Anonym (....) skrev 2023-01-30 14:22:28 följande:
Näringsdrycker ja, eftersom det i många fall kan vara livsviktiga för hälsa.
Inkontinensskydd som räknas som förbrukningsvaror är inte livsvikgit för hälsa (förvisso kanske den psykiska hälsan).
Näringsdrycker är förövrigt läkemedel. Både på recept och receptfria.
Anonym (....) skrev 2023-01-30 14:30:09 följande:
Skrivs inte på recept? Sist jag var i sthlm så skrevs nöringsdrycker på recept i likhet med ex alvedon så att man skulle få det till ett subventionerat pris.
Fast du lever uppenbarligen i ett parallellt universum. I mitt universums Stockholm skrivs näringsdrycker inte ut på recept, utan man får dem via förbrukningsprodukter/hjälpmedel, precis som Anonym Sthlm säger. I mitt fall är det min dietist som är förskrivare, vet inte om det kan variera, men på recept får man inga ND i Stockholm.
Anonym (....) skrev 2023-01-30 15:33:49 följande:
Jag kan hämta ut mina på apoteket. Har ofta gjort när jag är bortrest. Tillsammans med en heldel andra saker jag också har på recept.
Och det är detta som gör att du tror att du har dem på recept? Man kan absolut välja att hämta ut dem på apoteket (eller, man har iaf kunnat det tidigare, nu är det längesen jag gjorde det, men jag tror dig på just denna punkten), men det är inte det samma som att de skrivs ut på recept.