Inlägg från: Anonym (Kanske) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kanske)

Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!

Jag jobbar iofs inte i vården men tänker att mitt svar kanske ändå kan hjälpa lite. Jag vet att min dietist kan se om jag har uttag kvar på de näringsdrycker hon skriver ut åt mig, vilket ju innebär att hon iaf indirekt kan se om jag hämtat ut eller inte. Om min läkare kan se det vet jag däremot inte. Jag tillhör Stockholm. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (....) skrev 2023-01-30 14:22:28 följande:
    Näringsdrycker ja, eftersom det i många fall kan vara livsviktiga för hälsa. 

Inkontinensskydd som räknas som förbrukningsvaror är inte livsvikgit för hälsa (förvisso kanske den psykiska hälsan). 

Näringsdrycker är förövrigt läkemedel. Både på recept och receptfria. 
    Anonym (....) skrev 2023-01-30 14:30:09 följande:
    Skrivs inte på recept? Sist jag var i sthlm så skrevs nöringsdrycker på recept i likhet med ex alvedon så att man skulle få det till ett subventionerat pris. 
    Fast du lever uppenbarligen i ett parallellt universum. I mitt universums Stockholm skrivs näringsdrycker inte ut på recept, utan man får dem via förbrukningsprodukter/hjälpmedel, precis som Anonym Sthlm säger. I mitt fall är det min dietist som är förskrivare, vet inte om det kan variera, men på recept får man inga ND i Stockholm.
    Anonym (....) skrev 2023-01-30 15:33:49 följande:
    Jag kan hämta ut mina på apoteket. Har ofta gjort när jag är bortrest. Tillsammans med en heldel andra saker jag också har på recept. 
    Och det är detta som gör att du tror att du har dem på recept? Man kan absolut välja att hämta ut dem på apoteket (eller, man har iaf kunnat det tidigare, nu är det längesen jag gjorde det, men jag tror dig på just denna punkten), men det är inte det samma som att de skrivs ut på recept.

• Anonym (Kanske)
    mammatill6 skrev 2023-01-30 20:06:38 följande:
    Har jobbat i många år i vården i Stockholm Fram till 2021. Och då va du tvungen att ha recept på näringsdryck från dietist. Sen beställer man hem dem från samma ställe man beställer hem inkontinensskydd. Men det måste finnas ett aktuellt recept.
    Aja, om du kallar det för recept, så ok. Men det är likförbannat så att det räknas som hjälpmedel/förbrukningsprodukter som man beställer på samma sätt som andra förbrukningsprodukter (precis som du skriver)
  • Anonym (Kanske)
    Fliselisan skrev 2023-01-31 20:35:32 följande:
    Har aldrig varit med om att en läkare dubbelkollar om patienten hämtat ut näringsdrycker eller ej. ytterst sällsynt att de gör det även när det gäller läkemedel. Absolut inte per rutin.
    Hehe, som kuriosa kan jag ju säga att det där varierar. Min läkare håller definitivt koll på om jag hämtar ut mina ND eller inte; jag vet inte om hen själv kan se det eller om hen frågar min dietist (som är den som är förskrivare), men koll har hen oavsett. Försökte dra en penna en gång om att jodå, jag hade så klaaart tagit mina ND som jag skulle, och det var väääldigt konstigt att jag inte ökat i vikt enligt plan, men då tittade hen bara på mig och sa att det var inte lönt att ljuga, för hen visste redan att jag inte hämtat ut några ND... kan ju säga att jag skämdes rätt bra då, haha.
  • Anonym (Kanske)
    Fliselisan skrev 2023-02-02 20:53:36 följande:
    Ok, förstår att läkaren kollar detta vid ätstörningar etc, där det verkligen har betydelse för resultatet.
    Precis. Och med tanke på TS nojjighet och tendens att vilja smussla inför läkaren är jag rätt säker på att det är exakt det det rör sig om i det här fallet. Jag känner liksom igen tänket...
Svar på tråden Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!