• VHX

Finns det verkligen fattiga i sverige?

Finns det verkligen fattiga i sverige?

• Svar på tråden Finns det verkligen fattiga i sverige?
  • Stefan99

Har 5000kr kvar att leva på när alla räkningar är betalda denna månad.
    Känner mig fattig nu då elräkningen rusade iväg.
    Blir att äta billig denna månad.

• Anonya

Ja, det finns massor av familjer som i slutet av månaden knappt har någon mat hemma, där schampo och toapapper kan ta slut och där barnen går i för små eller slitna kläder plus fryser på vintern för att pengar inte finns. 

• Tukt
    Flash Gordon skrev 2023-01-31 08:14:25 följande:
    Så du har ingenting alls av alla dessa "fakta och kunskap i överflöd" att svara med utan du har bara nedsättande kommentarer om mig som person att bidra med.

Har du inget i sak att svara så behöver du inte svara. Det blir trevligare stämning då.
    Nej, men jag diskuterar såklart för att få ut något av det. Faktaförnekar eller personer som tycker att tidningsartiklar är att "basunera" ut saker, ger mig inte ett skit. Det var därför jag tackade för mig.
    Men är samtidigt tacksam för att sådana som du är så pass transparenta.
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-31 15:43:31 följande:
    Nej, men jag diskuterar såklart för att få ut något av det. Faktaförnekar eller personer som tycker att tidningsartiklar är att "basunera" ut saker, ger mig inte ett skit. Det var därför jag tackade för mig.
    Men är samtidigt tacksam för att sådana som du är så pass transparenta.
    Och ännu en gång bara påståenden om mig.

Man skulle nästan kunna tro att du saknar faktiska argument.
    Blå och gul
  • Tukt
    Flash Gordon skrev 2023-01-31 16:15:06 följande:
    Och ännu en gång bara påståenden om mig.

Man skulle nästan kunna tro att du saknar faktiska argument.
    Jag svarar på din fråga om varför jag inte ämnar att diskutera vidare med dig.
    Så det här är mitt sista svar till dig. Njut av det.
  • Flash Gordon
    Tukt skrev 2023-01-31 17:51:13 följande:
    Jag svarar på din fråga om varför jag inte ämnar att diskutera vidare med dig.
    Så det här är mitt sista svar till dig. Njut av det.
    Så inte ett enda argument för varför "relativ" fattigdom är ett rimligt mått.

Som jag beskrivit ovan så är det ett dåligt mått på fattigdom för du kan vara miljonär och ändå vara "relativt" fattig.
    Blå och gul
  • Jojoai

När jag var liten hade vi ibland inte mat på bordet. Vet inte hur det är idag men när jag läser exempelvis prognoser och liknande så ökar andelen fattiga.

Vi brukade få mat av släkt,vänner och bekanta.

När jag läste på gymnasiet fick jag extra stöd från soss för att jag skulle kunna köpa mat åt mig själv.

Men oftast behöver man inte svälta, min mor var bara för stolt för att själv gå till soss.

• fornminne

Jag anser att det finns fattiga i Sverige hur man än vänder och vrider på det. Det finns inte den extrema fattigdom som finns i andra delar av världen, men visst har vi fattigdom. Även om man utesluter det något problematiska begreppet "relativ" fattigdom. Och den svenska fattigdomen ökar, efter vad jag förstår, på en nivå som många inte verkar ha insett.

Ska man dra någon slags rimlighetsgräns, anser jag att man är fattig om man har svårt att få ihop till grundläggande standard. Dit hör i en svensk kontext INTE ny smartphone eller dyra märkeskläder, däremot mat på bordet, tak över huvudet och hela och rena kläder. Bland annat. Detta har de flesta i Sverige, men allt fler saknar detta, helt eller delvis.

Det larmas om att barn kommer hungriga till skolan, har trasiga eller dåliga kläder, vuxna har inte råd att gå till tandläkaren, fler hotas av vräkning trots att de lever snålt, osv. Vad är detta om inte fattigdom?

Vi ser en helt ny fattigdom växa fram, eller snarare nygammal. Eftersom den har funnits tidigare, men varit mer eller mindre utrotad i ca 100 år. 

• Renny
    Ur olika synvinklar kan vi prata om fattigdom. Jag känner många familjer som börjat spara på maten, det vill säga de närmar sig fattigdomsgränsen. Om vi ??pratar om relativ fattigdom mäter var och en för sig själv
  • Flash Gordon
    fornminne skrev 2023-02-01 14:05:52 följande:
    Jag anser att det finns fattiga i Sverige hur man än vänder och vrider på det. Det finns inte den extrema fattigdom som finns i andra delar av världen, men visst har vi fattigdom. Även om man utesluter det något problematiska begreppet "relativ" fattigdom. Och den svenska fattigdomen ökar, efter vad jag förstår, på en nivå som många inte verkar ha insett.

Ska man dra någon slags rimlighetsgräns, anser jag att man är fattig om man har svårt att få ihop till grundläggande standard. Dit hör i en svensk kontext INTE ny smartphone eller dyra märkeskläder, däremot mat på bordet, tak över huvudet och hela och rena kläder. Bland annat. Detta har de flesta i Sverige, men allt fler saknar detta, helt eller delvis.

Det larmas om att barn kommer hungriga till skolan, har trasiga eller dåliga kläder, vuxna har inte råd att gå till tandläkaren, fler hotas av vräkning trots att de lever snålt, osv. Vad är detta om inte fattigdom?

Vi ser en helt ny fattigdom växa fram, eller snarare nygammal. Eftersom den har funnits tidigare, men varit mer eller mindre utrotad i ca 100 år. 
    Och alla de grundläggande behoven har vi system för att dela ut i Sverige.

Sedan finns det personliga orsaker till att individer inte hjälps av dessa system. Som i inlägget ovan där mamman var för stolt för att ta hjälp av soc.
    Blå och gul
Svar på tråden Finns det verkligen fattiga i sverige?