Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Jemp skrev 2023-02-09 09:36:13 följande:
    Dels kan socialen göra betydligt mer än LVU i föräldraskapet, åtgärder som lär komma på tal långt tidigare. Exempelvis ge dig (och ev medförälder) stöd som tex i gränssättning, att söka vård för måendet, vad ni kan kräva av skolan osv. 

Stor frånvaro kan också vara en indikator på brister i hemmet (oavsett om det är så i ert fall eller inte) och ditt barn far ju illa i form av att inte få rätt utbildning. 

En orosanmälan betyder inte ATT ni gör något fel- det är inte en dom. Därför är det knappast ett systemfel med många anmälningar utan tyder på att många är oroliga. Vi har ju tyvärr de senaste åren också sett många exempel där det inte ingrips tillräckligt (dels av resursbrist, dels av brister i lagstiftningen). 
    Vad är din förklaring till att det ökar så pass då? Den är ju helt otroligt höga siffror. Skulle varenda orosanmälan leda till en utredning måste ju halva Sveriges befolkning snart börja jobba som socialsekreterare mot barn och unga. Det är givetvis helt orimligt. 
    Jag tror mer på att det är ett systemfel, snarare än att det är sådana fruktansvärda fel hos barn och föräldrar. 

Talas ju väldigt mycket om att den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga. Kanske ställer samhället för höga krav? Har en känsla av att barn tilläts vara barn under betydligt längre tid förut. Redan från förskolan finns numera läroplaner. Förskoleplats är numera obligatorisk. Därefter 9 år i grundskolan och sedan gymnasium som även det ev kommer att göras obligatoriskt. Jag tror många barn inte riktigt passar in i den här miljön där alla ska placeras i samma fack och när det inte fungerar letas fel hos föräldrar som antas behöva "stöd", eller så sätter man en NPF-diagnos på snart var och varannan unge för att möjliggöra ännu mera "stöd" riktat till barnen. Kanske är det rent av samhället som är funktionsnedsatt? 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Masha) skrev 2023-02-09 09:42:05 följande:

Jag tror inte du förstår nivån av ovilja det rör sig om för hemmasittarna. Mitt barn har legat skakande, hyperventilerande och skrikande i panik när vi försökt få iväg hen. Hen har också sprungit hela vägen hem på vintern, utan jacka eller skor, för att hen fick panik i klassrummet. 

Det är inte ointressant vad barnet vill i det läget. Innan vi lät barnet vara hemma började också ätstörningar och tecken på självskadebeteende komma. Måendet (och kroppsvikten!) har blivit så otroligt mycket bättre sedan vi slutade tvinga barnet till skolan. Hen har börjat ägna sig åt sina intressen och vill ha kontakt med släkt och vänner igen. 

Det är det här många inte riktigt fattar, eller kanske snarare vill förstå. De som är kritiska mot sådana som dig och mig har antagligen inga egna barn, eller så är de bara ute efter att provocera och trolla. Kanske både och Glad

Om ens barn inte vill gå till skolan tycks många tro att man närmast är psykiskt sjuk, begåvningshandikappad eller på annat sätt "rubbad" och i akut behov av något som de kallar för "stöd". Eller hur liksom...Glad ?

Jag tror man helt enkelt får acceptera att alla barn inte riktigt passar i skolan som miljö. Därefter kan man gå vidare och fundera på hur lärandet kan anpassas, men i det här landet vill vi gärna placera alla i samma fack och institutionalisera allt vad skola och barnuppfostran heter. I någon mån börjar det kanske redan på BVC. 

Jag kan som jag skrivit tidigare faktiskt förstå "min" skolas inställning till mobbning och utfrysning. De försvarar liksom inte det, men går på ett sätt inte att rå på. Ser därför inte riktigt hur anmälan till soc, anmälan till Skolinspektionen, insatta "stöd" osv på något sätt skulle kunna göra tillvaron bättre för mitt barn. Enda möjligheten är egentligen att sluta och hoppas på att det är bättre någon annanstans. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (B) skrev 2023-02-09 10:34:08 följande:

Tänkte skriva när riktigt fult men vill inte få inlägget bortplockat. 

