• Anonym (Orättvist?)

Olika betalt för samma arbete

Jag och en annan i familjen fick i uppdrag av gemensamma släktingar att göra ett jobb för dem. Vi gjorde precis samma sak, de ville ha det från olika perspektiv.

Nu har jag av en "olyckshändelse" fått veta att vi fått olika mycket betalt, för att "den ena av oss har det sämre ekonomiskt".

Hur kan det vara rättvist? 

• Svar på tråden Olika betalt för samma arbete
  • Anonym (,ÖKknö)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-30 06:12:47 följande:

Nej, en förälder vardera så att säga. Min förälder plus morbror. 
    Vi behövde pengarna, annars hade jag inte lagt tid jag egentligen inte hade på det. Min förälder pratar ständigt om hur snålt de måste leva nu, då känns det ännu mer provocerande att de tydligen hade råd att ge kusinen mer. Kusinens förälder hade kunnat ge lite extra isf, men det var bådas pengar.

Aha. Kan det vara så att dina föräldrar gav det de hade råd med och din morbror gav det han hade råd med och därmed fick din kusin mer? Att de liksom betalade sina egna barn för arbetet? 
  • Anonym (Y)

Jag förstår inte hur folk får det till att Ts är missunnsam gentemot kusinen? Nu kanske det är jag som har missförstått begreppet men så som jag tolkar det betyder det att man tycker att den andra personen inte gjort sig förtjänt av det den får, dvs. mer pengar i detta fall.

Jag läser ingenstans att Ts missunnar sin kusin pengarna utan endast att det blivit lite skevt eftersom att de fått olika betalt för samma arbete, vilket faktiskt är något jag hade reagerat på också; hur glad jag än är för min kusin så skulle jag bli sur om min familj väljer att ge mig avsevärt mycket mindre pengar.

Hade jag gjort en grej av det? Nej. Men jag hade inte gjort arbetet igen och hade de frågat varför så hade jag berättat. 

• Anonym (Orättvist?)
    Anonym (,ÖKknö) skrev 2023-01-30 06:18:46 följande:
    Aha. Kan det vara så att dina föräldrar gav det de hade råd med och din morbror gav det han hade råd med och därmed fick din kusin mer? Att de liksom betalade sina egna barn för arbetet? 
    Nej, företaget är gemensamt och det var därifrån de tog pengarna. Jag frågade och de sa att kusinen har det knapert just nu... (trots att hn var i mexico över julen...),
    men vi har det också knapert nu!? Jag är okej med den lägre summan i sig, det jag tar illa upp över är att kusinen tydligen förtjänar mer bara för att hn är dålig på att hålla i pengar. Varför förtjänar inte jag samma bara för att vi gjort olika val i livet? Jag gav dem ett professionellt utfört arbete. 
  • Anonym (,ÖKknö)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-30 06:27:43 följande:
    Nej, företaget är gemensamt och det var därifrån de tog pengarna. Jag frågade och de sa att kusinen har det knapert just nu... (trots att hn var i mexico över julen...),
    men vi har det också knapert nu!? Jag är okej med den lägre summan i sig, det jag tar illa upp över är att kusinen tydligen förtjänar mer bara för att hn är dålig på att hålla i pengar. Varför förtjänar inte jag samma bara för att vi gjort olika val i livet? Jag gav dem ett professionellt utfört arbete. 
    Ok, ja då blev det ju knepigt med att de gav dig mindre. Men gjort är gjort och nu vet du ju att de tänker så och kan avböja mer jobb framöver. 
  • Anonym (Haha)

Vad roliga alla jantesvenssons är som svarar att det var helt okey och att du får acceptera det. Hade det gällt dem så hade det tagit hus i helvete. Det räcker bara grannen tjänar mer så väcks avundsjuka, och då ska man inte ens snacka om när de får mindre betalt för exakt samma arbete. För att summera, alla hade tyckt det var piss. Jättetråkigt att det drabbade dig. Samtidigt kan man passa på att lära sig, värdera din tid högt och tacka nej till den sortens uppdrag framöver.

• Anonym (´´´)

Antingen kräver du dem på mer pengar, men risken är väl att ni blir osams. Är det värt det?

Får du frågan en annan gång så säger du att du inte vill göra uppdrag någon mer gång. 

• Anonym (´´´)
    Anonym (Haha) skrev 2023-01-30 06:49:53 följande:

Vad roliga alla jantesvenssons är som svarar att det var helt okey och att du får acceptera det. Hade det gällt dem så hade det tagit hus i helvete. Det räcker bara grannen tjänar mer så väcks avundsjuka, och då ska man inte ens snacka om när de får mindre betalt för exakt samma arbete. För att summera, alla hade tyckt det var piss. Jättetråkigt att det drabbade dig. Samtidigt kan man passa på att lära sig, värdera din tid högt och tacka nej till den sortens uppdrag framöver.

För mig hade det varit ok, som jag skrev i mitt första inlägg. Jag svarade utifrån den info som fanns i TS. Sedan har TS lagt till info om att även TS hade det knapert, inte bara kusinen. Klart man förstår att det känns lite surt, men det blir nog svårt att komma i efterhand och säga att man ville ha mer betalt. 
  • Anonym (Iselinn)

Det är så typiskt ts här att när det inte blir medhåll så kryper det fram fler och fler detaljer, nu har plötsligt den fattiga kusinen varit i Mexico, och plötsligt är det inte bara en släkting som betalat ut pengar utan plötsligt är det föräldrar.
    Ts har heller inte nämnt summan men snart handlar det väl om månadslöner i glapp.

Ang lika lön för samma arbete är det väl ingen som har? På mitt gamla jobb kunde det skilja 10000 kr i löner. På mitt nya går nyanställda in på mer än vad de som jobbat med det länge har. Sånt är livet.

• Anonym (Orättvist?)
    Anonym (Iselinn) skrev 2023-01-30 07:09:23 följande:

Det är så typiskt ts här att när det inte blir medhåll så kryper det fram fler och fler detaljer, nu har plötsligt den fattiga kusinen varit i Mexico, och plötsligt är det inte bara en släkting som betalat ut pengar utan plötsligt är det föräldrar.
    Ts har heller inte nämnt summan men snart handlar det väl om månadslöner i glapp.

Ang lika lön för samma arbete är det väl ingen som har? På mitt gamla jobb kunde det skilja 10000 kr i löner. På mitt nya går nyanställda in på mer än vad de som jobbat med det länge har. Sånt är livet.

Jag förväntade mig inte behöva ge massa detaljer och ville inte ha dem direkt i trådstarten för ökad risk för igenkänning. Jag har aldrig sagt att kusinen är fattig, det är de själva som har den bilden för att hen aldrig har pengar i slutet av månaden.

Två som anställs samtidigt för exakt samma jobb, skiljer det stora summor på dem hos er? För det har jag då aldrig varit med om. 

Jag fick 2000, kusinen närmare 5000.

• Anonym (abc)

Jag förstår att det kan sticka i ögonen, men här är lite anledningar:

* De känner att de generellt lägger mer pengar på din familj än kusinens i och med att de kanske köper julklappar mm till dina barn så det här var ett sätt för de att ge lika mycket till kusinen som de ger till din familj

* de ville egentligen ge de där extra pengarna utan anledning men kusinen är en sådan person som inte vill ta emot pengar utan anledning så de fick "låtsas" att det var lön för arbetet som utfördes men egentligen var lönen samma som du fick och resten en gåva som de smusslade in för att det skulle kännas bättre att ta emot

Svar på tråden Olika betalt för samma arbete