• Anonym (Tröttsamt)

Hur mycket sjukdom är normalt i förskolan?

Jag har en treåring som går på förskola. Sen han började förskola, har han aldrig varit frisk mer än två veckor, oavsett årstid. Det är främst förkylningar, men febersjukor och magsjukor förekommer också. Så fort han inte går på förskolan, vid jullov eller sommarlov, är han kärnfrisk. På jul pussade han på en tydligt förkyld släkting, utan att han blev sjuk. I somras umgicks han nära med ett barn som hostade, utan att  något hände. När han är ledig har han flugit, befunnit sig i folksamlingar och träffar massor med människor, utan att bli sjuk. Hans äldre syskon kan vara sjukt hemma, utan att han smittas, trots att det leker tillsammans. Men så fort han sticker in näsan på förskolan, blir han sjuk. 

Jag börjar misstänka att det är något fel med antingen miljön på förskolan, eller på deras hygienrutiner. Om han hade haft så lätt att bli sjuk, borde han ju bli det också utanför förskolan tänker jag. Eller kan det vara så här?

• Svar på tråden Hur mycket sjukdom är normalt i förskolan?
  • EpicF

Mögel på förskolan kanske? Har du pratat med andra föräldrar om hur det är med deras barn? 

Men generellt är barn med sjuka under förskoleåren. 

• Anonym (Elin79)

Har samma erfarenhet. Förskolan har bra miljö så jag vet att det inte är det. Jag tror att alla inte har samma lägstanivå när det gäller snor och annat helt enkelt så att smittorna florerar bland ungarna. Vi har 2 max 3 "friska veckor" om vi har tur, sen är det snuva eller hosta. Hade 2 mån  helt utan vab förra året och det var juli-augusti

• Anonym (Gbg)

Det är samma sak för mitt barn som går på fsk. Vi hinner knappt bli friska här hemma innan det är dags för nästa förkylning igen. Han blir inte heller smittad av att träffa en förkyld släkting utan bara på förskolan verkar det som. Det börjar bli rätt frustrerande! 

Antar att det beror på att det är många barn som vistas tillsammans på mindre yta och att en del föräldrar skickar iväg barnen trots att dom är sjuka eller inte hunnit bli friska. Bakterier på leksaker och att barnen inte tvättar händerna ordentligt och har fingrarna i munnen. 

• Anonym (Tröttsamt)
    EpicF skrev 2023-01-30 12:51:44 följande:

Mögel på förskolan kanske? Har du pratat med andra föräldrar om hur det är med deras barn? 

Men generellt är barn med sjuka under förskoleåren. 

De har faktiskt haft en vattenskada, som stått ganska länge. Den är torr nu och ska enligt fastighetsägaren inte orsakat några problem.

Vi har ett äldre barn också, som absolut var sjuk när hon gick på förskolan, men inte på den här nivån. Så här var det hennes första vinter. Inte konstant. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Gbg) skrev 2023-01-30 13:03:31 följande:

Det är samma sak för mitt barn som går på fsk. Vi hinner knappt bli friska här hemma innan det är dags för nästa förkylning igen. Han blir inte heller smittad av att träffa en förkyld släkting utan bara på förskolan verkar det som. Det börjar bli rätt frustrerande! 

Antar att det beror på att det är många barn som vistas tillsammans på mindre yta och att en del föräldrar skickar iväg barnen trots att dom är sjuka eller inte hunnit bli friska. Bakterier på leksaker och att barnen inte tvättar händerna ordentligt och har fingrarna i munnen. 

Här ska barnen, från början, sköta sin egen handhygien och ansiktstvätt efter måltider. Och det kan jag säga, att min unge inte är en stjärna på direkt...
  • EpicF

Då kan det vara värt att höra med de andra föräldrarna om hur det är med deras barn. 

Även om vattenskada är torr kan det mycket väl vara mögel som ingen märkt. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2023-01-30 13:04:10 följande:
    De har faktiskt haft en vattenskada, som stått ganska länge. Den är torr nu och ska enligt fastighetsägaren inte orsakat några problem.

