anonymstudenthar skrev 2023-02-13 20:56:36 följande:
Jag har försökt flera gånger att engagera mig i grejer i skolan man kan göra och ta kontakt med gamla vänner men det har varit extremt svårt, bland annat så känner jag inte så många i skolan och även att jag inte är lik folk i min klass på något sätt. Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur din livssituation är men det här med "att sluta festa och bara hänga med sin partner livet" började redan runt 22-23 års åldern i min omgivning (förmodligen på grund av Corona).
Ett förhållande skall egentligen vara ett komplement, men när folk i min omgivning kan "datea" med tjejer medans jag inte alls kan det, börjar jag tro att det är något fel med mig. Det är väldigt svårt att leva med konstant tanke att ingen tjej tycker du är tillräckligt attraktiv för att ens få en chans. Jag vet egentligen inte hur min grava ensamhet har påverkat hur jag är som person men det är den skillnaden och att jag har utländskt ursprung som är mellan mig och mina vänner.
Jag har testat att gå till psykologer, men de säger bara "hur kände du här och hur kände du där". Att ventilera känslor är viktigt men jag behöver råd för hur jag skall leva ett normalt liv
Du kanske ska ta kontakt med en beteendevetare i stället. Du som individ kanske verkar vara mer teknisk lagd. Du kan kanske få svar på anledning till dina triggers på ett beteendevetenskapligt sätt.
Det är klart att det inte är något fel på dig. Tjejer i din ålder är fortfarande som barn i huvudet (det är faktiskt du också kommer du att inse när du åldras) barn vill leka och ha kul, inte stadga sig och gå in i vuxenlivet. Du är 25, i Sverige så står du kulturellt med en fot i det oansvariga barn-livet och med en fot i vuxenlivet. Det skapar en kris som du måste hantera. Att du har en annan bakgrund och trauman hjälper inte. Ibland är lyckopiller nödvändigt för att ta sig över en puckel.
Du sänder gissningsvis ut för seriösa signaler till tjejer. Då riskerar man att kväva en glöd. Håll det lekfullt och flörtigt. (Speciellt i din ålder) Engagera dig i saker som intresserar dig, skapa vänskapskretsar utifrån det.