• Anonym (Nojig)

Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!

Jag tillhör en av regionerna i rubriken (som jag listat i geografisk ordning norr till söder) och har en fråga hur det funkar i min region men är skitnojig att min läkare ska se mitt inlägg o fatta att det är jag som frågar (jag vet, inte särskilt troligt men ändå) så därför frågar jag om flera olika. 

Det jag undrar är om min läkare på nåt sätt kan se om jag hämtat ut förbrukningsprodukter som jag fått utskrivna av någon annan än läkaren, alltså om läkaren meddelar en av de andra vårdgivarna att den ska skriva ut en viss sorts förbrukningsprodukt, kan min läkare sen se om jag har bestält den produkten och hämtat ut den? Alltså om jag inte har bestält den men säger till min läkare att jag har bestält, kan läkaren se det då, att jag inte har bestält alltså?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-29 22:03
    Glömde:

Jag är jätteglad för alla som vill svara, skriv vilken region du jobbar i och vad du jobbar som/hur du vet svaret/hur säker du är på svaret. Tack så väldigt mycket på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-29 23:25
    Kom på nu att jag ju faktiskt också undrar om den vårdgivare som skrivit ut produkten kan se om jag bestält den lr inte, så det får nån väldigt gärna svara på också.

• Svar på tråden Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!
  • Anonym (Nojig)

Ingen alls som kan hjälpa mig?

• Anonym (Kanske)

Jag jobbar iofs inte i vården men tänker att mitt svar kanske ändå kan hjälpa lite. Jag vet att min dietist kan se om jag har uttag kvar på de näringsdrycker hon skriver ut åt mig, vilket ju innebär att hon iaf indirekt kan se om jag hämtat ut eller inte. Om min läkare kan se det vet jag däremot inte. Jag tillhör Stockholm. 

• Anonym (Utskrivet)

Ja, din läkare kan se vilka preparat du har utskrivna och vilka du hämtat ut, även om någon annan skrivit ut dessa.
    Du kan själv se dina utskrivna recept via 1177 och allt där kan din läkare också se.

• Anonym (Sthlm)
    Anonym (Nojig) skrev 2023-01-29 22:02:15 följande:
    Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!

Jag tillhör en av regionerna i rubriken (som jag listat i geografisk ordning norr till söder) och har en fråga hur det funkar i min region men är skitnojig att min läkare ska se mitt inlägg o fatta att det är jag som frågar (jag vet, inte särskilt troligt men ändå) så därför frågar jag om flera olika. 

Det jag undrar är om min läkare på nåt sätt kan se om jag hämtat ut förbrukningsprodukter som jag fått utskrivna av någon annan än läkaren, alltså om läkaren meddelar en av de andra vårdgivarna att den ska skriva ut en viss sorts förbrukningsprodukt, kan min läkare sen se om jag har bestält den produkten och hämtat ut den? Alltså om jag inte har bestält den men säger till min läkare att jag har bestält, kan läkaren se det då, att jag inte har bestält alltså?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-29 22:03
    Glömde:

Jag är jätteglad för alla som vill svara, skriv vilken region du jobbar i och vad du jobbar som/hur du vet svaret/hur säker du är på svaret. Tack så väldigt mycket på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-29 23:25
    Kom på nu att jag ju faktiskt också undrar om den vårdgivare som skrivit ut produkten kan se om jag bestält den lr inte, så det får nån väldigt gärna svara på också.

Jag jobbar i Region Stokholm.

Förskrivning av hjälpmedel sker i ett speciellt system där endast vissa har inlogg. Läkare kan ha inlogg, men mer sällan än de yrkesgrupper som oftast gör förskrivningar, som sköterskor, arbetsterapeuter, dietister.

Så för det mesta skulle en läkare inte kunna se om patienten tex hämtat ut sin näringsdrycker, men det syns däremot för dietisten som har inlogg, även en annan dietist än den som gjort förskrivningen kan se om det hämtats ut.

