Inskolning, tillbakadragen personal..
Låter som de tillämpar föräldraledd inskolning vilket verkar vara vanligt. Så var det även för oss. Problemet var bara att personalen inte förklarade alls. Inte förrän på slutet när vi började ifrågasätta. Jag hade bilden av att personalen skulle intressera sig lite för det nya barnet, introducera saker, skapa en välkomnande miljö eller bjuda in på något sätt. Men nä det var vi som skulle göra det och vara där och vänja barnet och hon som skulle anpassa sig in i miljön och ta initiativ att ta kontakt med personalen Vilket inte alls fungerar med alla barn, i vårt fall 16 mån. Det blev att hon satt i mitt knä hela veckan. När jag försökte introducera lek eller hon själv började leka med något så kom snart ett barn och ryckte det ifrån henne, någon sprang in i henne eller skrek och så kröp hon upp i min famn igen och var ledsen. Inga alls initiativ från personal utan mer ni få ett ta den tid ni behöver. Jag fattar själv inte den här pedagogiken, kanske är den mest till för personalen. I alla fall så fick vi till slut säga ifrån att detta inte fungerar, snart måste vi börja jobba och vi kan inte lämna henne här innan vi ser att det fungerar. Då fick vi börja gå ifrån kortare stunder så de tog över. Jag tror ni behöver ställa tydliga frågor kring hur personalen ser på inskolningen och hur den ska gå till.