• Anonym (Dålig magkänsla)

    Inskolning, tillbakadragen personal..

    Hej. Vi har en tjej på 18 månaders som ska börja förskolan och hon känns själv väldigt redo för det då hon enkelt tar kontakt med andra barn och vuxna och verkar trivas bra hittills och själv aktivt deltar i olika aktiviteter. 


     


    Mitt stora bekymmer är att jag inte upplever att personalen på hennes avdelning försöker skapa en relation med henne. Det är två barnskötare och en förskolelärare. Den ena barnskötaren sa inte ett ord varken till mig eller mitt barn under gårdagen och jag upplevde henne både som ung och rätt oerfaren. Förskolläraren pratade jag en del med pga att jag ställde frågor men upplevde inget närmande av mitt barn och försök till att skapa en relation, även där ganska tyst och tillbakadragen. Hade förväntat mig att kunna hålla mig i bakgrunden och så småningom lämna men just nu känns det omöjligt om hon inte har någon annan trygg vuxen hon knutit an till, det känns inte rätt. Har någon haft liknande erfarenhet? Vad gör man om det verkligen inte funkar? 

  • Svar på tråden Inskolning, tillbakadragen personal..
  • Jemp

    Det verkar finnas olika "metoder" för inskolning där de enligt den ena håller sig just i bakgrunden. Mitt tips är att prata med dem och se om det finns en anledning och vad de tänker. 

    Och man kan fortsätta fråga eller vara tydlig med vad barnet behöver. Min yngsta är lite mer tillbakadragen än den äldsta och där får jag påminna personalen ibland att hon behöver någon som möter upp henne och tar emot på morgonen. Och ja, jag blir ibland lite matt att det ska behöva påpekas...

  • Anonym (Siri)

    Låter som de tillämpar föräldraledd inskolning vilket verkar vara vanligt. Så var det även för oss. Problemet var bara att personalen inte förklarade alls. Inte förrän på slutet när vi började ifrågasätta. Jag hade bilden av att personalen skulle intressera sig lite för det nya barnet, introducera saker, skapa en välkomnande miljö eller bjuda in på något sätt. Men nä det var vi som skulle göra det och vara där och vänja barnet och hon som skulle anpassa sig in i miljön och ta initiativ att ta kontakt med personalen  Vilket inte alls fungerar med alla barn, i vårt fall 16 mån. Det blev att hon satt i mitt knä hela veckan. När jag försökte introducera lek eller hon själv började leka med något så kom snart ett barn och ryckte det ifrån henne, någon sprang in i henne eller skrek och så kröp hon upp i min famn igen och var ledsen. Inga alls initiativ från personal utan mer ni få ett ta den tid ni behöver. Jag fattar själv inte den här pedagogiken, kanske är den mest till för personalen. I alla fall så fick vi till slut säga ifrån att detta inte fungerar, snart måste vi börja jobba och vi kan inte lämna henne här innan vi ser att det fungerar. Då fick vi börja gå ifrån kortare stunder så de tog över. Jag tror ni behöver ställa tydliga frågor kring hur personalen ser på inskolningen och hur den ska gå till. 

  • violis
    Anonym (Siri) skrev 2023-02-02 08:21:18 följande:
    Låter som de tillämpar föräldraledd inskolning vilket verkar vara vanligt. Så var det även för oss. Problemet var bara att personalen inte förklarade alls. Inte förrän på slutet när vi började ifrågasätta. Jag hade bilden av att personalen skulle intressera sig lite för det nya barnet, introducera saker, skapa en välkomnande miljö eller bjuda in på något sätt. Men nä det var vi som skulle göra det och vara där och vänja barnet och hon som skulle anpassa sig in i miljön och ta initiativ att ta kontakt med personalen  Vilket inte alls fungerar med alla barn, i vårt fall 16 mån. Det blev att hon satt i mitt knä hela veckan. När jag försökte introducera lek eller hon själv började leka med något så kom snart ett barn och ryckte det ifrån henne, någon sprang in i henne eller skrek och så kröp hon upp i min famn igen och var ledsen. Inga alls initiativ från personal utan mer ni få ett ta den tid ni behöver. Jag fattar själv inte den här pedagogiken, kanske är den mest till för personalen. I alla fall så fick vi till slut säga ifrån att detta inte fungerar, snart måste vi börja jobba och vi kan inte lämna henne här innan vi ser att det fungerar. Då fick vi börja gå ifrån kortare stunder så de tog över. Jag tror ni behöver ställa tydliga frågor kring hur personalen ser på inskolningen och hur den ska gå till. 
    Fast så som du beskriver ska inte föräldraledd inskolning gå till….  JA föräldern är den som de första 1-2 dagarna visar sitt barn vad som finns på förskolan, som leker med sitt barn ,byter blöja etc..men pedagogerna ska successivt ta över mer o mer, prata med barnet inbjuda till att delta i samlingar och visa på leksaker..ta med ett vant förskolebarn  o initiera lek ( brevidlek) med det gamla barnet och barnet som skolas in ..Föräldern brukar kunna börja lämna en kort stund redan dag 3..men då finnas kvar i huset  …dag 5 lämnas barnet efter ca 10-15 min o om inte vi ringer hämtas det kl 14 = 5 h senare 
    Inskolningsmetoden…rätt utförd ger tryggare barn och barn som snabbare kommer in i gruppen 
    Hos oss har vi inte en pedagog som sköter ett barns inskolning utan vi hjälps alla åt och alla tar kontakt med barnet så att barnet kan skapa en relation till alla 3 och inte vara beroende av en inskolningsfröken  ( som  ju kan bli sjuk eller behöva vabba) vi känner ju inte barnet innan det börjar hos oss och kan då inte se vem av oss som barnet i första hand kommer välja .Genom att alla är delaktiga och tar kontakt med barnet låter vi barnet välja vem det vill gå till i första hand så här i början innan det är helt tryggt med oss alla o även i förlängningen alla pedagoger på hela förskolan 
    (En av oss har ansvaret för inskolningsamtalet vi har ett par veckor efter inskolningen ofta men inte alltid är det den pedagogen som sedan har utvecklingssamtalet för just det barnet så länge barnet är kvar på den avdelningen )  
     
Svar på tråden Inskolning, tillbakadragen personal..