Vet inte om det blev tydligt nog? Det är alltså möjligt att din läkare har inlogg, men ej säkert då många läkare inte har inlogg. 
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (Utskrivet) skrev 2023-01-30 04:00:05 följande:

Ja, din läkare kan se vilka preparat du har utskrivna och vilka du hämtat ut, även om någon annan skrivit ut dessa.
    Du kan själv se dina utskrivna recept via 1177 och allt där kan din läkare också se.

Hmm, nej, det stämmer väl inte riktigt.

Vad gäller recept så kan läkaren se vilka recept som finns och när de skrevs, men inte om något hämtats ut från receptet.

Vad gäller hjälpmedel, som TS frågar om, så kan systemen se olika ut i olika regioner, så inte säkert att läkaren kan se vad som hämtats ut eller inte. 

Läkare kan inte gå via 1177 och se en patients sida, läkaren ser patientens information via journalen, inte 1177. 
  • Anonym (Utskrivet)
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 08:55:48 följande:
    Hmm, nej, det stämmer väl inte riktigt.

Vad gäller recept så kan läkaren se vilka recept som finns och när de skrevs, men inte om något hämtats ut från receptet.

Vad gäller hjälpmedel, som TS frågar om, så kan systemen se olika ut i olika regioner, så inte säkert att läkaren kan se vad som hämtats ut eller inte. 

Läkare kan inte gå via 1177 och se en patients sida, läkaren ser patientens information via journalen, inte 1177. 
    Jag skrev inte att läkaren går in via 1177, jag skrev att TS kan se sin journal där - som ens läkare (eller annan vårdpersonal) också kan se. Och man kan visst se hur många uttag det är kvar. 
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (Utskrivet) skrev 2023-01-30 09:21:07 följande:
    Jag skrev inte att läkaren går in via 1177, jag skrev att TS kan se sin journal där - som ens läkare (eller annan vårdpersonal) också kan se. Och man kan visst se hur många uttag det är kvar. 
    Ah, sorry, nu ser jag att du inte skrev så. Ber om ursäkt att jag läste fel. 
  • Anonym (....)

Läkaren ser alla recept du har, så har du recep på förbrukningsvaror så ser din läkare det. Jag tror även de kan se om du kam hämta ut. 

Men det ingen läkare som säger sådana saker till andra läkare, utan det kan de se i journalsystemet. 

Och vad spelar det för roll? Läkaren bryr sig inte om du hämtat ut förbrukningsvaror eller inte. 

• Anonym (Nojig)

Tack så väldigt, väldigt mycket för alla svar!!! Inte riktigt vad jag hoppats på, eftersom jag väl då måste räkna med ändå att min läkare kan se vad jag bestält och inte eftersom det ändå finns en risk.

Anonym (....) skrev 2023-01-30 12:02:24 följande:

Och vad spelar det för roll? Läkaren bryr sig inte om du hämtat ut förbrukningsvaror eller inte. 

Alltså om min läkare inte hade brytt sig hade jag ju inte behövt fråga denna frågan, eller hur? Konstig sak att bara säga så kategoriskt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Nojig) skrev 2023-01-30 13:41:09 följande:

Tack så väldigt, väldigt mycket för alla svar!!! Inte riktigt vad jag hoppats på, eftersom jag väl då måste räkna med ändå att min läkare kan se vad jag bestält och inte eftersom det ändå finns en risk.

Alltså om min läkare inte hade brytt sig hade jag ju inte behövt fråga denna frågan, eller hur? Konstig sak att bara säga så kategoriskt.
    Varför tror du din läkare bryr sig om du hämtat ut förbrukningsvaror eller inte? 

Enda gången en läkare faktiskt ska bry sig är om en patient inte hämtat ut livsviktiga läkemedel. Då ska läkaren absolut bry sig och fråga varför. 
Svar på tråden Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!