Anonym (Siri) skrev 2023-02-02 08:21:18 följande:
Låter som de tillämpar föräldraledd inskolning vilket verkar vara vanligt. Så var det även för oss. Problemet var bara att personalen inte förklarade alls. Inte förrän på slutet när vi började ifrågasätta. Jag hade bilden av att personalen skulle intressera sig lite för det nya barnet, introducera saker, skapa en välkomnande miljö eller bjuda in på något sätt. Men nä det var vi som skulle göra det och vara där och vänja barnet och hon som skulle anpassa sig in i miljön och ta initiativ att ta kontakt med personalen Vilket inte alls fungerar med alla barn, i vårt fall 16 mån. Det blev att hon satt i mitt knä hela veckan. När jag försökte introducera lek eller hon själv började leka med något så kom snart ett barn och ryckte det ifrån henne, någon sprang in i henne eller skrek och så kröp hon upp i min famn igen och var ledsen. Inga alls initiativ från personal utan mer ni få ett ta den tid ni behöver. Jag fattar själv inte den här pedagogiken, kanske är den mest till för personalen. I alla fall så fick vi till slut säga ifrån att detta inte fungerar, snart måste vi börja jobba och vi kan inte lämna henne här innan vi ser att det fungerar. Då fick vi börja gå ifrån kortare stunder så de tog över. Jag tror ni behöver ställa tydliga frågor kring hur personalen ser på inskolningen och hur den ska gå till.
Fast så som du beskriver ska inte föräldraledd inskolning gå till…. JA föräldern är den som
de första 1-2 dagarna visar sitt barn vad som finns på förskolan, som leker med sitt barn ,byter blöja etc..
men pedagogerna ska successivt ta över mer o mer, prata med barnet inbjuda till att delta i samlingar och visa på leksaker..ta med ett
vant förskolebarn o initiera lek ( brevidlek) med det
gamla barnet och barnet som skolas in ..Föräldern brukar kunna börja lämna en kort stund redan dag 3..men då finnas kvar i
huset …dag 5 lämnas barnet efter ca 10-15 min o om inte vi ringer hämtas det kl 14 = 5 h senare
Inskolningsmetoden…
rätt utförd ger tryggare barn och barn som snabbare
kommer in i gruppen
Hos oss har vi inte en pedagog som sköter ett barns inskolning utan vi hjälps alla åt och
alla tar kontakt med barnet så att barnet kan skapa en relation till alla 3 och inte vara beroende av en
inskolningsfröken ( som ju kan bli sjuk eller behöva vabba)
vi känner ju inte barnet innan det börjar hos oss och kan då inte se vem av oss som
barnet i första hand kommer välja .Genom att alla är delaktiga och tar kontakt med barnet låter vi
barnet välja vem det vill gå till i första hand så här i början innan det är helt tryggt med oss alla o även i förlängningen alla pedagoger på hela förskolan
(En av oss har ansvaret för inskolningsamtalet vi har ett par veckor efter inskolningen ofta men inte alltid är det den pedagogen som sedan har utvecklingssamtalet för just det barnet så länge barnet är kvar på den avdelningen )