• Sovsecken

Börjar planera barn och har massor med frågor

Hej , jag och min sambo (25 och 27 år) har precis börjat gå från att prata om att vi någon gång vill ha barn till lite mer aktivt planerande. Vi har kommit fram till att vi gärna skaffar barn om 1-2 år. Eftersom ingen annan i vår vänskapskrets är i närheten av att skaffa barn har jag ingen att riktigt bolla tankar och frågor med. Så jag har försökt samla alla mina konkreta frågor men har ni andra råd och tips skulle även dom uppskattas

*Jag har idag en p-stav och har läst att det kan ta väldigt olika lång tid innan mensen kom tillbaka, hur lång tid tog det för dig?

*Hur viktigt är det att följa min ägglossning, borde det fungera om jag räknar på att ÄL sker 14 dagar innan mensen? eller borde jag använda ägglossningstest eller temperaturmetoden.

*Hur ofta bör man försöka de tio dagarna innan ÄL, jag har läst att många kör varannan dag men min sambo har inte så hög sexdrive är det fortfarande rimligt att bli gravid om man kör var 3e till var 4e?

Jag vet att det flesta av de här sakerna säkert kommer lösa sig men det finns så mycket skrivet om ofrivillig barnlöshet att jag kan inte låta bli att bli lite orolig.

• Svar på tråden Börjar planera barn och har massor med frågor
  • Anonym (Clue)

Jag använde cerazette minipiller inte p-stav, menstruationcykeln stabiliserande sig fort. Började använda clue appen för att registrera mens och se beräknat äl datum. Hade sex på dagen för äl och/eller dagen efter, blev gravid inom 6 månader första gången och inom 3 månader andra gången. Jag tycker inte att jag har behövt anstränga mig nämnvärt, appen är skitbra!

• Anonym (Tora)

Har man sex regelbundet så blir de flesta gravida. Eftersom spermierna kan leva rätt många dygn och om man då har sex varannan dag säger vi så har man ett par chanser att vänta in eller fånga upp ägget även om man skulle ha sex innan ÄL har skett. Vi har gjort så att vi väntat till ett par dagar efter att mensen är slut, sen när man börjar närma sig "mitten" mellan två menstruationer och jag märkt av förändrade flytningar så har vi haft lite mer sex än annars. Har två barn och båda blev till på första försöket.
    Så i början, ha ett regelbundet samliv och känn ingen press. Du verkar ändå ha ganska bra koll på processen och vad det är som sker under en månad vilket är mer än många andra.  Lycka till!

• Anonym (Emla)

Hej! Vad spännande. Jag hade hormonspiral och det tog typ 4 månader innan min ?vanliga? cykel kom tillbaka. Jag började  köra Natural Cycle något år innan vi ville försöka för att få lite koll på kroppen och ÄL. Sen körde jag NC när vi försökte för att se Bekräftad ägglossning när vi försökte bli gravida. Vi försökte ha sex varannan till var tredje dag inför ÄL och sen pricka den beräknade ÄL-dagen också.

Det jag var minst beredd på att jag blev helt besatt av hela grejen, tempning och analysering av sina egna grafer fram och tillbaka, äl-stickor och graviditetstest i mängder. Hade nog trott och önskat att jag var lite mer cool. Men vill man något vill man det till mer än allt och då kan man bli lite ?knäpp? på köpet. Orolig är man, första steget att bli förälder, men det kantad av mycket annat också Skäms Stort lycka till!

• Anonym (Emla)

Lägger också till att kolla in Jenny Kos för fertilitetsförståelse samt analys av äl-sekret. jag började även äta gravidmultivitamin tabletter när vi började försöka. Hjärta

• Sovsecken

Tack för all pepp  och vad skönt att inta bara få höra skräckhistorier:) Jag ska göra mitt bästa att ta det lugnt och se vart resan tar mig innan jag låter planeringsmonstret ta över.

Svar på tråden Börjar planera barn och har massor med frågor