Vi har ett äldre barn också, som absolut var sjuk när hon gick på förskolan, men inte på den här nivån. Så här var det hennes första vinter. Inte konstant. 
    Alla barn är olika och alla år är olika. Det är tyvärr fullt normalt att vara sjuk så ofta, särskilt om det är många slags typer av sjukdomar som går runt. Det är inte personalens/städets fel när man klämmer in 12-20 ungar eller fler på samma ställe, där minst en av dem alltid är smittspridare eftersom man är smittsam redan före märkbara symptom.
  • TvillingmammaVästgöte

Min son hade eksem på armarna när han gick i förskolan. När han var ledig två veckor över jul så försvann det. Även på sommaren eller andra längre ledigheter. 
    Jag tror att eksemen berodde på stress, jag tror även att de många sjukdomarna kan bero på stress som sänker immunförsvaret. 

En vanlig dag på förskolan innebär massor av stress för ett barn. Det finns en norsk studie som visar det, särskilt om barnet går långa dagar. 

Rising evening cortisol levels may indicate accumulating stress across the year. Results point toward childcare being demanding for toddlers and their need for consideration from caregivers and parents, also after a longer period of childcare attendance. The findings underline the importance of observing, promoting, and further researching children?s well-being in childcare.
    Full article: Change in toddlers? cortisol activity during a year in childcare. Associations with childcare quality, child temperament, well-being and maternal education (tandfonline.com)

• Anonym (Elin79)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-30 13:21:33 följande:

Min son hade eksem på armarna när han gick i förskolan. När han var ledig två veckor över jul så försvann det. Även på sommaren eller andra längre ledigheter. 
    Jag tror att eksemen berodde på stress, jag tror även att de många sjukdomarna kan bero på stress som sänker immunförsvaret. 

Det hade vi problem med, med äldsta barnet. Och även att hen var väldigt väldigt röd i rumpan när hen var på fsk. Hen var inte ens där varje dag, ändå tog det bara en dag innan  problemen var tillbaka.
    Vid ett tillfälle frågade en personal om det inte var så att vi kunde ta med en extra fet salva pga XX var så röd och narig. Då höll min man på att flyga i taket, ungen var för sjutton helt ren och mjuk och inte alls narig när vi lämnade imorse men nu har hen gått runt här i 1,5h utan att någon bytt bajsblöja så problemet kommer inte hemifrån så att säga.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2023-01-30 12:46:08 följande:
    Jag har en treåring som går på förskola. Sen han började förskola, har han aldrig varit frisk mer än två veckor, oavsett årstid. Det är främst förkylningar, men febersjukor och magsjukor förekommer också. Så fort han inte går på förskolan, vid jullov eller sommarlov, är han kärnfrisk. På jul pussade han på en tydligt förkyld släkting, utan att han blev sjuk. I somras umgicks han nära med ett barn som hostade, utan att  något hände. När han är ledig har han flugit, befunnit sig i folksamlingar och träffar massor med människor, utan att bli sjuk. Hans äldre syskon kan vara sjukt hemma, utan att han smittas, trots att det leker tillsammans. Men så fort han sticker in näsan på förskolan, blir han sjuk. 

Jag börjar misstänka att det är något fel med antingen miljön på förskolan, eller på deras hygienrutiner. Om han hade haft så lätt att bli sjuk, borde han ju bli det också utanför förskolan tänker jag. Eller kan det vara så här?

Hur länge har han gått på förskola ?Första året är barnen ofta sjuka minst 1 gång i månaden..sen är som någon sa syskon olika..vissa åker på allt .. säger vi att det går magsjuka på en av de andra avdelningarna …vars barn våra sällan interagerar med pga avstånd och olika mattider..så blir det barnet sjukt, andra barn kan bli i princip ner spydda av en kompis utan att själva bli sjuka … vi har olika sorters immunförsvar helt enkelt.

