• Anonym (Orättvist?)

Olika betalt för samma arbete

Jag och en annan i familjen fick i uppdrag av gemensamma släktingar att göra ett jobb för dem. Vi gjorde precis samma sak, de ville ha det från olika perspektiv.

Nu har jag av en "olyckshändelse" fått veta att vi fått olika mycket betalt, för att "den ena av oss har det sämre ekonomiskt".

Hur kan det vara rättvist? 

• Svar på tråden Olika betalt för samma arbete
  • Anonym (´´´)

Det är kanske inte rättvist men om du gick med på en viss ersättning så gjorde du väl det utifrån att du ansåg det var ok för din insats? 

• Anonym (´´´)

Man kan också se det som att den som har det sämre ställt, fick samma ersättning för arbetet, men utöver det fick en liten "allmosa" för att givaren ville ge det. 

• Anonym (Iselinn)

Så istället för att vara glad över att din familjemedlem som är i sämre ekonomisk sits än du fick lite extra så gnäller du över orättvisa? 

• Anonym (Orättvist?)

De har ingen insikt i vår ekonomi och går bara efter vad de tror.
    Jag tycker det är extremt orättvist att vi fick så olika för i grunden precis samma arbete. Jag la ner massa tid och energi på det för att de skulle bli nöjda och glada med resultatet.

• Anonym (Orättvist?)

De sa att det brukar ge den summan för det arbetet, jag tyckte det lät okej med tanke på att vi är familj, men samtidigt behöver vi allt extra vi kan få nu när allt blivit dyrare. Annars hade jag nog tackat nej till jobbet från början. Jäkligt provocerande att höra att ens kusin fått betydligt mer för samma arbete, för att de har en skev bild av vad bra ekonomi betyder. Ja vi tjänar mer, men vi är också fem i familjen, med villa etc. Kusinen ensam i liten hyreslägenhet.

• Anonym (Banana)

Åter till frågan som någon ställde ovan. Du fick ett erbjudande om att göra arbetet till en viss penning. Du tackade ja och gjorde det. Du fick betalt.
    Då är allt rätt och riktigt gentemot dig.
    Ica tar mer betalt för bananerna än Lidl. Men ingen av dem "gör fel". 

• Anonym (Iselinn)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-29 21:16:17 följande:

De sa att det brukar ge den summan för det arbetet, jag tyckte det lät okej med tanke på att vi är familj, men samtidigt behöver vi allt extra vi kan få nu när allt blivit dyrare. Annars hade jag nog tackat nej till jobbet från början. Jäkligt provocerande att höra att ens kusin fått betydligt mer för samma arbete, för att de har en skev bild av vad bra ekonomi betyder. Ja vi tjänar mer, men vi är också fem i familjen, med villa etc. Kusinen ensam i liten hyreslägenhet.

Var du nöjd över summan innan du fick veta vad kusinen fick?

Då får du väl upplysa din släkting om att ni minsann har det dåligt ställt i miljonvillan och säga att de minsann får ge samma som kusinen fick. Stampa lite i golvet också för bästa effekt. Lite tårar med, kanske? Det blir nog bra.
  • Anonym (Trist)

Trist med missunnsamma och gnidna personer. Jämför du dig alltid med andra på det här viset? Kanske fick din kusin två millimeter mer saft i glaset också. 

• Anonym (A)
    Anonym (Trist) skrev 2023-01-29 21:50:11 följande:
    Trist med missunnsamma och gnidna personer. Jämför du dig alltid med andra på det här viset? Kanske fick din kusin två millimeter mer saft i glaset också. 
    +1
  • Anonym (Q)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-29 21:16:17 följande:

Om du har råd att tacka nej, så har ni nog inte så dåligt. 
Svar på tråden Olika betalt för samma arbete