Inlägg från: Anonym (Tröttsamt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tröttsamt)

Hur mycket sjukdom är normalt i förskolan?

Jag har en treåring som går på förskola. Sen han började förskola, har han aldrig varit frisk mer än två veckor, oavsett årstid. Det är främst förkylningar, men febersjukor och magsjukor förekommer också. Så fort han inte går på förskolan, vid jullov eller sommarlov, är han kärnfrisk. På jul pussade han på en tydligt förkyld släkting, utan att han blev sjuk. I somras umgicks han nära med ett barn som hostade, utan att  något hände. När han är ledig har han flugit, befunnit sig i folksamlingar och träffar massor med människor, utan att bli sjuk. Hans äldre syskon kan vara sjukt hemma, utan att han smittas, trots att det leker tillsammans. Men så fort han sticker in näsan på förskolan, blir han sjuk. 

Jag börjar misstänka att det är något fel med antingen miljön på förskolan, eller på deras hygienrutiner. Om han hade haft så lätt att bli sjuk, borde han ju bli det också utanför förskolan tänker jag. Eller kan det vara så här?

• Svar på tråden Hur mycket sjukdom är normalt i förskolan?
  • Anonym (Tröttsamt)
    EpicF skrev 2023-01-30 12:51:44 följande:

Mögel på förskolan kanske? Har du pratat med andra föräldrar om hur det är med deras barn? 

Men generellt är barn med sjuka under förskoleåren. 

De har faktiskt haft en vattenskada, som stått ganska länge. Den är torr nu och ska enligt fastighetsägaren inte orsakat några problem.

Vi har ett äldre barn också, som absolut var sjuk när hon gick på förskolan, men inte på den här nivån. Så här var det hennes första vinter. Inte konstant. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Gbg) skrev 2023-01-30 13:03:31 följande:

Det är samma sak för mitt barn som går på fsk. Vi hinner knappt bli friska här hemma innan det är dags för nästa förkylning igen. Han blir inte heller smittad av att träffa en förkyld släkting utan bara på förskolan verkar det som. Det börjar bli rätt frustrerande! 

Antar att det beror på att det är många barn som vistas tillsammans på mindre yta och att en del föräldrar skickar iväg barnen trots att dom är sjuka eller inte hunnit bli friska. Bakterier på leksaker och att barnen inte tvättar händerna ordentligt och har fingrarna i munnen. 

Här ska barnen, från början, sköta sin egen handhygien och ansiktstvätt efter måltider. Och det kan jag säga, att min unge inte är en stjärna på direkt...
Svar på tråden Hur mycket sjukdom är normalt i förskolan?