Hos oss får de yngre barnen hjälp med hand o ansiktstvätt , de äldsta barnen förväntas fixa det själva även om en av oss alltid finns där o kollar .
    Att man inte blir lika lätt sjuk av att träffa en sjuk släkting även om man ger den både en o två pussar eller i en affär,på ett flygplan eller i en folksamling beror på dels att man kan ha tur, på flygplanen har de numera bra ventilation och i en folksamling är man inte såå nära varandra ändå..
    på en förskola är barnen ofta nära ,nära varandra långa stunder, de stoppar leksaker i munnen ( o, ja det gör även 3-4 åringar o 5-6 åringar när de leker ibland) många barn hostar rätt ut o snorar …vi får inte längre skicka hem vid symptom utan orkar barnet med ,får det vara på förskolan. Lokalerna är ofta små/ barnen väljer att leka nära varandra i små rum o om de får lov stänga dörrar om sig…
    Sedan är det också olika på olika förskolor hur mycket barnen är ute..hos oss är vi ute ca 1.5 h på förmiddagen och så fort det är ljust nog är vi ute efter mellis till stängning ..är barnen på er förskola ute lite så påverkar det också hur lätt smittor sprids.

sen får vi inte glömma att dessa coronabarn har ett sämre  immunförsvar än de barn som föddes före corona..de utsattes på ett annat sätt för infektioner under sitt första levnadsår än vad coronabebisarna  gjordes vilket också gör att de reagerar mer/ blir oftare sjuka än vad barn i samma ålder gjorde före coronan 

• Saffran2337
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-01-30 16:50:54 följande:

Hur länge har han gått på förskola ?Första året är barnen ofta sjuka minst 1 gång i månaden..sen är som någon sa syskon olika..vissa åker på allt .. säger vi att det går magsjuka på en av de andra avdelningarna ?vars barn våra sällan interagerar med pga avstånd och olika mattider..så blir det barnet sjukt, andra barn kan bli i princip ner spydda av en kompis utan att själva bli sjuka ? vi har olika sorters immunförsvar helt enkelt.

Hos oss får de yngre barnen hjälp med hand o ansiktstvätt , de äldsta barnen förväntas fixa det själva även om en av oss alltid finns där o kollar .
    Att man inte blir lika lätt sjuk av att träffa en sjuk släkting även om man ger den både en o två pussar eller i en affär,på ett flygplan eller i en folksamling beror på dels att man kan ha tur, på flygplanen har de numera bra ventilation och i en folksamling är man inte såå nära varandra ändå..
    på en förskola är barnen ofta nära ,nära varandra långa stunder, de stoppar leksaker i munnen ( o, ja det gör även 3-4 åringar o 5-6 åringar när de leker ibland) många barn hostar rätt ut o snorar ?vi får inte längre skicka hem vid symptom utan orkar barnet med ,får det vara på förskolan. Lokalerna är ofta små/ barnen väljer att leka nära varandra i små rum o om de får lov stänga dörrar om sig?
    Sedan är det också olika på olika förskolor hur mycket barnen är ute..hos oss är vi ute ca 1.5 h på förmiddagen och så fort det är ljust nog är vi ute efter mellis till stängning ..är barnen på er förskola ute lite så påverkar det också hur lätt smittor sprids.

sen får vi inte glömma att dessa coronabarn har ett sämre  immunförsvar än de barn som föddes före corona..de utsattes på ett annat sätt för infektioner under sitt första levnadsår än vad coronabebisarna  gjordes vilket också gör att de reagerar mer/ blir oftare sjuka än vad barn i samma ålder gjorde före coronan 

Små barns immunförsvar fungerar inte som vuxnas. Det blir inte starkare av fler förkylningar. Så Corona eller inte det spelar inte så stor roll. Tvärtom borde corona lärt folk att handtvätt och mycket utevistelse ger friskare barn. och inga snoriga ungar på förskolan!
    Jag är så glad att sista barnet Är färdig med förskolan. Tyvärr fortsätter en hel del av slarvet i skolan. Mina barn som är känsliga mådde som bäst under covids-åren. Äntligen fick de vara friska under långa perioder.
Svar på tråden Hur mycket sjukdom är normalt i förskolan?