Min förälder gick bort förra året - Testamentet stod i mitt namn
Det ska göras en boupptäckning efter personen. Denna bouppteckning måste skrivas under av alla arvtagare. Har du skrivit under något papper?(menar om du skrev på något även om du inte förstod att det var en bouppteckning).
I Sverige kan man inte testamentera bort hela sitt arv. 50% av arvet tillfaller änns barn. Dvs är ni bara två syskon delar ni på 50% dvs ni får 25 % var av den delen. 50% kan han testamentera bort till valfri person. Så i erat fall (om ni bara är 2 syskon) skulle det innebära att du ärver 75% och din bror 25%.
Men första ska alla utgifter räknas av. Dvs att hyran ska betalas tills bostaden är uppsagt tex. Samt kostnader för begravning ska dras av från pengarna, och eventuella lån.
Räcker inte pengarna till allt detta så skrivs lånen av då man inte kan ärva lån. Det ka mycket väll vara så att de pengarna som fanns i dödsboet(om det fanns pengar) behövde för att täcka hyra, lån och begravning och därmed inte fanns några pengar kvar till er barn att ärvan. Utan bara lösöre(saker) som fanns i bostaden som jag förstod det som att ni redan delat upp?