• Anonym (Vad kan man göra?)

Min förälder gick bort förra året - Testamentet stod i mitt namn

Jag var den yngsta barnet och nyligen gick en förälder bort. Jag fick bekräftelse personligen av min bror (ca 40 år) att föräldern ville att jag skulle ärva samtliga pengar som fanns hos honom.

Vi gjorde en gemensam resa till hans bostad, där vi skulle ta allt som vi ville ha som minne av den avlidne föräldern och kom överens att resten skulle skänkas till Röda Korset, förutom pengarna på kontot.

Ingen jurist bekräftade mig om testamentet och jag har själv inte fått ta del av testamentet, utan jag fick enbart ha en möte/bekräftelsen av min broder.

Förra året var jag bara ledsen över förälderns bortgång och det är jag fortfarande än idag, bara att jag kan tänka mer rationellt.

Som sagt, ingen jurist eller brev skickades till mig, utan all bekräftelse kom ifrån min bror. Som sedan bekräftade: ''På grund av föräldern hade låg pension, så hade han inga pengar på kontot. Dem pengarna som fanns på kontot måste betalas med förälderns skulder''. Min föräldern gick tyvärr bort under hans besök i ett annat land. Detta gjorde att han fortfarande hade pension, trots att han gick bort, vilket sedan skatteverket krävde tillbaks dem pengar som har skickats. Detta bekräftades av min bror, som menade att det är därför som jag inte har möjlighet att få tillbaks pengar. Det finns skulder, som jag (min bror) måste betala av, för förälderns vägnar.

MEN sedan ändrades det och sa att staten/Sverige kommer avbryta skulder, eftersom att han gick bort, så finns det inga skulder.

Skulder p.g.a att pension har betalats till en avliden person, som staten inte visste var avliden.

Jag brydde mig inte om jag fick pengar eller inte, just då.

Men nu har det gått ett helt år och när man har landat, så tänker jag mer rationell och tänker hur allt bara känns konstigt. Varför fick jag inget brev hem, t.ex. Och om det stämmer att mitt namn stod med på testamentet. Så måste det finnas någon peng som jag skall ärva. Min förälder kan inte ha 0 kronor på sitt konto, även fast han hade låg pension. Min förälder var oerhört ekonomiskt och lär ha ett sparkonto. Plus att han plockade alltid på sig pantburkar, som jag tänker att även dem pengarna lär han ha stoppat undan någonstans. Föräldern levde ett mycket simpelt liv, där han inte brydde sig om rikedom, vad för kläder han skall ha m.m. Han om någon, lär ha sparat upp pengar. Vart är dem pengarna och har jag inte rätt att få det i intygat om att han verkligen hade 0 kronor?

Hur kan jag gå till väga och vem kontaktar jag om denna sak? Jag börjar misstänka att min bror som är i 40 års åldern, ljuger för mig. Jag tror faktiskt inte att han är en sådan som ljuger, men jag är inte säker, eftersom allt bara känns konstigt, nu när jag tänker efter. Eller är detta rimligt?

• Svar på tråden Min förälder gick bort förra året - Testamentet stod i mitt namn
  • Anonym (Myran)

Det ska göras en boupptäckning efter personen. Denna bouppteckning måste skrivas under av alla arvtagare. Har du skrivit under något papper?(menar om du skrev på något även om du inte förstod att det var en bouppteckning).

I Sverige kan man inte testamentera bort hela sitt arv. 50% av arvet tillfaller änns barn. Dvs är ni bara två syskon delar ni på 50% dvs ni får 25 % var av den delen. 50% kan han testamentera bort till valfri person. Så i erat fall (om ni bara är 2 syskon) skulle det innebära att du ärver 75% och din bror 25%.

Men första ska alla utgifter räknas av. Dvs att hyran ska betalas tills bostaden är uppsagt tex. Samt kostnader för begravning ska dras av från pengarna, och eventuella lån. 

Räcker inte pengarna till allt detta så skrivs lånen av då man inte kan ärva lån. Det ka mycket väll vara så att de pengarna som fanns i dödsboet(om det fanns pengar) behövde för att täcka hyra, lån och begravning och därmed inte fanns några pengar kvar till er barn att ärvan. Utan bara lösöre(saker) som fanns i bostaden som jag förstod det som att ni redan delat upp? 

• Yllop

Har det varit någon bouppteckning?
    Har du blivit kallad till en bouppteckning?
    I ditt fall skulle lita på din bror utan ta reda på vad som står i bouppteckningen (om den är gjord).

Svar på tråden Min förälder gick bort förra året - Testamentet stod i mitt namn