• Trast

Jag har haft relationsproblem hela mitt liv

Tjejer bryr sig om personlighet. Det är fakta.

du skriver att tjejer undvek dig när du gick ner i vikt eftersom de var avundsjuka. att du anser det tyder på en personlighet som tjejer undviker. En missbrukare kan ha en trevlig personlighet.

Finns inga andra genvägar än att arbeta med sig själv. 

• Trast
    anonymstudenthar skrev 2023-02-13 13:58:23 följande:
    Okej, hur arbetar jag med mig själv då? Du får gärna komma med förslag. Jag pratar bara utifrån egen erfarenhet och har aldrig sett en tjej bli intresserad av en kille för hans personlighet.

Jag sa inte att tjejer undviker mig efter jag gick ner i vikt, men istället för att bli retad för att jag var tjock fick jag kommentarer som "du åt säkert inget" eller "det är bara gener" när jag spenderade flera timmar om dagen på att laga mat och gå på gym. Vad folk väljer att göra med sina kroppar är deras problem, jag bryr mig inte ifall någon är över/undervikt. 

Tror det du fick höra är ganska vanliga kommentarer när någon gör en viktresa. Har ingenting med att tjejer är si eller så, handlar mer om att folk som fäller såna kommentarer är idioter.

Det är bra att du är öppen för en förändring. när du skriver anonymt på ett forum så är fördelen att du får mer uppriktiga svar än när du pratar med kompisar. En vän skulle ju aldrig kunna säga att det beror på din personlighet.

Några råd är att inte se tjejer som en homogen grupp. Vissa är idioter, undvik dom då. Vissa är kompismaterial, några kanske det finns ett romantiskt intresse med. Ragga aldrig på alla. Tjejer vill vara uppskattade för deras individuella egenskaper. Det här är det absolut viktigaste rådet.

undvik bitterheten du uppvisar genom att säga att tjejer hellre tar missbrukare än dig. Försök förstå vad det är som är attraktivt med den missbrukarens personlighet i stället (börja inte missbruka såklart) för att utstråla en icke-bitterhet och icke-avundsjuka så måste du inprogrammera dig själv. Det här är nog det mest utmanande momentet

le inte hela tiden, killar som ler kan uppfattas som lismande.

bra att du har en social vänskapskrets, killar som saknar det brukar tyda på en personlighet som tjejer undviker.

flörta med tjejen som du gillar. Finns det en dörrkarm så häng upp ena armen på den (så att du visar armhålan typ) när du snackar med henne. Ett exempel på en subtil flört för män.

skryt inte, var ärlig och rättfram.

några konkreta råd. Sen så är du bara 25. Även om du själv känner dig aningen stressad så behöver du verkligen inte vara det. Majoriteten av folk i Sverige vill nog inte stadga sig då.

• Trast

Ett annat konkret exempel på kontakt är att du kanske är på en fest eller annat, du pratar med en tjej du gillar. Kanske tar kort på henne i något sammanhang (obs ej creepy) erbjuder dig att skicka den till henne. Får hennes telefonnummer på så sätt. Kanske startar en konversation via textmeddelanden, kommer ihåg något hon gillade, skickar över något kul. På så sätt så blir det inte så laddat som om du skulle fråga någon om hon vill gå på dejt. jag kan mycket väl tänka mig att en dejtförfrågan nästan alltid resulterar i ett reflexmässigt nej.

Senare så kanske du textar om att du och dina polare ska hitta på något, frågar om hon och någon kompis vill hänga med.

knepet är att hålla det på en kul nivå. Du ska hitta på något kul och vill gärna ta med henne, om hon inte vill eller kan så gör du ändå det roliga.

då känner hon att allt inte centreras runt henne, för då är det lätt att kväva en begynnande flört.

sen så hjälper det att utstråla en självkänsla och trygghet. Stå inte och trampa fram och tillbaka eller fnittra. (Om du mot all förmodan håller på med sånt)

sen så får du också acceptera att vissa har det lättare vad gäller flörtande. men en kille med gott självförtroende som tycker om roliga aktiviteter. Dömer inte andra är alltid en vinnare. Som kille kan man nästan se ut hur som helst och ändå lyckas med flörtande under förutsättning att man har en bra personlighet och självsäkerhet.

• Trast
    anonymstudenthar skrev 2023-02-13 19:46:55 följande:
    Tack för tipsen, uppskattar såklart allt. Nu är det så att det inte riktigt finns så många fester längre i min närhet så kanske blir lite svårare men jag får väl jobba med det jag har.

Köper fullständigt att vissa föds med bättre förutsättningar än andra, mina vänner kan dock inte flörta för 5 öre och på något sätt får de mycket mycket bättre resultat än mig. Men ifall jag själv måste lära mig det får jag acceptera det bara finns ingen annan väg liksom

Dina vänner är antagligen bättre på att flörta än vad du tror. Många gånger så är det subtilt. De är nog inte medvetna om det ens. Ett tips är väl att observera dom. 

du verkar ha som målsättning att hitta en tjej. Dina vänner har antagligen som målsättning att ha kul på festen, det är det som gör dom attraktiva.

flörta med en tjej i en miljö där du lägger mer krut på att ha kul, framför flörtandet. 