HUUUUUUR kan du jämföra ett barn som blir mobbat med barn som bara inte vill gå till skolan? 

Demon

Vederbörande vill bara provocera och/eller har inga egna barn.

Jag känner personligen folk som "tvingat" iväg sina barn och råkat illa ut. Barnet har då yppat till pedagoger att mamma/pappa "varit dumma" på morgonen och gjort barnet illa. Då blir det orosanmälan->polisanmälan->förhör-> och slutligen soc-utredning....

....och låter man istället barnet bestämma är man en förälder som har problem med "gränssättning" istället och i akut behov av "stöd" som är rena lekstugan med saft och bulle och efter "insatsen" är allt som vanligt igen. 

Som sagt - jag förstår varför antalet orosanmälningar nu är upp i en halv miljon om året och varför socialtjänsten ständigt skriker efter mer resurser.

Fast nu är jag förstås rätt långt borta från mitt problem. Vi lutar som sagt åt skolbyte tämligen omgående. Om det inte hjälper. Tja, jag vet inte..., socialen får väl utreda då tänker jag. Som tur är, är det inte obligatoriskt att delta. Hjälper hellre mitt barn att räkna matematik faktiskt. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Jemp skrev 2023-02-09 10:44:20 följande:
    Men det ligger ju inbyggt i systemet att alla oroanmälningar inte leder till utredning. Hur många som arbetar som socialsekreterare bör styras av faktiskt behov (även om det idag handlar om resurser såklart)- inte något principiellt att det inte kan finnas en oro för att fler än x% av barnen far illa. 

Förskola är inte obligatoriskt. Förskoleklass (6års) antar jag att du menar. 
    Absolut är psykisk ohälsa, samhällets krav och normer ett problem. Men vad det har att göra med orosanmälningar är ganska oklart. 
    Ja, jag menar förskoleklass. Att samhällets krav, normer och värderingar hänger ihop med orosanmälningar tror jag absolut. Folk som börjar leva utanför normerna tror jag absolut drar på sig betydligt fler orosanmälningar än de som inte gör det. 

I det gamla bondesamhället där barnen bara gick några år i skolan tror jag inte att ordet "orosanmälan" ens var uppfunnet - säkerligen på gott och ont. Det finns alltid två sidor av varje mynt.
  • Anonym (orolig mamma)
    Jemp skrev 2023-02-09 10:52:16 följande:
    Man får ju se det som en väldigt positiv utveckling att samhället nu ser ett ansvar för barn som far illa, och att barns rätt till utbildning är lagstadgad. 

Eller är du av en annan åsikt
    Jag tycker absolut att man ska verka för att alla i ett samhälle (inte bara barn) ska må så bra som möjligt. 

Ställer mig däremot djupt kritisk till att det skulle råda ett samband mellan folkets välmående och tilldelade resurser till socialtjänsten. Här skiljer sig nog våra åsikter och värderingar åt. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 11:14:58 följande:
    Trycka ner? Seriöst? Är det allt du har att komma med? 

Jag gör mina antagande utifrån det ts skriver i tråden. Inte utifrån att jag skulle känna henne, för det gör jag inte.

De jag känner som har varit i samma situation med sina barn har bytt skola när åtgärder inte har funderar. Inte suttit på fl och sutrat över socialen etc. Utan faktiskt tagit sitt föräldraskap på allvar och hjälpt sitt barn. 
    Dina antaganden är lustiga att läsa, det måste jag medge. Speciellt läskunnig tycks du inte heller vara, då jag tydligt lyft fram att denna situation inte pågått i åratal, utan det är snarare månader vi pratar med jullov mellan.

Att jag inte skulle vara kapabel att både skriva inlägg på familjeliv och agera gentemot skola säger nog mer om dig, än om mig. Det finns inget "istället". 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (B) skrev 2023-02-09 11:26:05 följande:

Jag undrar vad du tror att du uppnår genom att skriva såna nedsättande ord till andra? Det är inte första gången jag ser det. 

kom med tips, det andra du skriver. Men varför alltid avsluta med nåt totalt meningslöst och elakt? 

