till det - tjejer måste vara bonus, fokus ska vara att umgås och lära känna så många människor som möjligt. Genom lokala dataklubben började en del av de blygaste spela ihop och så var det någon som kände någon som bjudit in till pokerkväll och så blev det plötsligt utgång, eller kåren där de lärde känna fler som råkade ha någon syster som de lärde känna som hade någon kompis där intresse uppstod etc.
Allra lättast är naturligtvis genom att haka på "allt" i samband med insparken men det låter som du läst ett tag och då får man leta mer aktivt för att hitta vägar in.
Lycka till!