• Trast

Sen så måste jag tillägga. Du är bara 25, det är den absolut värsta åldern för allt! i princip alla går igenom en kris i 25-års åldern.

Du kommer att tänka sen att vad var det jag oroade mig för egentligen?

• Trast
    anonymstudenthar skrev 2023-02-13 20:31:29 följande:
    Det kanske är enkelt att tänka så, mina vänner är tyvärr de enda familjen jag har då jag inte vet vem mina släktingar är och föräldrarna är borta sedan länge. Många av mina vänner slutade höra av sig när de skaffade förhållanden, jag vet att man inte skall ta beslut baserat på känslor men alla i min omgivning har ett förhållande nu. 

Vissa tror jag har det bra eftersom jag har ett företag vid sidan av studierna, det drar in pengar varje månad (tillräckligt för att försörja mig, inte ta CSN och leva lite bättre än snitt studenten) men jag har märkt att pengar betyder verkligen inte något för mig så länge jag har tak över huvudet och mat på bordet

Jag beklagar verkligen, men ett förhållande är inte nyckeln till ett lyckligt liv. Är det ensamhet som är ditt största bekymmer i stället?

när man är runt din ålder så brukar kvantitet gå före kvalitet, vad gäller vänner. Efter ett tag så blir festerna färre, folk har inte tid och ork. 

Du kanske ska återuppta kontakten med någon av dina vänner. Att det var länge sen sist och om denne vill hitta på något. Skrinlägga flörtandet och satsa på långvariga vänskapsförhållanden? Även vänskapsband förändras. kanske skapa nya?

• Trast
    anonymstudenthar skrev 2023-02-13 20:56:36 följande:
    Jag har försökt flera gånger att engagera mig i grejer i skolan man kan göra och ta kontakt med gamla vänner men det har varit extremt svårt, bland annat så känner jag inte så många i skolan och även att jag inte är lik folk i min klass på något sätt. Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur din livssituation är men det här med "att sluta festa och bara hänga med sin partner livet" började redan runt 22-23 års åldern i min omgivning (förmodligen på grund av Corona). 

Ett förhållande skall egentligen vara ett komplement, men när folk i min omgivning kan "datea" med tjejer medans jag inte alls kan det, börjar jag tro att det är något fel med mig. Det är väldigt svårt att leva med konstant tanke att ingen tjej tycker du är tillräckligt attraktiv för att ens få en chans. Jag vet egentligen inte hur min grava ensamhet har påverkat hur jag är som person men det är den skillnaden och att jag har utländskt ursprung som är mellan mig och mina vänner.

Jag har testat att gå till psykologer, men de säger bara "hur kände du här och hur kände du där". Att ventilera känslor är viktigt men jag behöver råd för hur jag skall leva ett normalt liv
    Du kanske ska ta kontakt med en beteendevetare i stället. Du som individ kanske verkar vara mer teknisk lagd. Du kan kanske få svar på anledning till dina triggers på ett beteendevetenskapligt sätt.

Det är klart att det inte är något fel på dig. Tjejer i din ålder är fortfarande som barn i huvudet (det är faktiskt du också kommer du att inse när du åldras) barn vill leka och ha kul, inte stadga sig och gå in i vuxenlivet. Du är 25, i Sverige så står du kulturellt med en fot i det oansvariga barn-livet och med en fot i vuxenlivet. Det skapar en kris som du måste hantera. Att du har en annan bakgrund och trauman hjälper inte. Ibland är lyckopiller nödvändigt för att ta sig över en puckel.

Du sänder gissningsvis ut för seriösa signaler till tjejer. Då riskerar man att kväva en glöd. Håll det lekfullt och flörtigt. (Speciellt i din ålder) Engagera dig i saker som intresserar dig, skapa vänskapskretsar utifrån det. 
  • Trast
    anonymstudenthar skrev 2023-02-13 21:56:04 följande:
    Tack för ditt engagemang i min tråd, jag skall verkligen försöka. Det stämmer jag är en väldigt teknisk lagd person (studerar till ingenjör och driver tech företag).

Det är extremt svårt att få hjälp någonstans idag, jag är alltid van vid att lyckas komma över mina svårigheter på egen hand. Varje problem jag har haft i mitt liv har jag på ett eller annat sätt lyckats lösa - förutom detta. Jag vet inte vem du är men jag är glad att det finns personer som du - helt utan någon form av belöning engagerar dig för en person du aldrig träffat/kommer träffa.

Jag skall försöka hitta en beteendevetare som jag kan prata med och även ta ann dina råd, måste försöka släppa tanken av att leta efter något. 
    Tack för de snälla orden och alla lyckönskningar till dig.
Svar på tråden Jag har haft relationsproblem hela mitt liv