Antagligen för att vederbörande är ett troll och troligen inte mår så bra själv. Det är min teori. Kanske kan hen söka "stöd" hos socialtjänsten för sin bristande kommunikativa förmåga? Finns säkert någon terapi .
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 11:22:00 följande:
    Ja, att du är djupt kritisk till socialtjänsten tror jag ingen missat i tråden. Det behövs resurser lite överallt i samhället. Såväl hos socialtjänsten, som i skolan och också att vi medborgare gör vad vi kan för att samhället ska fungera.

Grunden i att vara förälder är att fostra sina barn till fungerande vuxna, utifrån deras förutsättningar. Man har olika uppfattningar om hur det går till, men jag tänker att man gör klokt i att inse att vissa saker löser man inte på egen hand.

Det låter som att ditt barn behöver stöd. På vilket sätt kan jag som lekman inte avgöra i en diskussion på internet, det jag däremot kan avgöra är att jag tycker du gör fel som hetsar upp dig själv över samhällets strukturer och vad du inte tycker fungerar rent strukturellt och INTE aktivt lyckats lösa de problem som ditt barn har.

Folk överlever och lyckas med sin skolgång trots mobbing, men då behöver det finnas saker som skyddar barnet och hjälper barnet. Du talar nedsättande om "stöd", men vilka resurser har du själv att lösa detta?

Utifrån ditt resonemang i tråden så verkar du inte kunna ta in att socialtjänsten skulle kunna vara en resurs som hjälper er. Och den mesta av hjälpen är ju frivilligt, så troligen blir ditt barn utan det stödet. Jag tycker du låter ovanligt fast i din åsikt och blir faktiskt mer och mer misstänksam till om du klarar av att vara en tillräckligt god förälder.
    Det beror nog på att jag har uppfattningen att det socialtjänsten benämner som "stöd" inte är något stöd, utan rätt ofta helt meningslösa åtgärder. Något man gör för att kunna kryssa i en bock i ett protokoll. Något man ev också använder som subtilt hot för att skrämma vårdnadshavare att;  tar man inte emot "stödet" kan det blir tal om tvångsåtgärder. Då tycker i alla fall jag att man på goda grunder kan frågasätta "stödet", men du är förstås helt fri att tycka annorlunda. Vi lever ju i ett någorlunda fritt land i vart fall .
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Byt skola idag) skrev 2023-02-09 11:35:39 följande:

Jag har varit i liknande situation. Byt skola är mitt råd. Barnets välmående är viktigare än att gå till skolan just nu. Om du blir orosanmäld till Soc var inte orolig de kan till och med hjälpa till med att byta skola. Låt det inte gå så långt dock utan ta tag i skolbyte redan idag.

Lyckas du inte byta skola se till att anmäla problemen med mobbningen och utanförskapet till skolans huvudman (kommunen).

Tack! Tror faktiskt det är det klokaste rådet någon har skrivit i denna tråd. Jag ska ta till mig detta och jag tror det är precis så jag kommer att agera. Barnets åsikt kommer väga tungt kan jag säga. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 11:55:31 följande:

Ts: Många har sagt att du ska byta skola. Men först i inlägg 110 så tar du till dig det rådet. 

I ärlighetens namn inledde vi processen med ev skolbyte redan innan jag startade tråden, så nej det var inte direkt avgörande. Däremot har det kommit en massa annat trams och rena trollskrivningar, vilket jag också förväntade mig, för det sker alltid när någon har trassel med skolan eller andra myndigheter. Det finns flera som du som finner nöja i att skuldbelägga såväl föräldrar och barn som har det svårt. Förolämpa rent ut sagt. Nu är ju detta ett anonymt forum, så allt sådant trams rinner av mig som vatten från en gås ska du veta. Blir inte det minsta arg vare sig på dig eller andra som håller på, på det viset. Ni har antagligen själva rätt miserabla liv. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro