• Anonym (Orättvist?)

Olika betalt för samma arbete

Jag och en annan i familjen fick i uppdrag av gemensamma släktingar att göra ett jobb för dem. Vi gjorde precis samma sak, de ville ha det från olika perspektiv.

Nu har jag av en "olyckshändelse" fått veta att vi fått olika mycket betalt, för att "den ena av oss har det sämre ekonomiskt".

Hur kan det vara rättvist? 

• Svar på tråden Olika betalt för samma arbete
  • Anonym (B)
    Anonym (Trist­): är du alltid såhär otrevlig
    när andra ser saker på ett annat sätt än dig?
  • AnnaSthlm

Nästa gång vet du hur de resonerar och kan tacka nej om du vill. 
    Vad betyder det för dig att du fick mindre betalt? 

• Anonym (Trist)
    Anonym (B) skrev 2023-01-29 22:03:20 följande:
    Anonym (Trist­): är du alltid såhär otrevlig
    när andra ser saker på ett annat sätt än dig?
    Brukar du alltid se svar du inte håller med om som otrevliga? 
  • Anonym (Orättvist?)

Vad har hur vi bor med betalningen att göra? Livet har stramats åt för många och vi är inte på något sätt rika. Alla villor är inte dyra i inköp. 

När de sa att det är vad de brukar betala utgick jag ifrån att vi fick samma erbjudande. Hade jag vetat att min kusin fick betydligt mer för samma sak hade jag inte godtagit det. Det är inte att jämföra med mililiter saft. Jag la ner massa tid på det, tid jag fick ta från annat. Tror de flesta hade känt sig lurade i samma sits.

• Anonym (Orättvist?)

Resonerar ni så på jobbet också? Är ni missunnsamma om ni vill ha samma lön för samma arbete? Kusinen är inte på något sätt mer erfaren än jag i det här, snarare tvärtom.

• Knuxadow

Kusinen är kanske en person som har svårt att ta emot hjälp? Dvs-... Er släkting ville egentligen ge rena pengar direkt i handen för att stötta... Men i med denne visste att kusinen hade nekat den hjälpen... Så förkläde släktingen denna hjälp genom sk. "Lön".
    Och därför fick du en lägre summa än denna Kusin?!... Då du inte behövde ekonomisk hjälp

• Anonym (Händer)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-30 02:35:56 följande:

Resonerar ni så på jobbet också? Är ni missunnsamma om ni vill ha samma lön för samma arbete? Kusinen är inte på något sätt mer erfaren än jag i det här, snarare tvärtom.

Det är väldigt vanligt att ha olika löner för samma jobb hos oss iaf. Jag missunnar inte de kollegor som tjänar mer det bara för jag valt ett dyrare boende och barn tex.

Jättekonstigt resonera tycker jag. Ni är ju två dessutom och kan tigga pengar av din partners släktingar om du nu anser att det är så knapert och det ska kompenseras av släktingar. Antingen accepterar man ett jobb för det avtalade priset eller så gör man inte det, men du kan inte i efterhand gnälla på att det var för lite. Vad någon annan får kvittar. 

Det är som att en hantverkare som tex målar ert hus ska i efterhand bli sur för han får reda på att ni betalade den förra hantverkaren mer när hen målade ert hus..: 

• Anonym (Orättvist?)
    Anonym (Händer) skrev 2023-01-30 03:41:01 följande:

Det är väldigt vanligt att ha olika löner för samma jobb hos oss iaf. Jag missunnar inte de kollegor som tjänar mer det bara för jag valt ett dyrare boende och barn tex.

Jättekonstigt resonera tycker jag. Ni är ju två dessutom och kan tigga pengar av din partners släktingar om du nu anser att det är så knapert och det ska kompenseras av släktingar. Antingen accepterar man ett jobb för det avtalade priset eller så gör man inte det, men du kan inte i efterhand gnälla på att det var för lite. Vad någon annan får kvittar. 

Det är som att en hantverkare som tex målar ert hus ska i efterhand bli sur för han får reda på att ni betalade den förra hantverkaren mer när hen målade ert hus..: 

De flesta är knappast okej med att de får lägre lön än någon som anställs precis samtidigt för att utföra samma
    arbete.

Det är inte jämförbart och vi TIGGER inga pengar. Jag gjorde ett ARBETE som DE bad mig om. Jag var okej med betalningen när jag trodde vi fick lika mycket. Det var i minsta laget, men eftersom vi är släkt tyckte jag det vsr okej.

Vi är kusiner, de som betalade oss är vår förälder och i mitt fall morbror. Går knappast att jämföra med hantverkare. 

• Anonym (,ÖKknö)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-30 05:48:28 följande:

De flesta är knappast okej med att de får lägre lön än någon som anställs precis samtidigt för att utföra samma
    arbete.

Det är inte jämförbart och vi TIGGER inga pengar. Jag gjorde ett ARBETE som DE bad mig om. Jag var okej med betalningen när jag trodde vi fick lika mycket. Det var i minsta laget, men eftersom vi är släkt tyckte jag det vsr okej.

Vi är kusiner, de som betalade oss är vår förälder och i mitt fall morbror. Går knappast att jämföra med hantverkare. 

Jag hade också känt mig snuvad på pengar om det hade hänt mig, men jag hade också kunnat se det som att ok, kusinen var i mer behov av pengar än jag, iaf vad de tror. Dessutom är kusinen deras eget barn om jag förstår det rätt? Kanske ville de på det här viset stötta utan att det är uppenbart. Eller så sa kusinen helt enkelt en summa hen ville ha för att göra jobbet och de accepterade. 

Men ja, jag hade känt mig lite snuvad, som om mitt arbete var värt mindre. Kanske hade jag framöver tackat nej till att göra arbete för dem, alt att jag hade satt en summa som jag anser att min tid är värd och angett den vid förfrågan om att utföra arbete för någon och därmed inte blivit sur om någon annan värderat sin tid högre och sagt och fått en högre summa. 

• Anonym (Orättvist?)
    Anonym (,ÖKknö) skrev 2023-01-30 06:08:18 följande:

Jag hade också känt mig snuvad på pengar om det hade hänt mig, men jag hade också kunnat se det som att ok, kusinen var i mer behov av pengar än jag, iaf vad de tror. Dessutom är kusinen deras eget barn om jag förstår det rätt? Kanske ville de på det här viset stötta utan att det är uppenbart. Eller så sa kusinen helt enkelt en summa hen ville ha för att göra jobbet och de accepterade. 

Men ja, jag hade känt mig lite snuvad, som om mitt arbete var värt mindre. Kanske hade jag framöver tackat nej till att göra arbete för dem, alt att jag hade satt en summa som jag anser att min tid är värd och angett den vid förfrågan om att utföra arbete för någon och därmed inte blivit sur om någon annan värderat sin tid högre och sagt och fått en högre summa. 

Nej, en förälder vardera så att säga. Min förälder plus morbror. 
    Vi behövde pengarna, annars hade jag inte lagt tid jag egentligen inte hade på det. Min förälder pratar ständigt om hur snålt de måste leva nu, då känns det ännu mer provocerande att de tydligen hade råd att ge kusinen mer. Kusinens förälder hade kunnat ge lite extra isf, men det var bådas pengar.

Svar på tråden Olika betalt för samma arbete