• Anonym (....)

Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!

Läkaren ser alla recept du har, så har du recep på förbrukningsvaror så ser din läkare det. Jag tror även de kan se om du kam hämta ut. 

Men det ingen läkare som säger sådana saker till andra läkare, utan det kan de se i journalsystemet. 

Och vad spelar det för roll? Läkaren bryr sig inte om du hämtat ut förbrukningsvaror eller inte. 

• Anonym (....)
    Anonym (Nojig) skrev 2023-01-30 13:41:09 följande:

Tack så väldigt, väldigt mycket för alla svar!!! Inte riktigt vad jag hoppats på, eftersom jag väl då måste räkna med ändå att min läkare kan se vad jag bestält och inte eftersom det ändå finns en risk.

Alltså om min läkare inte hade brytt sig hade jag ju inte behövt fråga denna frågan, eller hur? Konstig sak att bara säga så kategoriskt.
    Varför tror du din läkare bryr sig om du hämtat ut förbrukningsvaror eller inte? 

Enda gången en läkare faktiskt ska bry sig är om en patient inte hämtat ut livsviktiga läkemedel. Då ska läkaren absolut bry sig och fråga varför. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 14:18:24 följande:
    Varför tror du att läkaren inte bryr sig?

Tex näringsdrycker, läkaren vet att du är ordinerad att få i dig 600 kcal extra från näringsdrycker. Såklart det spelar roll för fortsatt bedömning om du hämtat ut och druckit dem eller inte.

Visst, andra förbrukningsvaror bryr de sig säkert mindre, men inte så kategoriskt som du får det att låta. 
    Näringsdrycker ja, eftersom det i många fall kan vara livsviktiga för hälsa. 

Inkontinensskydd som räknas som förbrukningsvaror är inte livsvikgit för hälsa (förvisso kanske den psykiska hälsan). 

Näringsdrycker är förövrigt läkemedel. Både på recept och receptfria. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 14:26:48 följande:
    Näringsdrycker räknas som förbrukningsmedel i min region. De förskrivs inte på recept i Region Sthlm utan i samma system som andra förbrukningsvaror. 
    Skrivs inte på recept? Sist jag var i sthlm så skrevs nöringsdrycker på recept i likhet med ex alvedon så att man skulle få det till ett subventionerat pris. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 14:54:39 följande:
    Och när var det då?

För systemet för vuxna med näringsdrycker via förbrukningshjälpmedel har funnits i över 25 år i Sthlm. Och för barn har det systemet använts sedan 2019, men där kan man fortfarande få en del produkter via recept. Jag är förskrivare i systemet region Sthlm och har varit i drygt 20 år, så jag tycker att jag har rätt bra koll på regelverket och hur det fungerar.
    Det var i 2021. Då fick jag näringsdrycker på recept som jag har fått sedan tidiga 80-talet. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 15:07:42 följande:
    Mycket märkligt måste jag säga. Och du är vuxen alltså? Och skriven i region Stockholm? Andra regioner kan ha andra system och då kan du hämta ut på apotek även i Stockholm, men inte få förskrivningen från vården i Stockholm, för den går bara via förbrukningshjälpmedel/beställningsportalen. 

Vuxna har inte fått näringsdrycker på recept som hämtas ut på apotek sen tidigt 90-tal i Stockholm. Och för barnen som sagt sedan 2019. Här kan du läsa lite faktisk info om regelverket i region Sthlm. 

www.fhh.regionstockholm.se/hjalpmedelssortiment/nutrition/

vardgivarguiden.se/kunskapsstod/hjalpmedelsguiden/behovstrappor/vard-och-behandling/livsuppehallande-behov/medicinska-funktionsnedsattningar/nutritionsprodukter/kosttillagg/
    Ja, jag är vuxen idag. Var inte vuxen på 80-talet. Då var näringsdryckerna inte lika effektiva som idag. Och ja, jag är skriven i region Stockholm, hur skulle jag annars får mina recept från just region Stockholm?! 

Du skriver att vuxna inte får näringsdrycker utskrivna. Men din länk du lägger in som källa motbevisar ditt påstående. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 15:26:18 följande:

Jag skriver att man inte får dem på recept utan via en förskrivning i  systemet för förbrukningshjälpmedel/Beställningsportalen. Det är inte ett recept utan en hjälpmedelsförskrivning. Recept är inte rätt term, så jag missförstod att du fick dem via recept på apoteket. 
    Jag kan hämta ut mina på apoteket. Har ofta gjort när jag är bortrest. Tillsammans med en heldel andra saker jag också har på recept. 
Svar på tråden Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!